Vuonna 1957 muutaman taiteilijanalun muodostama ryhmä kokoontui Ranskan
Piemonteen viikoksi ryyppäämään punaviiniä. Heidän ideanaan oli maailman
muuttaminen. Se saattoi onnistuakin. Ryhmään kuuluneen Guy Debordin kuuluisa
lausahdus siitä, kuinka hän ei ole vuosikymmenien edetessä muuttanut
ajatteluaan maailmanmenon mukaan, vaan maailma on muuttunut sellaiseksi kuin
hän on ajatellut, on ainakin osoittautunut paikkansapitäväksi.
Taisin lukea Debordin Spektaakkelin
yhteiskunnan joskus viime vuoden puolella. Aforistisen tiivis ja
julistuksellinen teos ei tyydy vähempään kuin vallankumoushankkeen
edistämiseen. Debord muun muassa päivittää marxilaisen näkemyksen tavarasta
ihmisten välisten yhteiskunnallisten suhteiden ilmaisijana representaatioksi,
sillä Spektaakkelin yhteiskunnan ensimmäinen
teesi kuuluu seuraavasti: ”Yhteiskunnissa, joissa nykyaikaiset
tuotanto-olosuhteet vallitsevat, näyttäytyy kaikki elämä suunnattomana
spektaakkelien kasautumana. Kaikki aiemmin välittömästi eletty on etääntynyt
representaatioksi.”
Debordin ryhmän situationistinen eetos poikkesi tyypillisestä
avantgardismista siinä, ettei se hahmottanut taiteella mitään
vallankumouksellista erillistehtävää. Asetelma kääntyi nurin, vallankumouksen
tehtävänä oli lopettaa taide. Taide ei näin hahmottunut minkään asian
palvelijana, muttei myöskään autonomisoitunut. (Nykytaiteilijoiden keskuudessa
näkyy jo kohtalaisen yleisesti jaetun ajatus, että on sopimatonta edes puhua
mistään taiteen erityisestä yhteiskunnallisesta tehtävästä.) Toisaalta
situationismi asettaa taiteen neutraliteettina,
jolla yhteiskunnallisen lisäksi ei ole mitään muuta tehtävää.
Vallankumouksellisuus on kirjautunut taiteen olemukseen sellaisenaan.
Situationistien perustavoite olikin edistää maailman muokkautumista
sellaiseksi, että raja taiteen ja arkielämän väliltä katoaa.
Jussi Vähämäki kiteyttää situationistisen taidepolitiikan kriittisen
ohjelman: ei taidetta Töölön rouville, ei markkinoille, ei taidekauppiaille, ei
galleristeille, eikä kriitikoille. Välirikon establishmentin kanssa tuli olla
täydellinen, taide ei ollut olemassa yhteiskunnallista tilausta tai tarvetta
varten, kaikkein vähiten kuluttajaa tai ”akkujaan lataavaa” porvaria varten.
Establishmentia vastaan situationismi Debordin luonnehdinnan mukaan hyökkää
yhtenäisenä liikkeenä ja rintamana, sillä vain itsenäinen, riippumaton ja
johdonmukainen liikehdintä kykenee ylipäätään luomaan jotain.
Situationismi tuo tässä suhteessa mieleen badioulaisen etiikan, jonka
mukaan pelkän kapinan perustava
ongelma on sen riittämätön radikaalius suhteessa vaateeseen. (Badioulaista on myös situationistien läheinen
suhde uuden ilmaantumisen ongelmaan.) Esittämällä vaatimuksen status quolle kapina näet hyväksyy
vaateen rakenteen performanssin tasolla ja jää näin viime kädessä systeemistä riippuvaiseksi,
kun asetelma olisi tosiasiassa radikalisoitava aidoksi ulkopuolisuudeksi ja
”systeemiseksi” välinpitämättömyydeksi. Tästä seuraa samalla vaatimus taiteen
sitoutumattomuudesta yhteiskunnallisten olojen ja vääryyksien korjaamiseen, jollainen
– taiteen tehtäväksi miellettynä – näyttäytyy nyt todellisen
vallankumouksellisuuden esteenä, fetisseinä, joita establishment käyttää
itsekuvansa ja vallitsevien olojen säilyttämiseksi ennallaan.
Taiteen ei siksi tule edes yrittää muuttua ”kommunikatiiviseksi” tai
”keskustelevaksi”; ei ole mitään syytä selittää, kuinka asiat ovat, miksi teos on juuri sellainen kuin on.
Taideteoksen ei tarvitse olla ymmärrettävä, sillä lopulta mitään
ymmärrettävää ei ole. Tässä suhteessa liikutaan jopa Adornon Esteettisen teorian lausuman
linjoilla: vain porvarillinen taidekäsitys perää ymmärrettävyyttä, sillä vain
porvari kyselee taideteoksen äärellä, mitä tämä teos voi antaa minulle.
