Myytti rohkeasta ex-helluntailaisesta
Viime viikolla sain yllättävän puhelinsoiton, kun ”menneisyyden elämän”
piiriin kuuluva tuttava soitti ja kertoi uskovaisuuden ja kristinuskon suhdetta
pohdiskelevan tekstini ”osuneen ja uponneen”. Puhelu taisi venyä jonnekin
kahden tunnin paikkeille. Menneiden aikojen muistelu ja kaikenlainen teologinen
pohdiskelu veivät mukanaan.
Puhelun jälkeen mietiskelin, millaista elämäni mahtaisi olla, jos olisin
jäänyt helluntailiikkeen piiriin ja koettanut sopeutua yhteisöön ajatteluni
vapaudesta tinkimättä. Olinhan aikoinaan jättänyt seurakuntaelämän taakseni
paljolti siksi, että jos kohta koin yhteisön pettäneen minut, niin toisaalta katsoin
myös itse pettäneeni yhteisön – jos en muuten niin omaksumieni näkemysten (ja
kenties myös elämäntapojeni) kautta.
Turhuudessaan ajatusleikki on varsin houkutteleva. Suhteeni menneisyyteen
ei ole sentimentaalinen, enkä kaipaa vanhaa ideologista lintukotoani ja
kultaista häkkiäni. Kuitenkaan en voi olla ajattelematta, olisinko jossain
mahdollisessa maailmassa voinut sopeutua yhteisööni tällaisena kuin olen.
Tiedän intellektuelleja, jotka huolimatta läpeensä kriittisestä
suhtautumisestaan helluntailaisuuden aivan keskeisiin opinkohtiin ja
käytäntöihin ovat jääneet liikkeeseen ja kykenevät toteuttamaan subjektiviteettiaan
sen piirissä – jopa ilmeisen menestyksekkäästi.
Miksei tämä ollut minun tieni? Epäilemättä toistuvat ja voimakkaat ulkopuolisuuden
kokemukseni – joita minulla oli ollut liikkeen piirissä lapsesta saakka – ajoivat
minut tavallaan helppoon ratkaisuun. Maineeni oli jo juoruilemalla ja jopa
tietoisella valehtelulla pilattu; lisäksi oli vielä oma poleemisuuteni ja haluttomuuteni
kunnioittaa traditionaalisia auktoriteetteja. Kun ulkopuolisuuteni oli jo
sisältä käsin toteen näytetty, tuntui se tarvitsevan enää jonkinlaisen symbolisen
eleen sinetin.
En ole koskaan ajatellut lähtöäni rohkeana tekona, enkä ajattele niin
nytkään. Rajankäyntini ja tilintekoni menneen kanssa on paljossa ollut sekoitus
kostonhimoa, vihaa ja vapautumisen tuomaa voitonriemua; lisäksi olen joutunut –
ja varmaan joudun jatkossakin – työstämään paljon erilaisia viheliäisiä häpeän
kokemuksia, joita yhteisöelämä aivan erityisellä tavalla onnistui ruokkimaan.
Tässä ei ole mitään sankarillista. Kirjailijana olen kuitenkin oppinut
suhtautumaan vihaan ja kostonhimoon kunnioittavasti.
Nykyinen haluni pohdiskella suhdettani menneeseen kertoo minulle, että
masennuksen toipilasjaksokin alkaa olla selätetty. Kerron tarinaa ja tuotan
ideologiaa, etsin jatkumoa jossa nähdä itseni, etsin epävarmuutta joka puhuu totuudesta,
kierrän kehää joka ei ole kehä olematta samalla jotain aivan muuta. Tajuan
etten kykene irtautumaan pyrkimyksestäni turvata minäni eheyttä; mutta yhtä
turhaa on pyrkiä kieltämään tuon eheyden luulottelun mahdollistavan
kiertoliikkeen totuutta. Se ei koskaan lakkaa vastustamasta ja hajottamasta
olemisen tapaani, se on velka, jota minä ei koskaan kykene maksamaan ja joka ennen
pitkää nävertää puhki jokaisen toimintakykyyn ja kunnon kansalaisuuteen
tähtäävän ideologisen operaation.
