Hellarimenneisyydestäni
muistan, kuinka ahdistavaa oli, jos omaan ystäväpiiriin kuuluva ihminen luopui
uskostaan eli niin sanotusti ajautui maailmaan. Tämä ahdistus ei näy
ulospäin, yhteisöön kuulumattomille. Lähtevistä puhutaan, kunnes aikaa kuluu
tarpeeksi ja heidät unohdetaan. Ystävät muistavat pisimpään. Jos suhde luopiokaveriin
katkeaa – kuten usein käy –, kokemus voi olla traumaattinen myös yhteisöön
jäävälle.
Oma tilanteeni
oli sikäli onnekas, etten erkaantunut yksin. Samoista piireistä samoihin
aikoihin vieraantuvien ystävien kanssa oli helppo (tai no – ”helppo ja helppo”;
ainakin helpottavaa) työstää välittömän eroamisvaiheen terapeuttiset
pohdinnat ja symboliset irtiotot. Silti huomaan toisinaan kaipailevani avointa keskustelua
yhteisöön jääneiden tuttavien ja kavereiden kanssa.
Käytännössä
yhteydenoton yritykset kilpistyvät aina jo ajatuksen tasolla. Syyt ovat
monenlaiset, introvertti luonteenikaan ei tässä ole suureksi avuksi. Kun lisäksi
– korviini kantautuneiden murusten perusteella – tiedän itsekin tulleeni jos
jonkinmoisten diagnoosien kohteeksi, on hankala omaksua ennakkoluulotonta
asennetta, kuvitella miellyttävää tapaamista, jossa tulisi kohdatuksi
ihmisenä eikä luopiona. Lähteviä diagnosoidaan, kunnes heidät unohdetaan.
Lähdin kuvioista
melkein kymmenen vuotta sitten. Olen ehtinyt työstää asetelmaa; olen ehtinyt
useaan kertaan ja usealla tavalla tajuta, ettei menneisyys ole mikään kuollut
paise sisuksissani, vaan jotain muuttuvaista ja elävää, jotain mikä yhä muovaa
olemisen tapaani ja vaatii oudolla tavalla, jos ei tilille, niin huomaamaan.
Blogiani
seuraaville tämäkin teksti on sitä paitsi vanhan toistoa, tuttua kelailua.
Sellainen olen: kelailija.
Aika ajoin silmäilen
vanhan kotiseurakuntani saarnastriimiäkin, ja vuosikausien ajan olen koettanut
jäsentää itselleni, miksi. Tiedän, etten kaipaa takaisin. Onko kyse
jonkinlaisesta vääristyneestä nostalgiasta (jos unohdetaan, että nostalgia
sinänsä on aina jonkinlaisen vääristyneisyyden eufemismi)? Joskus 2010-luvun
puolivälissä saatoin kuunnella saarnoja analysoidakseni ja purkaakseni
niiden diskurssia, mutta tätä en ole tehnyt vakavissani enää pitkiin
aikoihin. Analyysit ja purut kuuluivat rajankäyntivaiheeseen.
Nykyistä
saarnastriimeihin liittyvää nautintoulottuvuutta ei siis määrittele niinkään
kritiikin halu kuin jonkinlainen outo ja vetelä tirkistely: se
tunne, kun on yhtä aikaa täysin ulkopuolinen ja kuitenkin täydellisesti
kartalla siitä, mitä seuraa, perillä havainnoimastaan puhunnasta jokaista
vivahdetta ja sivumerkitystä myöten. Ikään kuin vakoilisi Pyhää Henkeä!
Saarnat toistavat
uskollisesti yli vuosikymmenen takaisia fraaseja ja pysyvät tiukasti tutussa aihepiirissä.
Seurakuntalaisia kehotetaan ”vaeltamaan valossa” ja välttämään ”harmaita
alueita”, olemaan kiitollisia ja voimaantumaan yhteisissä kokoontumisissa. Todistuspuheenvuorot
uusintavat narratiiveja, joiden keskiössä on idea Hengen johdatuksesta ja yliluonnollisesta
huolenpidosta.