Debordin edustaman taidekäsityksen ja -politiikan relevanssi ei ainakaan
ytimensä tasolla ole kadonnut minnekään. Kun vieläpä debordilainen
spektaakkelin yhteiskunta on profeetallisesti arjessamme toteutunut ja taiteen
kommunikatiivisuuden vaatimus (samoin kuin sen viihteellisyys) on muuttunut
jonkinlaiseksi itsestäänselvyydeksi, näyttää situationismi edelleen suuntaa
jonnekin tyystin toisaalle. Yhtenä situationistisen annin olennaisena ja
hedelmällisenä piirteenä näenkin taidepolitiikan sisäisen erottelukyvyn, jota
seuraavaksi hiukan teoretisoin.
Tulkitsen situationistista taiteen politiikkaa tässä universaalin ja
partikulaarin eroon nähden; tulkitsen, että situationismi kiistää taiteen
universaalisuuden näkemisen partikulaarisen kautta / partikulaarina (”fasistinen”
käsitys partikulaarisen substantiaalisuudesta, vrt. ”arjalainen rotu”
universaalin representaationa). Taiteen on tultava kenen tahansa taiteeksi,
mikä ei voi tarkoittaa muuta kuin taiteen yhteiskunnallisuutta par excellence. Tämä ei siten tarkoita
niinkään taiteen latteaa partikularisoitumista kuin sen radikaalia
universalisoimista. Siinä taide ei asetu ”ylevän tapahtuman” erityisalueena,
vaan tapahtumana, jossa ylevä sinänsä radikalisoituu (rakenteellisesti) tyhjäksi
tapahtumiseksi ja muoto etusijaistuu sisältöön nähden. Ratkaisevaa ei ole se,
mitä taiteessa tapahtuu, vaan se, missä ja miten taide itse tapahtuu.
Kesällä 2017 kirjoitin, tuolloin Adornoa ja Foucault’a lueskelleena,
julkaisemattomaksi jääneen esseen ”Ihmisen jälkeinen taide”. Sen keskeinen
ajatus on, että nykyaikana taiteen on jälleen tultava vieraaksi ja vaikeaksi,
lakattava olemasta ihmiselle ja
käännettävä ihminen taiteelle. Kun
ihminen poistuu, jättää taide hänelle horisontin, josta on poistuttu. Taide ei
siis palvele ihmistä, vaan luo olosuhteet, joissa ihminen Ihmisenä mahdollistuu
(tai on mahdollistumatta). Melko akateemisesti sävyttyneessä tekstissä esitin,
ettei vieraus ole taiteen satunnainen vaan välttämätön elementti. Siksi vaikeaa
taidetta ei ole olemassa, sillä taide, joka vain viihdyttää kuluttajaa, ei ole
taidetta, vaan parhaimmillaankin vain näyttävä spektaakkeli.
Debordin vaatimus hyökätä johdonmukaisesti establishmentia vastaan pätee
yhä. Riittää, kun vilkaisee kirjakauppojen hyllyjä ja valtavirtakustantamojen
julkaisuluetteloita tai lueskelee establishmentin itseriittoisen
fetisististä julistusta ”vallankumouksellisista”
tehtävistään ja uhriudestaan. Viimeisten aikojen ihmiset räpyttelevät silmiään
ja tekevät kaikkensa pysyäkseen kiinnostavina ja hyvinä tyyppeinä, sillä kaikki
on olemassa heitä varten, olipa kyse sitten soveliaista avuttomista uhreista
tai ”kaiken kyseenalaistamisen” vaatimasta suunnattomasta rohkeudesta: kaiken
tämän on järjestelmä ojentanut heidän eteensä sirolla sormiotteella
noukittavaksi.
Annahan kun mä julistan sulle, mitä hyvä taide on:
VastaaPoistaHyvyys, totuus ja kauneus. Kaikki tosi taide on kunnianosoitusta Jumalalle, vaikka kukaan ei tekijän lisäksi saisi teoksesta koskaan tietää.
Ja Panda Eriksson: vittu mikä neiti ja nynny.
Taidetta tehdään siis isolle Toiselle?
PoistaÄäh...
Mikäli tulkitsen oikein, niin taidekäsityksesi mukailee edesmenneen kulttuurikriitikkona ja ajattelijana toimineen T. Halmeen ajatuksia: Taide on jotain, joka asetetaan taiteen paikalle.
VastaaPoistaHalme tavallaan vain toistaa muun muassa Žižekin jo muistaakseni vuonna 1989 Ideologian ylevässä objektissa esittämän näkemyksen vääristyneessä populistisessa muodossa, toisin sanoen yksinkertaistaa sen ja lisää sen yhteyteen viholliskuvan. Žižekin pointtihan on, ettei taideteoksena-oleminen perustu mihinkään teoksen sisäiseen ominaisuuteen, vaan kyse on paikasta, jonne objekti asetetaan ja jossa se varsinaisesti tulee taideteokseksi.
PoistaOlet siis oikeassa muuten, paitsi siinä, ettei käsitykseni mukaile Halmetta. Minkä kyllä jo hyvin tiesit.