Anton Vanha-Majamaan kolumni marssittaa jälleen eteemme
keskiluokkaisen syyllisyyden, jonka koronapandemia on virittänyt hiukan
normaalia äänekkäämmille taajuuksille.
Sinänsä Vanha-Majamaan avaamassa näköalassa ei ole mitään uutta.
Kirjoittaja ruoskii turvallisuushakuisuutena, luokkatiedottomuutena ja
naiiveina kuvitelmina jäsentyvää keskiluokkaisuuttaan hiukan samaan tapaan kuin
Reetta Räty ja Tuija Siltamäki joissakin ”aseistariisuvissa” ja katu-uskottavasti
masokistisissa takavuosien kolumneissaan. Hän tekee saman kuin lukemattomat
muut pandemian myötä luokkatietoisuutta harjoittelevat porvarit: julkistaa näyttävällä
armottomuudella elämäntapansa anomaliat, antagonismit, velton henkisyyden ja
tekopyhän pihagrilliempatian tunnustamalla avoimesti mahdottoman velkansa modernille
proletariaatille ja prekariaatille.
Synnintunnustuksen ja murskaavien tilastojen jälkeen Vanha-Majamaa
toteaa: ”Muut ovat pitäneet yhteiskunnan ja meidät kasassa, oman terveytensä
kustannuksella.”
Mitään huonoa ei ole siinä, että luokkatietoisuuttamme edes jollain tapaa
ravitaan valtavirtamediaa myöten. (Kunnon kommunistina osaan kyllä arvostaa
vaatimattomiakin kontribuutioita luokkataistelun kiihdyttämiseen.) Silti tällaisissa
esityksissä on jotain syvästi epäilyttävää. Kun kirjoittaja näinkin
avomielisesti kävelyttää häpeäänsä julkisen diskurssin auringonkilossa, alkaa
mietityttää, kuka oikeastaan hyötyy ja nauttii. Vanha-Majamaakaan ei,
oireellista kyllä, malta olla päättämättä kolumniaan ironiseen loppukaneettiin,
joka vihjaa jo hivenen kyyniseen paluuseen kohti ”normaalia”.
Vanha-Majamaa toteaa olleensa typerä ja naiivi kuvitellessaan kaikkien
olleen samassa veneessä vain siksi, ettei koronavirus ”erottele ihmisiä
ihonvärin, sukupuolen tai varallisuuden perusteella”. Hän tunnustaa harrastaneensa
juuri sitä paremman väen arjen- ja elämänhallinnan ympärillä pörräävää nolostuttavaa
spiritualiteettia, jota Facebook on pullollaan: ”pysähtymistä”, ”kotoilua”, ”asioiden
laittamista tärkeysjärjestykseen”. Mikäs on ollut rauhoittuessa olennaisen
äärelle ”kivasti etätöitä tehden” tai ”kesämökillä puutarhaa laitellen”, vaikka
”vaikeimpina koronaviikkoina” kyllä hävettikin, kun oli pitänyt ”avata ovi
ruokalähetille, joka oli pukenut ylleen kasvomaskin ja suojakäsineet tuodakseen
minulle ruokaa lähikuppilasta”.
Tekee mieli oikoa mutkia ja tehdä ankea diagnoosi. Nämä keskiluokkaiset
häpeänsä ulkoiluttajat, perkele: mitä muuta he lopulta haluavat kuin uuden
salaisen ylpeilyn aiheen, jonkinlaisen käänteisen oikeutuksen elämäntyylilleen?
Vanha-Majamaa osallistuu yleiseen keskiluokan kritiikkiin performoimalla
keskiluokkaista, joka äkkiä tajuaa olevansa keskiluokkainen:
Ei tarvinnut
kuin katsoa ikkunasta ulos ja tajuta, etteivät kadut olleet autioituneet. Niitä
vain suhasivat nyt airpod-hipsterien ja salkkuihmisten sijasta alipalkatut
siirtolaiset, jotka toimittivat meille verkosta tilaamiamme kotikuntoilusettejä
ja falafeleja, sekä ulkomailta lähetetyt työntekijät, jotka rakensivat
meille teitä ja taloja.
Harva keskiluokkainen lienee kuitenkaan niin umpiossa, etteivät tällaiset
tosiasiat hänen valistunutta tietoisuuttaan tavoittaisi. Vanha-Majamaa tuntuu
tajuavan tämän, sillä tekstin itseironinen päätös pursuaa resignaatiota,
silkkaa maailmanjärjestykselle ja luokka-aseman tuomille etuoikeuksille alistumista.
Samalla hän tulee paljastaneeksi, ettei keskiluokkaisen ihmisen ongelma ole
hänen ”väärässä tietoisuudessaan”, vaan hänen asemoitumisen tavassaan,
kyvyttömyydessään muuttua minkäänlaisen rakenteita horjuttavan massaprotestin
subjektiksi lisäarvontuotannon lupaamien privaattien etuisuuksien ja
nautintotalouden houkutusten vuoksi. Silkan performanssin tasolla Vanha-Majamaa
kykenee osoittamaan, ettei keskiluokka ajattele silloinkaan, kun tiedostaa.
Tällaisen valtavirtaisen luokkakritiikin perusongelmana on sen ilmeinen
kyvyttömyys asettua loputtoman, salaa narsistisen syyllisyyden horisontin tuolle
puolen, mikä tarkoittaisi proletaarin/prekaarin näkökulman eräänlaista ”subjektivoitumista”
nykyisen pelkän objektiksi jäämisen sijaan. Vanha-Majamaan itsekritiikki on epäilemättä
subjektiivisesti aitoa, mutta samalla – edellä mainitusta syystä – objektiivisesti
tekopyhää. Kolumnin viimekätinen (ja subjektiivisen tarkoitteen kannalta
vieras) viesti ei ole ”oikean tietoisuuden” akuutti vaatimus, vaan totaalisen
ja impotentin epätoivon julkilausuminen tavalla, jonka on tarkoitus hämätä
psykologisella uskottavuudellaan. Pelin panoksena on edelleen porvarillisen
minän narsistinen eheys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.