Saarnat ja puheenvuorot
ovat myös eronteon ja rajanvedon tuotantoa. Samojen sisältöjen toistuminen
vuosikymmenestä toiseen ei merkitse niinkään degeneroitunutta
änkyrämentaliteettia kuin uskonnollisen yhteisön tapaa tuottaa itseään, luoda
rajaa maailmaan, yksilöityä ”vastakulttuurin” pesäkkeenä ja viime kädessä tuottaa/säilyttää
lähetystyön mieli ja oikeutus.
Edistykselliset
saarnat ovat niitä, joissa erottautumisen tematiikka problematisoidaan ja
pohditaan, kuinka muuttua helposti lähestyttäväksi. Tämä on haastavaa,
sillä yhtäältä ”helluntai-identiteetti” tuotetaan aktiivisen maailmasta
erottautumisen eli meihin ja heihin jakamisen kautta. Ei-uskova
maailma toimii näin rajana, josta käsin uskovan identiteetti tuottuu ja määrittyy.
Helluntailaiselle onkin usein tärkeää pyrkiä monin tavoin tunnistamaan ja
erottamaan uskovat ja ei-uskovat, minkä vuoksi jaon mielekkyyttä harvoin
kyseenalaistetaan. Tyypillisesti uskova tunnistetaan yhteisen kielen eli
puhunnan ja elämäntavan perusteella: hellari on raitis ja savuton eikä kiroile
kuin hiljaa itsekseen, jos silloinkaan; hän suosii yksityisomistusta, heteronormia
ja ydinperhettä.
Toisaalta eronteko
sitten tuottaa eräänlaisen ”kohtaanto-ongelman”. Kuinka kohdata heidät,
kuinka saada heidät tuntemaan olonsa kotoisaksi, tervetulleeksi ja
turvalliseksi – ilman, että ero meidän ja maailman välillä käy liian
mitättömäksi? Helluntaipiireissä riittää itsekriittisyyttä sen toteamiseen,
ettei tässä ole aivan onnistuttu. Yksi saarnojen toistuvista teemoista onkin
kysymys siitä, kuinka luoda onnistuneita yhteyksiä maailmaan, joka on
pidettävä sopivan etäällä ja jossa kuitenkin on jatkuvasti elettävä.
Tiedostavimmat yhteisön
sisäiset puheenvuorot sanoittavat ongelman kysymykseksi siitä, kuinka kohdata
ihminen ihmisenä eikä lähetystyön kohteena. Lisäksi lienee paljonkin aktiivisia
helluntailaisia, jotka tavalla tai toisella kykenevät ratkaisemaan tämän
haasteen yksilöllisesti, vaikkei diskurssi siihen juuri eväitä antaisikaan. Tällainen
ihminen luullakseni hyväksyy periaatteellisen rajanvedon uskoviin ja
ei-uskoviin, muttei käytännössä toimi sen mukaisesti. Periaatteessa hän hyväksyy
sen, koska diskurssi sitä edellyttää. Käytännössä hän kieltää sen, koska ei
tahdo asettaa toista kohteena, vaan pyrkii avoimuuteen, joka ylittää yhteisön
tuottamat rajat.
Oman rajallisen
kokemukseni perusteella vaikuttaa siltä, että ne helluntailaiset, jotka kokevat
tarpeelliseksi julistaa tämäntyyppistä avoimuuttaan – ja jotka usein korostavat
”luontevuuttaan” ei-uskovaisten kanssa – ovat niitä, joilta sitä eniten
puuttuu. (Samat tyypit todistelevat ”ihmisläheisyyttään” kertomalla
sisäpiirille, kuinka moni ihminen on tullut heidän kauttaan uskoon, mikä
osoittaa ajattelun kohteistavan lajin. Olen myös itse kohdannut jokusen
kerran näitä ”superevankelioijia”, joita ei tosiaan kiinnosta muu kuin ihmisten
kalastelu.)
Avoimet tyypit ovat
niitä, joiden puheesta ”uskonasiat” saattavat tosin pursuilla kuin hillomunkin
täyte, mutta joille ei ole lainkaan tärkeää, uskooko tuo toinen ja onko yleensä
olemassa uskovia ja ei-uskovia (Jumala sen yksin tietää, ja niin edelleen).
