Viimeksi hahmottelin yhtä mahdollista versiota tarinasta, joka
kertoo, miten tähän on päädytty. Kuinka kiltistä helluntailaisnuoresta tuli
ihminen, joka ei miellä itseään uskovaiseksi?
Tietoisesti jätin sivuun sen lisäyksen, etten pidä ”uskovaisuutta” minään
kristittynä olemisen edellytyksenä.
Helluntaivaiheen jälkeen luterilaistuin nopeasti. Lutherin ajattelu tuntui
radikaalilta helluntailaisen käytännön kristillisyyden jälkeen; ajatus, ettei
Jumala vaadi ihmiseltä mitään (paitsi kaiken, ja kaikki on jo
annettu) ja ettei ihmisellä ole vähäisintäkään myötävaikutusta pelastumiseensa
– ettei mitään ”uskonratkaisua” vapaan tahdon mielessä ole olemassakaan – oli
hätkähdyttävä ja kaunis. Käytännön helluntailaisuushan oli aina päätynyt
painottamaan uskonelämän aktiivisuutta, ”henkilökohtaisen ratkaisun”
merkitystä ja ”pyhityselämää”, joka tarkoitti ”jumalasuhteen” ylläpitämistä arjen
teoin ja valinnoin (mikä edelleen johti monen kohdalla päänsisäisiin ”syntilistoihin”)
– luterilaisuuden radikaali ulottuvuus oli ihmisen asettamisessa tyystin passiiviseksi
subjektiksi, joka ei pelastunut uskollaan, vaan kokonaan Toisen kautta.
Minusta ei tullut ”käytännön ateistia” siinä vaiheessa, kun päädyin
lukemaan modernien kommunistien filosofiaa vuoden 2015 jälkeen, vaan jo pari
vuotta aiemmin. Lakkasin näet olemasta uskovainen juuri silloin, kun aloin
ajatella, ettei uskollani ole mitään tekemistä pelastumisen kanssa; ettei kyse
ole jostain subjektini ominaisuudesta, jonka perusteella minut joko pelastetaan
tai kadotetaan.
Kristittynä olemisen varsinainen ja perustavin ulottuvuus ei nähdäkseni
liity lainkaan minkäänlaiseen dogmaattisen metafysiikan tai metafyysisen tunnustuksen
(”Jumala on olemassa”) traditioon, vaikka nämä traditiot ovat historiallisesti
vaikuttaneet tapaan, jolla kristinuskoa käsitteellistämme. Uskontunnustusten ja
niin sanotun arkisen hartauden käytännöt liitän kristilliseen symbolitalouteen:
ne ovat eräänlainen ”uskon automaatti”, traditiomme jäsentämiä tapoja tuottaa
ja ylläpitää identiteettejä, jotka mahdollistavat muun muassa ”uskovaiseksi”
tunnistautumisen.
Samalla ne ovat keino tulla toimeen kristinuskon perustavan traumaattisen
ulottuvuuden kanssa. Symbolisena automaationa ”uskovaisuus” on yksi tapa
reagoida kristinuskon teksteissä artikuloituun totuuteen, joka sellaisenaan, traumaattisena,
on mahdoton sisäistettävä. ”Uskovaisuus” on tässä mielessä ennen kaikkea
ideologiaa, jossa tiedon ja totuuden rekisterit langetetaan yksiin identiteetin
hyväksi. Yksinkertaisimmillaan varsinaisen traumaattisen asetelman voi ilmaista
provokatiivisella huomiolla: kuollessaan Jeesuskin oli ateisti. Konservatiivikristitty
pitää väitettä raamatunvastaisena, mitä se tavallaan onkin – huomaamatta jää
tosin helposti Jumalan (ja raamatun) oma raamatunvastaisuus, kristinuskon
teksteissä toistuvasti ilmenevä ristiriita ja ambivalenssi, jolla Jumala
jatkuvasti vie uskottavuutta metafyysisen todellisuutensa eheydeltä ja täydellisyydeltä.
Parhaita ja kattavimpia esimerkkejä tästä lienevät Jobin ja Saarnaajan kirjat,
vaikka sama ratkaisemattomuus lävistää Paavalinkin teologian.
