Suurimman osan
elämääni olen ajatellut olevani uskovainen kristitty, sitten enää kristitty,
ja nyt en ole varma kristittynä olemisestakaan. Enää pitkään aikaan ”kristittynä”
oleminen ei ole merkinnyt minulle sen enempää identiteettiä kuin elämäntapaakaan,
saati sitoutumista Raamatun auktoriteettiin tai mihinkään klassiseen
dogmatiikkaan – yksinkertaisesti: kristinusko on lakannut olemasta minulle sisällöllinen
kysymys.
En kuitenkaan
miellä itseäni ”pakanaksi” tai edes ei-kristityksi, vaikka ajattelenkin olevani
jonkinlainen käytännön ateisti. Ateismi ei ole minulle etupäässä metafyysinen
asenne, vaan arkikokemuksesta kumpuavien elämänkäytäntöjen sekalainen
yhdistelmä, jota määrittää omillaan olemisen ajatus. Yhtäältä tämä
tarkoittaa ainakin sen toteamista, ettei ole ”isoa Toista” tai symbolista
auktoriteettia, jonka olemassaolo ei palautuisi ihmisten välisiin suhteisiin ja
yhteisöihin. Näin ajateltuna voi sanoa, että näen Jumalan yhteisöllisenä
funktiona, yhtenä mahdollisena tapana kiinnittää merkitykset symbolisiin
hierarkioihin ja systeemeihin.
Jumala ei
kuitenkaan ole lakannut olemasta minulle jatkuvasti relevantti pohdiskelun
kohde ja käytännöllinen kysymys. Minua ei kasvatettu käytännön ateistiksi, vaan
syvästi tunnustavaksi ja Jumalan tahdon toteuttamiselle omistautuneeksi
kristityksi. Usko oli ennen kaikkea käytännöllinen asia. Se määritteli elämäntavan,
asetti tekojen ja ajattelun rajat. Näitä rajoja tosin nimitettiin ”vapaudeksi”,
sillä niiden edellyttämien ”luovuttamattomien totuuksien” – kuten tietynlaisen
raamatuntulkinnan ehdottoman auktoriteetin – kanssa eri mieltä oleminen
tulkittiin totuudesta poikkeamiseksi, mikä puolestaan teki jo
määritelmällisesti mahdottomaksi sen, että tällaisen erimielisyyden voisi
mieltää yhdeksi ajattelunvapauden harjoittamisen tavaksi.
Tämä
tunnustuksellinen ja omistautuvan kristityn menneisyys tunkeutuu nykyisyyteeni ja
– kuten faulknerilaisittain voi sanoa – jossain hyvin olennaisessa mielessä lakkaa
olemasta menneisyyttä. Toisinaan jopa kuvittelen keskustelevani vuoden 2010
itseni kanssa, mutta tietenkään kyse ei ole minusta vuonna 2010, sillä tämä ”itse”
tietää kaiken minkä minäkin juuri nyt, omassa nykyisyydessäni. Pikemminkin hän
on psyykeni rakentama rinnakkaisversio: toisen todellisuuden M, sen
todellisuuden, jossa syystä tai toisesta säilytin vanhan uskomisen tapani, enkä
missään nimessä mieltänyt itseäni käytännön ateistiksi.
Tämä outo hahmo –
kutsuttakoon häntä tässä M2:ksi – tuntuu elävän omaa elämäänsä.
Usein hän haastaa minut dialogiin, ja ainakin yhden kerran olen suuttunut
hänelle joutuessani tivaamaan älyllisen rehellisyyden perään, mutta useimmiten
keskustelut sujuvat mutkattomasti, kunnes aikanaan häipyvät jonkinlaiseen katoamattoman
toiseuden hiljaisuuteen – vain ilmestyäkseen takaisin jonain uutena variaationa
päivän tai parin kuluttua.
Yksi M2:n
varsin tyypillinen avaus kuuluu: ”Mitä sitten ajattelet armosta, jos
kerran kyseenalaistat koko pelastushistoriallisen kertomuksen langenneesta
ihmiskunnasta ja sovitusta vaativasta synnistä?”
Vastaan armon
olevan se ainoa asia, jonka yhä koen relevantiksi oman uskoni jättömaalla. Armo
on se, mitä minulle on jäänyt, kun Jumala on lakannut olemasta isänä,
auktoriteettina, huolehtijana ja elämän tarkoituksen takaajana. Ja seuraavaksi
M2 kysyy: ”Niin, mutta mitä tällainen armo sitten tarkoittaa?”
Nyt pääsemme
takaisin alussa mainitsemaani seikkaan: siihen, ettei kristinusko ole minulle
enää sisällöllinen kysymys. Toisin sanoen se, mitä ymmärrän armolla, ei palaudu
kristilliseen pelastushistorialliseen kertomukseen tai synnin teologeemeihin,
eikä teologia näyttäydy edes käypäisimpänä diskurssin muotona sikäli kuin kyse
ei ole samalla myös ideologian kritiikistä.
Lienee kuitenkin
syytä aloittaa käytännön tasolta, tässä tapauksessa vuoden 2012 paikkeilta.
Noihin aikoihin olin alkanut irtautua helluntailaistyyppisestä
fundamentalismista opillisesti. Karismaattisten piirien ohut ja älyllisesti
köyhä raamatuntulkinta oli harmittanut siinä vaiheessa jo melkein 10 vuoden
ajan, mutta nyt helluntailainen teologia kokonaisuudessaan alkoi kyseenalaistua,
vauhdilla. Nuorisopastorille kerroin olevani ”uskonkriisissä”, ja keskustelumme
lopputulos lähinnä alleviivasi kokemustani siitä, etteivät helluntailaisten
opit kestä kriittistä tarkastelua.
