Reilut kaksi vuotta olen muiden kirjoitusprojektieni ohella työstänyt ja
suunnitellut laajaa romaania nykyajasta eli globaalista
kyberkapitalismista ja sen asettamista subjektiviteetin muodostumisen ehdoista
niin sanotun ”inhimillisen kokemuksen” piirissä. Tämä työ on vielä pahasti
kesken. Käytännössä olen ajatellut kaiken Parallaksin jälkeen
julkaisemani tuotannon tähän suurromaaniin, sen kehyksiin ja sen määrittelemiin
pohdintoihin ja irtiottoihin, liittyvien näkökulmien jatkumona.
Teoreettisella tasolla idean globaalin kapitalismin ehdollistaman
subjektiviteetin ja siihen liittyvien ilmiöiden kuvauksesta voi ajatella saavan
ainakin kaksi potentiaalista muotoilua. Selkeyden vuoksi yksinkertaistan näiden
mahdollisuuksien nimet narratiivis-realistiseksi ja jälkimoderniksi muodoksi.
Molemmat voivat käytännössä viitata lukemattomiin kirjallisen ilmaisun tapoihin;
jako on puhtaasti pragmaattinen ja sellaisena avoin tulkinnoille.
Narratiivis-realistisen muodon piiriin miellän kuuluvaksi niin sanottujen
lukuromaanien suosiman, 1800-luvulla huippuunsa kehittyneen psykologisen
realismin, jonka dogmatiikka usein nykyäänkin määrittelee keskivertokriitikkojen
piirissä sitä, mitä kaunokirjallisilla hyveillä ymmärretään. Romaanin
teoriaa käsittelevässä klassikkoteoksessaan Milan Kundera puhuu lukijan ja
kirjailijan välisestä sopimuksesta, jossa ”kirjailijan ja hänen pohdiskelujensa
täytyy väistyä sivuun ollakseen häiritsemättä lukijaa joka haluaa antautua
illuusion valtaan ja elää fiktion totena”. Edellä hän luettelee kolme ”psykologisen
realismin kahden vuosisadan” luomaa lähes loukkaamatonta normia:
1. On annettava
maksimimäärä tietoja henkilöhahmosta: hänen ulkonäöstään, puhetavastaan,
käyttäytymisestään; 2. on tunnettava henkilöhahmon menneisyys, koska siellä
ovat hänen nykyisen käyttäytymisensä syyt; ja 3. henkilöhahmolla tulee olla
täydellinen itsenäisyys, toisin sanoen kirjailijan ja hänen pohdiskelujensa
täytyy väistyä sivuun.
Tämän dogmatiikan sisäistänyt laaja ja moderni lukuromaani päätyy
tyypillisesti käsittelemään aihepiiriään tietyllä tapaa hyvin yksinkertaisesti
ja ideologisesti: romaanin teema suodatetaan sellaisenaan narraation
pintatasolle. Niinpä kyberkapitalismiteemaa voi ”käsitellä” esimerkiksi
tarinalla lahjakkaasta, somejätin palvelukseen päätyvästä koodarista, joka
sattumalta ajautuu tutkimaan yhtiön salassa vaalimaa poliittis-kaupallista suhdetoimintaa
vieraan suurvallan trolli- ja propagandayksikköihin ja niin edelleen. (Vetävä rinnakkaistarina
voisi sijoittua kylmän sodan päiviin, kuvauksiin protagonistin vanhemmista ja
hänen lapsuudestaan jne., mikä samalla ”selittäisi” päähenkilön tarinan
nykyhetkessä toteuttamia erilaisia konfliktuaalisia käyttäytymisen muotoja.)
Narratiivis-realistisen muodon ongelma on tässä tapauksessa ennen muuta ideologiakriittinen.
Kun narraation taloudesta piittaamaton heterogeeninen historia ja todellisuus tuotetaan
kronologiseksi jatkumoksi, luodaan kokonaistaideteos, joka perustuu teemassaan annetun
ilmiön elementtien järjestämiselle ja pilkkomiselle. Näin antagonismi kyllä
eristetään jonkinlaisen ”yhteiskuntakriittisen” tarkastelun (luovaan) prosessiin,
mutta samalla itse eristämisen taiteellinen muoto (realistinen narraatio)
toimii perustavaa antagonismia kätkevällä tavalla asettaessaan elementtien juonellisen
järjestämisen kriittisen tarkastelun itsestään selväksi mediumiksi.
Itsestäänselvyyden illuusiota vahvistaa edelleen eheän kertomuksen
talouteen liitetty vaatimus kunnioittaa lukijan oletettua halua kokea fiktio
totena. Ennemmin olisi puhuttava halusta kokea tosi fiktiona, sillä juuri tähän
kaunokirjalliset ”yhteiskuntakriittiset” fantasiat meitä houkuttelevat.
Kehnoimmillaan lopputuloksena on valtion palkitsemaa porvarillista proosaa,
joka uskottelee olevansa kriittistä pelkästään siksi, että on onnistunut estetisoimaan
käsittelemänsä antagonismin.