Kristittynä oleminen ei näyttäydy minulle identiteetin, vaan jonkinlaisena
”symbolisen yhteisön”, kysymyksenä. Kristitty voi mieltää itsensä uskovaiseksi
tämän olematta mikään kristittynä olemisen välttämätön ehto. Kristittyjen yhteisö
(se universaali Kristuksen ruumis, josta Paavali puhuu) on viime kädessä kenen
tahansa yhteisö – yhteisö, joka poliittisena todellisuutena on jotain vasta
tulossa olevaa (kuten demokratiakin) ja jonka autenttisimmat muodot kiteytyvät
siinä moninaisessa ulossuljettujen huomioimisen praksiksessa, jota
kirkot, seurakunnat ja yksilöt pyrkivät harjoittamaan. Tässä mielessä
kristinuskoon näyttää kuuluvan vahva – ja hyvinkin chestertonilainen – poliittisen
utopian ulottuvuus.
Lainausmerkit ”symbolisessa yhteisössä” ovat välttämättömät. Kristinusko
ei ole identiteettipolitiikkaa, kenen tahansa yhteisön edellyttämä kukatahansisuus
on käsitettävä konseptin koko radikaaliudessa ja mahdottomuudessa. Tästä
syystä myöskään mikään ”kristillinen etiikka” – sen enempää kuin ”kristilliset
arvotkaan” – ei ole mahdollinen; eikä kristittynä oleminen voi rajautua uskon
tai sen subjektin kautta välittyneen muodon, vakaumuksen, perusteella.
Perinteinen konservatiivinen kritiikki nostaa tässä vaiheessa esiin
näkemykseni oletetun relativismin: jos kerran kristitty voi olla kuka tahansa,
uskoipa mihin tahansa, mitä merkitystä koko käsitteellä enää on? Tällainen kysymys
on kuitenkin väärin suunnattu olettaessaan, että olisi väitetty kristinuskon
voivan olla kaikkea mahdollista. Jos kristittynä oleminen tarkoittaa
kuulumista kenen tahansa yhteisöön (tai teologisesti: armahtamistasi
riippumatta siitä, kuka ja millainen olet), käy mahdottomaksi sitoa tämän
yhteisön ”olemusta” mihinkään jäsenistönsä perusteella määräytyvään
identiteettiin. Jos ”kaikki” viittaa mahdollisten ja olemassa olevien
identiteettien totaliteettiin, on kristittynä olemisen mieli tässä kohdin ennen
muuta tämän totaliteetin kiistämistä, ei sille antautumista.
Konservatiivisen kritiikin virhe on kuvitelmassa, ettei identiteetin
politiikan tuolta puolen löydä muuta kuin totalitaristisen identiteetin
politiikan, jolloin se kieltäytyy tietämästä mitään kristinuskon utooppisesta
politiikasta. (Utooppinen on tässä ymmärrettävä rajatusti merkityksessä tulossa
oleva.) Samalla se pyrkii rajaamaan mahdottoman sfäärin luulottelemalla,
että mahdoton ja ei-ajateltavissa oleva lankeavat loogisesti yksiin; että se,
mitä emme kykene ajattelemaan, on faktisesti mahdotonta. Näin kristitty konservatiivi
syyllistyy siihen, mistä mielellään syyttää liberaaleja, nimittäin oman ajattelun
ja (Jumalan) todellisuuden rajojen mielivaltaiseen samastamiseen.
Pitkälti yllä esitetyistä syistä pidän vähämerkityksisinä monia niistä kysymyksistä,
jotka tällä hetkellä jakavat kristikuntaa kahtia. Esimerkiksi se, pitäisikö
kristityn hyväksyä Pride-kulkueet ja sateenkaarimessut tai voiko uskova ihminen
harrastaa homoseksiä, on minusta kiinnostavaa vain sikäli kuin nämä kysymykset
liitetään politiikkaan ja vallankäyttöön; se, ”voiko” ja ”saako” kristitty, on
joutavaa – kiinnostavampaa on kysyä, miksi joku haluaa rajata Priden
kaltaiset tapahtumat ”kristillisyyden” ulkopuolelle tai miksi sateenkaari-ideologia
on jonkun mielestä ”kristillisyyttä aidoimmillaan”. Ei olekaan ihme, että koen helposti
ulkopuolisuutta paitsi kristillisiin konservatiiveihin myös liberaaleihin:
ensimmäiset tuntuvat usein määrittelevän kaiken ajattelun arvoisen kuvittelemaansa
”raamatun auktoriteettia” vasten, jälkimmäiset vaikuttavat monesti pelkältä
auktoriteettiuskon tyhjältä peilikuvalta. Se, mikä molempia yhdistää, on
ajattelun jatkuva puute – ja siten myös puutteen jatkuva väärinajattelu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.