Pelkkä
oppikritiikki ei kuitenkaan kääntänyt minua uusille vesille. Olisin kenties
pysytellyt kriittisenä helluntailaisena pidempäänkin, ellen samana vuonna olisi
alkanut käydä läpi jonkinlaista hengellisen elämän vararikkoa, lyhyesti
ilmaisten tapahtumaketjua, jossa hyvin selvällä ja yksiselitteisellä tavalla
ymmärsin, ettei minulla ole Jumalalle mitään annettavaa, ei edes uskoa.
Helluntailaistyyppinen suorituskristillisyys romahti kertarysäyksellä: tajusin,
ettei minun tarvitse etsiä Jumalan tahtoa miellyttääkseni häntä, sillä ei ole
mitään, millä voisin Jumalaa miellyttää. Klassisen luterilaisen
tulkintakehyksen mukaan tulin todelliseen synnintuntoon. Paluuta ei ollut.
Armon kokemukseni
oli siinä mielessä totaalinen, että voin väittää sen avaamien vapauden horisonttien
tavalla tai toisella kannattelevan elämäntuntojani nykyäänkin. En väitä
tietäväni, mistä lopulta on kysymys. Jos minulta tivataan jonkinlaista ”teologista
kantaa”, sanon useimmiten päätyväni seuraavaan ajatukseen: Jos Jumala olisikin
olemassa, hän pelastaisi ihmisen riippumatta siitä, mitä ja miten hän
ajattelee, uskoo tai tekee. Armo on radikaali eettinen horisontti, niin
radikaali, että arvelen sen ylittävän tavanomaiset etiikan kysymyksenasettelut.
Armo on jotain reaalista, jotain minkä alkupiste on aivan suuren trauman
lähituntumassa.
Armon idea on
luullakseni suurempi kuin idea kärsimyksellä hyvitettävästä rikkomuksesta, siis
idea siitä, että rikollinen voi ”sovittaa” tekemänsä pahan tietyllä määrällä
kärsimystä. Tämä tarkoittaa, että mahdollisesti armon todellisuus on vähemmän
sidoksissa perinteiseen uhrauksellisen sovituksen teologiaan kuin kristinuskon
valtavirta ajattelee. En kuitenkaan edes yritä muotoilla ajatusta teologisesti
koherentilla tavalla.
M2
yleensä kysyy nyt: ”Mitä tekemistä tällä sitten enää on kristinuskon kanssa?” Ja
totta onkin, että radikaali käsitys armosta voi herättää kysymyksiä tarpeesta identifioitua
kristityksi. Teologisesti ja kaikkea muuta kuin koherentisti voisi ajatella,
että missä tahansa uskonnossa, joka sisältää radikaalin armon loogisen muodon
(idean riippumattomasta ”pelastuksesta” tai vapahduksesta eli armon toisperäisyyden),
on jotain aidosti totuudellista.
Tästä pääsemme
siihen, miksi edelleen pidän kristinuskosta ja ajatuksesta kristittynä
olemisesta. En siksi, että ajattelisin kristinuskon tunnustusten ja
narratiivien olevan totuuden rekisterin määritelty, ainoa ja yksiselitteinen
sisältö, vaan koska kristinusko minun kohdallani, sattumalta ja historiallisten
ehdollistumisten vuoksi, tuotti totuusvaikutuksen. Tätä ei pidä ymmärtää
niin, että ajattelisin totuuden olevan puhtaasti subjektiivinen kategoria. En
usko totuuteen niinkään muuttumattomana sisältönä kuin jonain, mikä on
nimettävissä lähinnä vaikutustensa kautta, siis enemmän muotona kuin sisältönä.
Psykoanalyyttisesti totuuden voi ajatella siksi, mikä horjuttaa ja häiritsee tiedettyä
– toisin sanoen kriittiseksi liikevoimaksi, jonka vaikutuksen huomaamme uuden
näkökulman avautumisena.
Armon kokemus ei minulle
ollut ensisijaisesti intellektuaalinen uuden avautuminen. Sen kautta
kykenin muodostamaan uudenlaisen suhteen syyllisyyteen, jota muutenkin kuin
psykoanalyyttisessa mielessä voi pitää ihmisyyden perustunteena. Syyllisyys on
yksi ahdistuksen nimistä, ja uudenlaisen syyllisyysperspektiivin kautta minun oli
mahdollista työstää primaarisempaa ahdistusta, jota helluntailainen
suorituskristillisyys ja neuroottinen autoritaarisuus oli monin tavoin
ruokkinut.
Kun M2
kysyy minulta, millainen on tosi raamatuntulkinta, vastaan nykyisin: Sellainen,
joka avaa uusia horisontteja. Tässä mielessä ei ole vääriä tai oikeita tulkintoja.
Helluntailaistyyppiselle hermeneutiikalle, sulkevalle lukutavalle, jonka
piirissä vietin uskovaisen nuoruuteni, väärään ja oikeaan nojaavasta jaottelusta
on luultavasti mahdoton luopua, mutta oman kokemukseni mukaan tätä on kuitenkin
pidettävä totuudellisuuden saavuttamisen mahdollisuusehtona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.