Fiktiossa tämä totuus osuu vastaamme yllättävällä tavalla. Jobin kirjassa
Jumalan vastaus on hätkähdyttävä, muttei suinkaan arvoituksellisuuttaan ja
ylevyyttään (vaikka näin joskus uskotellaan), vaan silkkaa typeryyttään. ”Mitä
kyselet? Minä olen herra. Asiat ovat niin kuin ovat, koska minä sanon niin.” Jumala
ei vastaa Jobille viisaasti – sen tekevät Jobin ystävät –, vaan idioottimaisesti,
paljastaen performatiivisesti herran rakenteellisen sokeuden inhimillisen
todellisuuden satunnaisuuden edessä. Juuri Jumalaa syyttävässä hulluudessaan Job
on vanhurskaimmillaan: auktoriteetin totuus on tyhjä, vailla sisältöä, eikä
Jumalassa ole mitään ymmärrettävää, sillä ratkaisevaa ei ole hänen olemuksensa,
vaan tämän tyhjyyden paikka ja vaikutus tiedon rakenteessa ja
jäsentymisessä.
Juuri tästä syystä ”totuuden kertominen” on haastavaa ja ”totuudelliset
kertomukset” usein selittämättömällä tavalla häiritseviä ja itsensä kumoavia.
Tarinamuoto sinänsä on ideologinen, järjestäähän se narraation logiikkaa vastustavan
historiallisen todellisuuden kronologiseksi jatkumoksi, jossa perustava jännite
muuntautuu omaksi ratkaisukseen. Luen tarinaa menneisyydestäni ja tajuan
kirjoittaneeni näyttämön, jossa ulkopuolisuus asettuu keinotekoiseksi
ongelmaksi ja samalla tarinan jatkuvuuden turvaavaksi keskeistekijäksi ja -motiiviksi.
En pääse tarinasta kieltämällä sen, väittämällä kaiken kirjoittamani olevan
epätotuudellista – ikään kuin ei olisi tarinaa jota jatkuvasti olen
kertomassa itselleni itsestäni… Oikea kysymys ei ole: ”Kuinka lopettaa
tarinoiden kertominen?” vaan: ”Kuinka kertoa sellainen tarina, joka lävistää
itsensä ja paljastaa rakenteellisen huijauksensa oman kertomisensa aktissa?”
Olen viimeisen kahden blogijutun verran kertonut tarinaa ulkopuolisuudesta: menneisyydestä,
jossa osattomaksi jääminen tarkoittaa johdonmukaista kieltäytymistä sankarin
roolista petturin eduksi. Kertomus epäonnistuu väistämättä, sillä juuri
petoksesta tulee sen taloudessa salaa sankarillista. Kun kirjoitan, ettei
lähdössäni ollut mitään rohkeaa, julistan haluani asettua konventionaalisten uhri-
ja sankaritarinoiden ulkopuolelle; mutta tämä on tietysti vain hiukan julkeampi
tapa korostaa riippumattomuuttaan ja pilkata yhteisöä, jolta voi näin evätä
viimeisenkin kiitollisuudenvelan: edes oman elämäni sankaria ette minusta tehneet!
Kieltäydyn kaikesta, mitä tarjoatte!
Näin havaitsemme vähitellen tarinassani piilevän oireen työn ja
mekaniikan, ”ulkopuolisuuden” lähettämän koodatun viestin. Olemme astuneet
alueelle, jossa tarinani alkaa vähitellen kysellä omaa totuuttaan. Mikään rakentava
konkluusio ei enää ole mahdollinen; ajattelun tie huojuu edessämme vaateliaana
kaikessa diktaattorin ankaruudessaan. Tästä meidän on hyvä aloittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.