Sanotaan
ihmiskuvan tai -käsityksen olevan se viimekätinen nimittäjä, joka erottaa
vasemmiston ja oikeiston yhteiskuntatulkinnat toisistaan. Tässä on sen verran
perää, että käsitykset etenkin painotuksissaan eroavat, paljonkin. Aivan
tyypillisesti oikeistolaiseen ihmiskuvaan liitetään vapaan ja vastuullisen yksilön
sekä jonkinlaisen instrumentaalisen järjen korostus siinä missä vasemmistolainen
tahtoo puhua empatiasta ja heikompien puolustamisesta. Vastapuolta syytetään
sen mukaan, nähdäänkö vihollinen onnekkaana egoistina vai moraalittomana
tuhlarina.
Tällä
tasolla ihmiskuvia kuitenkin vielä yhdistää julkilausumattomaksi jäävä
luottamus sen puolesta, että jos ”arvot” ovat oikeat, toteutuu tämän myötä
jonkinlainen sosiaalinen oikeudenmukaisuuskin. Tätä oikeudenmukaisuuden
vaadetta, sen kirjautumista ihmisyyteen tai sosiaaliseen todellisuuteen, ei
kumpikaan kiistä. Eikä ole syytä epäillä kummankaan vakaumusta: se, mitä
juhlapuheissa yhteisyyden ja ihmisyyden puolesta tulee lausutuksi, näyttäytyy
molemmissa leireissä kiistattoman eettisenä. Lisäksi etiikoista löytyy
monenlaista yhteistä merkitsijää: vapaus, vastuu, sosiaalinen
oikeudenmukaisuus. Näille annetut sisällöt ja painotukset toki eroavat
toisistaan, mutta ihmisyyden eettinen horisontti on vähintään jollain
minimaalisella tasolla muodollisesti molempien osapuolien kesken jaettu. Sekä
kokoomuksen uusliberaali siipi että sosialidemokraattien vasen laita muistavat
mainita ”hyvinvointivaltion” ja ”pienen ihmisen” juhlapuheissaan.
Selvältä
näyttääkin, ettei oikeistolaisen ja vasemmistolaisen todellisuudentulkinnan
ratkaiseva ero sittenkään löydy ihmiskuvan tasalta, vaikka reaalipoliittiset
kamppailut houkuttelevatkin ajattelemaan näin. Jos vasemmisto–oikeisto-erottelu
on aidon poliittisesti olennainen, sen on oltava rakenteellinen eikä vain
sisällöllinen. Se on olennainen.
Ihmiskuvissa
vallitsevat painotuserot ja muodolliset yhteneväisyydet palautuvatkin perustavammalle
tasolle, jota ei määritä niinkään tulkinta ihmisestä kuin näkemys yhteiskunnan
tai suorastaan olemisen järjestyksestä sinänsä. Karkeasti hahmoteltuna
oikeistolainen tulkinta mieltää tämän järjestyksen puhtaaksi ja hyväksi
sellaisenaan. Vasemmistolaiselle järjestys on aina perustavan ristiriidan, kamppailun,
antagonismin, tuote. Edellinen siis kieltää dialektiikan, jälkimmäinen affirmoi
sen. Reaalipolitiikan tasolla tämä näkyy kenties parhaiten oikeiston ja
vasemmiston luokkatietoisuudessa. Tunnetustihan vain oikeistolaisessa
ajattelussa yhteiskuntaa representoidaan orgaanisena kokonaisuutena; vain
kokoomuslainen (tai hänen laillaan ajatteleva) voi sanoa, ettei Suomessa ole
luokkaeroja. (Samaan tapaan vain oikeistokristitty vaatii kuuliaisuutta yhteisölle,
esivallalle tai Jumalan majesteetille. Vasemmistokristitylle kunnon
kansalaisuus ei ole ihanne, eikä Jumala majesteetti.)
Vasemmiston
piirissä dialektinen eli ristiriidasta aloittava ajattelu saa suhtautumaan
kriittisesti jo kaikenlaisiin pyrkimyksiinkin representoida yhteiskunta tai
kansakunta jonkinlaisena jäännöksettömänä kokonaisuutena. Tämäkin on toisaalta vielä
harhaanjohtavasti sanottu, sillä oikeistokin voi, ainakin retorisesti, yhtyä ”jäännöksettömyyden”
mahdottomuuteen. Mutta vain vasemmiston piirissä on asiallista lausua
kokonaisuuden ja sen representaation mahdollistuvan vain ja ainoastaan jonkin
syrjään työnnetyn ja ulkopuolelle jäävän (kielletyn) ylimäärän kautta. Vain
vasemmistolaiselle vähemmistö on
etupäässä jotain muuta kuin naiivia lukumääräfetisismiä, määritellyn kvantiteetin
kysymys.