Tarkoitan tällä ennen muuta sitä, ettei näille ihmisille ole mikään ongelma ystävystyä
”maailman” kanssa. Toinen ihminen ei ole heille evankelioinnin kohde, eikä
ihmissuhteen tavoitteena ole johdattaa toista uskoon, vaan ihmissuhde on arvo
sinänsä.
”Maailman” kanssa
ystävystymisen taidon täytyy kuitenkin säilyä yksilöllisenä piirteenä. Jos se
leviää kollektiiviin, yhteisön identiteetti vaarantuu, sillä rajanvedon
vaikeutuessa ”harmaat alueet” laajenevat. Jos tapaluterilainen väljyys ei innosta,
yhteisön on pyrittävä säilyttämään ja uusintamaan rajoja jatkuvasti.
Ei siis ole ihme,
että jokaista ihmisten kohtaamiseen kriittisesti kehottavaa saarnaa vastaa
yhteisön sisäistä elämää lujittava rajanvetosaarna. Rajanvedon luonne on ennen
kaikkea moraalinen, ja sen voi tiivistää kehotukseen ”älkäämme olko kuten he”.
Pahimmillaan tämä tuottaa bakteerikammon eli takakireyttä ja tekopyhyyttä.
Palataan takaisin
alkupään kysymykseen. Miksi edelleen katselen silloin tällöin helluntailaisten
saarnastriimejä? Ovatko ne minulle samaa kuin tosi-TV keskiluokalle: tapa
tuntea itseni paremmaksi, tapa rakentaa luokkaa? Tosi-TV -ohjelmien yksi
funktiohan on esittää työväenluokkaisuus siten kuin se näyttäytyy
keskiluokalle: naurettavana, ongelmientäyteisenä, hillittömänä. Ovatko helluntailaisten
saarnataltioinnit minun henkilökohtaista tosi-TV:täni, jonka äärellä voin kokea
älyllistä ylemmyyttä ja naureskella kultaisessa häkissä pyristeleville
tolvanoille? Onko kasvava suopeuteni menneisyyttä kohtaan pelkkää huonosti
kätkeytyvää ylimielisyyttä?
Arvelen monen piireihin
jääneen tuttavani ajattelevan näin, vaikka tietenkään en voi sitä tietää. Ja jos
haluan olla rehellinen, en mitenkään voi mennä takuuseen siitä, ettei noissa retorisissa
kysymyksissäni olisi jonkin verran perää. En ole koskaan saanut älyllistä
nautintoa saarnoista (suurinta osaa pidin typeränä jo hellariaikoinani), ja viheliäinen
arroganssi on valitettavan sitkeä pahe. Totta puhuen nautiskelin jo
helluntailaisena syntisesti älyllisen ylemmyyden tunteesta, kun
yksinkertaisesti vitutti kuunnella jotain lakihenkistä moralistia julistamassa
ainoaa oikeaa elämäntapaa, pakottamassa lammaslauman korvia aina vain syvempään
luimuun… ja tämä jos mikä kaivaa kuoppaa älyn alta, sillä mitä helvetin
tekemistä todellisella älykkyydellä on minkäänlaisen ylemmyyden kanssa? Silloin
en tosiaan ole itseriittoista ja takakireää moralistisaarnaajaa kummempi.
Älyllinen ylemmyys
kompastuu lopulta samaan kuin moraalinen ylemmyys, nimittäin, no, moraaliseen
ylemmyyteensä (joka vain teeskentelee olevansa jotain muuta). Jos todella
katselen saarnastriimejä kokeakseni itseni älykkääksi, katselen niitä samasta
syystä kuin helluntailaiset välttelevät ”harmaita alueita”: rakentaakseni itselleni
edullisen moraalisen eron, tuottaakseni ”luokkaidentiteettiä”.
Tarkoitukseni ei tosin
ole esittää minkäänlaista tunnustusta, sillä valtaa on pelissä jo aivan
riittävästi. Kysymys saa jäädä avoimeksi ja teksti levitä moneen suuntaan. Suhteeni
menneisyyteen on joka tapauksessa jatkuvassa leviämistilassa. Sekä arroganssin
että suopeuden tuntemukseni lienevät autenttisia. Etsiskelen ihmistä. Se on
sotkuista puuhaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.