1900-luvun moderni ja postmoderni kirjallisuus perustui merkittäviltä
osin yllä jäsennellyn kritiikin pohjalta tehtyihin johtopäätöksiin, minkä
vuoksi 2000-luvun lukuromaani on monen kriittisen lukijan näkökulmasta
tarkasteltuna eräänlaista ”oikeutettua” (”oikeutuksen” muodostuessa pitkälti instituution
ja markkinoiden yhteispelistä ja tämän vaikutuksesta julkiseen diskurssiin) eli
korkeatasoista viihdettä – erotuksena romaanista, jonka ”olemukseen”
mielletään kuuluvaksi jatkuva lajityypin rajoja kyselevä kokeilu.
Jälkimoderniksi kutsumani muoto edellyttää tarinamuotoon kohdistuvan
kriittisyyden, muttei tarkoita tarinan yksiselitteistä hylkäämistä, vaan
pikemminkin vaatii kiinnittämään huomion narraatiotalouden niihin
elementteihin, jotka – eheää ”uppoutumisen” illuusiota väistämättä häiritessään
– uhkaavat romahduttaa realistista kerrontaa tarjoten vaihtoehtoisia
tulkinnan ja kokemisen mikrohorisontteja ja suoranaisia epäuskottavuuksia niin
juonenkuljetuksen kuin henkilöpsykologian tasolla. Jos perinteisen
narratiivisen realismin voi ajatella hyötyvän lukijan kokemuksen eheyden
ylläpitämisestä, jälkimoderni muoto hyötyy päinvastoin siitä, että se
muistuttaa lukijaa kokemuksensa fragmentaarisuudesta, kokemuksesta ylipäätään heterogeenisten
tekijöiden muodostamana hallitsemattomana konstellaationa. Sanomattakin on
selvää, että jälkimoderni muoto antaa mahdollisuuden tuottaa intensiteettejä,
jotka ”tilallisen” logiikkansa vuoksi ovat mahdottomia jäsenneltäviä
konventionaalisemmalle kerronnalle.
Jos periaatteessa hyväksymme (tunnustettavasti kovin) karkean erotteluni,
käy selväksi, että kyberkapitalismia käsittelevä romaani vaatii minun
näkökulmastani katsoen enemmän ”tilallista” kuin ”ajallista” kerronnan taloutta
ja logiikkaa, ei vähiten kapitalismin oman hypersopeutuvan ja -sopeuttavan ”maailmattomuuden”
vuoksi. Perinteisessä mielessä tämä saattaa hyvinkin johtaa hankalaksi
mieltyvään lukukokemukseen, sillä realismin vaatima ”sopimus” lukijan ja
kirjailijan välillä tulee siinä rikotuksi tavalla, joka voi lukuromaanin
konventioihin tottuneesta lukijasta tuntua brutaalilta, taiteellisesti
epäilyttävältä ja lähes epäkunnioittavalta.
Oma lähtökohtani ei siis ole käsitellä teemojani ”naiivisti” juonellisiin
elementteihin tuotuna kerronnallisena empiriana. Dekkari, jossa tapahtuu murha,
ei välttämättä ole paras tapa kertoa kuolemasta tai edes tappamisesta. Vaikka ”suuret
aikalaisilmiöt” väistämättä työntyvät kerrontaan monenlaisina vaikutelmina ja
kuvauksina, niiden järjestämisen logiikka on ratkaisevasti toisenlainen.
Kyberkapitalismin ja ”jälkimodernin subjektiviteetin” hahmo ei tiivisty
niinkään juonellisina figuureina kuin kerronnan (eheää) taloutta sinänsä häiritsevinä
fantasmaattisina elementteinä, epäuskottavina ja maagisina tapahtumakulkuina,
ylenpalttisina ruumiillisuuden, persoonattomuuden ja houreen kuvina, ”psykoottisina”
vihjailuina, epäjatkuvuuksina, katkoksina – ja niin edelleen.
Mikään yllä sanottu ei tarkoita, että suhtautuisin väheksyvästi
perinteisemmän kerronnan kykyyn artikuloida olennaisia kysymyksiä. Kerronnan
taloutta terrorisoivat fantasmat ovat kuitenkin kuuluneet kirjoittamisen
tapaani debyyttinovellikokoelmasta saakka, ja olen – kirja kirjalta – pyrkinyt
tutkimaan ja kartoittamaan tällaisen jälkimodernin kerronnan mahdollisuuksia
toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän tarinaan sitoutuvien skenaarioiden
kautta. Yleisestikin ottaen kirjoittamisen prosessiani määrittelee tarinalinjan
keksiminen ja sen kehittely niin, että syntyy ”häiriö”, jonka jälkeen mikään ei
ole ennallaan. Monissa novelleissani tämä tarkoittaa kertomuksen katkeamista,
loppumista katkokseen. Tarina on minulle instrumentti, jota en tahdo enkä voi liiaksi
kunnioittaa (saman voi sanoa pätevän henkilöhahmoihin; haaveilen kirjasta,
jonka päähenkilöt ovat pelkkiä esineitä). Kun tarina on tehnyt tehtävänsä, sen
voi heittää pois, antaa olla silleen – jäipä juttu kesken tai ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.