Vasemmistolaiselle
ajattelijalle maailma on mahdoton kokonaisuus, ei-kaikki – ja sen orgaanisuus
väistämättä kiistettyyn ylimäärään kohdistuvan väkivaltaisen järjestelyn tulos.
Järjestys ei ole kaaoksen vastakohta, vaan järjestyksen ja kaaoksen
vastakkaisuus on kirjautunut itse järjestyksen käsitteeseen. Tämä jää
oikeistolta käsittämättä, muttei torjumatta.
Suppeankin
tarkastelun perusteella voi huomata, etteivät yhteiskunnalliset utopiat ole
kummallekaan tulkinnalle paradigmaattisia. Sekä oikeiston että vasemmiston
piirissä utopia on mahdollista nimetä johdonmukaisesti patologiseksi
konseptiksi: kumpikin voi brechtiläisesti kutsua yhteiskuntaprojektinsa lähtökohdaksi
nykyiset huonot ajat. Mutta vain vasemmistolainen voi olla aidosti
vallankumouksellinen ja vaatia hyppyä tuntemattomaan. Oikeistolle kysymys on
aina paluusta Hyvään, paluusta Järjestykseen, astumisesta tiedetyn talouteen.
Siksi oikeisto viime kädessä pettää ”brechtiläisyytensäkin”, jos se sellaista
erehtyy asettamaan. Lähtökohtana eivät sittenkään ole yksinomaan nykyiset
huonot ajat, vaan muutos parempaan vaatii aina representaation, vallankumous
instituution. Kierkegaardilainen uskonhyppy on totista hulluutta, ja järki on
saatava joko uskon liittolaiseksi tai sen vastakohdaksi. Orgaanisen
kokonaisuuden logiikka kohoaa vastaamme, minne sitten katsommekin. Vain vasen
laita dialektisoi koko järjen kategorian asettamalla hulluuden sen
antagonistiseksi ja välttämättömäksi momentiksi.
Oikean
ja vasemman väliin jäävää keskitietä pidän ongelmallisena siitä syystä, ettei
se tosiasiallisesti edusta mitään kolmatta logiikkaa, vaan ainoastaan synteesiä,
jonka logiikka juuri synteettisyydessään palaa orgaanisen kokonaisuuden tuttuun
talouteen. Vastakohdat yhdistetään tunnustamalla opportunistisesti sekä
hulluuden että järjen ”hyvät” ja ”pahat” puolet luulotellen tämän kaltaisesta eklektismistä
syntyvän jotain muuta kuin yhtä ja samaa. ”Keskustan” tragedia on oman
diskurssin puute, ja siksi se ajautuu aina tunnustamaan oikeiston herraa.
Sikäli
kuin vasemmisto hylkää ankaran kapitalismikritiikkinsä – kuten nykyään tapahtuu
– se tosiasiallisesti luopuu puhunnastaan ja joutuu sopeutumaan oikeistolaiseen
järjestyksen diskurssiin. Tämä näkyy reaalipolitiikassa rivien hajaannuksena ja
uuden oikeiston nousuna. Jos vasemmisto tyytyy sosialidemokraattiseen
yhteiskuntakritiikkiin, siitä tulee pelkkä apupuolue (ja juuri niinhän nyt
tapahtuu), sillä kapitalistisen systeemin rakenteellinen kritiikki on lopulta
ainoa tapa, jolla vasemmisto voi artikuloida muutosvaatimuksensa. Tämän
lähtökohdan hylkääminen tekee vasemmistolaisesta ajattelusta ennen pitkää
pelkän identiteettipoliittisiin fetisseihin turvautuvan hyvinvointivaltion
ennallistamisprojektin, jota sävyttää sosialidemokraattinen ja viime kädessä
oikeistolainen kuvitelma palkkatyön kantavasta ja järjestävästä voimasta.
Oikeistolainen
ja hallitseva näkemys vaatii todellisuuden (talouden) ja politiikan
erottamista, jälkimmäisen sopeutumista edellisen järjestykseen. Se sanoo, ettei
kaikkea sovi politisoida, etenkään rahaksi ja pääomaksi kutsuttuja yhteiskunnallisia
suhteita. Aito vasemmistolainen ajattelu ei tietenkään politisoi todellisuutta.
Se vain todellistaa politiikan osoittamalla yhteiskunnallisen kamppailun
realiteetit niille, joita ilman pääoma ei tule toimeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.