Symmetriaa ja keinotekoisia synteesejä rakastava ”populaarikeskustelu”
osoittaa hallitsevansa populismin nollasummapelin silloin, kun äärioikeiston käsitteelle vaaditaan
tasapuolisuuden nimissä äärivasemmiston vastaparia.
Vaatimuksen ongelmallisuus ei ole sen kohteen hämäryydessä tai olemattomuudessa
– äärivasemmisto on periaatteessa mielekäs käsite –, vaan vaatimuksen omassa
logiikassa, kahden symmetrisen ääripään (näennäisen ”tolkullisessa”)
projektiossa, joka populismin tapaan tarjoaa vastauksen itse luomaansa
konfliktiin.
Asetelman varsinainen tolkuttomuus piilee taustalle jäävässä
implisiittisessä ”tasapuolisuuden” oletuksessa, jonka todellisuuden ”ääripäät”
pyrkivät fetissin tavoin kätkemään. Sillä, että äärioikeiston ekstremististen
rikosten määrä on vasemmiston vastaavaa suurempi, ei ole tässä suhteessa
minkäänlaista merkitystä (kiinnostavaa on myös nähdä tulevaisuudessa,
lisääntyykö äärivasemmiston ekstremismi vai onko vuosi 2019 pelkkä ”ryöpsähdys” siinä, missä vastapuolen tapauksessa kyse
on selvästä tendenssistä). Keskustelua määrittävä ”kahden ääripään” ideologia
ei viime kädessä nojaakaan niin sanottuihin koviin faktoihin, vaan ”tasapuolisuuden”
etiikkaan, joka sinänsä vaikuttaa perverssiltä, sillä (1) sen vaatimuksen
eettinen teho on voimallisimmillaan juuri silloin, kun (2) se perustuu
tosiasiallisen alistussuhteen kätkevälle fetissille (äärioikeisto ja
äärivasemmisto symmetrisinä totalitaristisina uhkakuvina).
Alistussuhteella viittaan ennen muuta autenttisen äärivasemmiston eli
kommunismin lähes täydelliseen katoamiseen suomalaisen julkisen ideologian topografiasta.
(Seikka, josta jokainen historiaa tunteva on taatusti perillä.) Se äärivasemmisto,
jonka nykyinen populistinen logiikka huutaa kansalliseksi uhkakuvaksemme, ei
tietenkään ole olennaisesti muuta kuin yhden ja saman logiikan luoma heijastus, sillä tämän ”äärivasemmiston”
taustaa ja todellisuutta emme löydä kommunistisesta hypoteesista vaan
liberaalista (porvarillisesta) projektista, jonka antagonismit tuottavat niin
oikeistolaisen populismin kuin huonomaineisen poliittisen korrektiuden kultit.
Toistan tässä – kenties tarpeettomasti – usein esiin nostamani žižekiläisen
huomion: populismi ja PC-kultti eivät ole
vastakohtia vaan peilikuvia, umpikujamaisia reaktioita yhteen ja samaan
antagonismiin.
Keskustelu on toisin sanoen hävitty jo siinä vaiheessa, kun aletaan
kiistellä äärivasemmiston olemassaolosta tai aatteellisista eroista äärioikeistoon
nähden. Tällöin on jo hyväksytty varsinaisen ongelman muodostava keskustelun
formaali puite, perverssi ja usein julkilausumaton vaatimus ”tasapuolisuudesta”
– vaatimus, jonka logiikka on hyvin täsmällisessä mielessä populistinen, mitä
taustalle jäävään nollasummapelin
ekonomiaan tulee: ”Kritisoidessasi äärioikeiston väkivaltaa jätät
huomioimatta äärivasemmiston harjoittaman
väkivallan, vaikka tasapuolisuus vaatii meitä…”
Liberaali porvarillinen ajattelu on usein kovin avutonta tämän ”etiikan”
edessä samastaessaan toisiinsa vapauden aktuaalisen
ja formaalin muodon. Ensin
mainittu viittaa keskustelun formaaleihin puitteisiin kohdistuvaan
määrittelyvaltaan, jälkimmäinen tämän määrittelyvallan käytön seurauksena
syntyneeseen ideologiseen tilaan, jonka
liberaali ajattelu on taipuvainen tulkitsemaan vapaudeksi in actualitas. Todellista vapautta ilmaisisikin tässä suhteessa lähinnä
militantti kielto: ”Se, mikä tässä vaatii meitä huomioimaan äärivasemmiston väkivallan,
ei ole tasapuolisuus, vaan pelkkä autoritaarinen kuvitelma, fetissillä peitetty
väkivallanteko…”
Populisti (kenties liberaalikin) vastaa kieltoon automaatin tavoin
marssittamalla näyttämölle totalitarismin
ja sananvapauden. Tiedämme kuitenkin
jo, mitä ne hänelle varsinaisesti merkitsevät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.