Kohtuus on tuhlaamista, jonka kiistanalaiset ja poliittiset ulottuvuudet
kätketään hyveeseen. Näin matkustamista, ulkona syömistä, arjen luksusta ja materiaalisen
vaurauden kartuttamista kuluttamalla rakastava tuhlariluokka voi esittää
itsensä esimerkkinä ja normaalin nimissä vaatia samaa muiltakin. Keskiluokka markkinoi
kohtuullisuuttaan tekemällä selväksi, ettei sen elämässä ole mitään liikaa, ei
etenkään politiikkaa, uskontoa, seksuaalisuutta tai alkoholia. Kun keskiluokka
puhuu, sen ei tarvitse identifioitua miksikään erityiseksi poliittiseksi elämänmuodoksi
tai -tavaksi; sen ääni on normaaliutta, sen luokkapuhe jatkuvaa luokasta
vaikenemista.
Jos keskiluokka omaksuisi ”tuhlaavan luokan” statuksen, se menettäisi kykynsä
asettaa minkäänlaisia yleisen maun tai normaalin vaatimuksia. Tuhlariluokkana sen
olisi alettava ottaa vastuutaan luokkaetuoikeuksiinsa perustuvista tuhlaamisen muodoista.
Keskiluokka kykenee kyllä puhumaan esimerkiksi syrjäytymisestä ja
eriarvoisuudesta, sillä ilman luokan käsitettä ja luokkahorisonttia nämäkin
termit pysyttelevät poliittisen kohtuuden rajoissa. Vasta luokka liittää
syrjäytymisen ja eriarvoisuuden hallitseviin ja hallittaviin, tekee näkyväksi eräiden
harjoittaman kohtuuden vallan ja luokka-aseman mahdollistaman yksipuolisen yhteisestä
työstä hyötymisen.
Tuhlaamisessa yleensä ei ole mitään moraalisesti arveluttavaa, sillä
tuhlaaminen on elämän perusta, kuten Georges Bataille kirjoittaa.
Keskiluokkainen kohtuus/tuhlaaminen on kuitenkin kapitalismiin sidottua riiston
taloutta, jonka yhteisöllinen funktio on ylimmän luokan etujen turvaaminen,
mikä tarkoittaa ääretöntä yltäkylläisyyttä yksille ja rajatonta niukkuutta
toisille. Keskiluokalle jää kohtuullisuus ja normaalius, joiden rapistuvassa
kehässä sen olemassaoloa ja toiveikasta tulevaisuutta varjostavat kahtaalta
työntyvät voimat: yhtäältä yhä suurempia lyhyen tähtäimen voittoja vaativa
yläluokkainen, palkkatyön arvoa ja asemaa nakertava finanssikapitalismi ja
toisaalta alaluokkien kasvava kauna ja osattomuus, niin sanotun roskaväen viha
ja vallankumous.
Ylin luokka suosii kohtuullisuuden ja ”vaatimattoman elämän” julkisivua
ennen muuta uskottavan PR:n vuoksi. Tosiasiassa nämä keskiluokan arvot eivät
kiinnosta sitä vähimmässäkään määrin. Huipulla on kuitenkin hyvä tietää, millä
tavoin vasallien poliittinen valveutuneisuus pysyy kohtuuden rajoissa, sillä
markkinat tarvitsevat sellaista vakauden ja kasvun yhdistelmää, jossa riistoon
perustuva luokkakohtainen tuhlaaminen on käsitettävissä kuluttamisen kohtuullisuudeksi.
Myöskään alaluokkaa eivät keskiluokkaiset hyveet liikuta. Kaupungin
vuokrataajamissa ei lueta Hesaria tai Suomen Kuvalehteä, sillä nämä mediat
puhuvat enimmäkseen maailmasta, jossa ravintoketjun alin kolmannes passivoidaan
uhreiksi, tilastoiksi ja yhteiskunnallisiksi ongelmiksi. Työväenluokka etsii
subjektiviteettiaan muualta. Keskiluokkaisuus edustaa sille haaleutta ja impotenssia,
mutta myös riistoon perustuvaa aiheetonta omahyväisyyttä, jonka synnyttämät ahdistavat
heijastukset ja yleinen pelokkuus palaavat vainoamaan omistavaa luokkaa fasismin
ja kommunismin haamuina.
Alempana identifikaation kohteet ja keinot löytyvät kuluttamisen ja arjen
luksuksen tuolta puolen. Juopottelusta ja terveyttä uhmaavasta hillittömyydestä
voikin tulla köyhän ainoa tapa toteuttaa yhä ahtaampiin rajoihin pakotettua vapauttaan
ja luovuuttaan, sillä kohtuullisuus ja usko tulevaisuuteen on varattu niille,
joiden likviditeetti riittää muihinkin vastaavanlaisiin ylellisyyksiin. Änkyräkänni
on yksi tapa irtautua systeemistä, jolla ei ole muuta kuin kurjuutta
tarjottavanaan. Tuomitsemalla alkoholismin edustaman tuhlaamisen muodon yleisen
terveyden ja hyvinvoinnin nimissä keskiluokkainen moraali lähinnä kaatelee bensaa
homeisten taajamien liekkeihin. ”Te ette määrittele minun välttämättömyyksiäni”,
lausuu kaupunkilainen valkokaulusjuoppo ja kumoaa Gambinansa eksistentiaalista kohtalokkuutta
tavoitellen.
Keskiluokka on siirtynyt toivon ajasta pelon aikaan; sen vallan ja
kukoistuksen kausi lähenee loppuaan. Palkkatyö marginalisoituu, automatisaatio
laajenee ja vie loputkin matalan osaamisen työpaikat, prekarisaatiosta tulee
yhä jäytävämpi yhteiskunnallinen kysymys. Keskiluokka kapenee, sen ostovoima
hupenee. Markkinat muuttuvat epävakaiksi, eikä kuluttamisen velkavetoisuus ratkaise
mitään, sillä lykkääminen kasvattaa ongelman korkoa entisestään.
Poliittiset voimasuhteet ratkaisevat, onko tulevaisuutenamme laajan
perustulon turvaama nykyistä sosialistisempi järjestelmä vaiko jonkinlainen teknokraattinen
oligarkia. Jos nykyiset vallanpitäjät saavat päättää, kehityksen kulku on
helppo ennustaa: automatisaation laajenemisen ja teknologisten innovaatioiden edut
rajataan taloudellisen eliitin piiriin, sillä massatyöttömyys tekee orjatyöstä
niin halpaa, ettei finanssikapitalismilta löydy motivaatiota kaikkia
hyödyttäviin rakenteellisiin uudistuksiin. Tämä puolestaan ruokkii entisestään eri
puolilla voimistuvia fasistisia virtauksia. Kapitalismi kiihtyy ja vie kaiken
loogiseen loppuunsa: luonnonvarat ehtyvät, ilmasto muuttuu katastrofaalisesti
ja planeettamme biosfääri etsiytyy uuteen tasapainoon, joka ei ole edullinen
sen enempää kapitalismille kuin ihmisellekään. Toinen vaihtoehto on alkaa
suhtautua utopioihin vakavasti, hylätä lattea vaihtoehdottomuuden politiikka.
Keskiluokkainen kohtuuden hyve on joka tapauksessa tullut tiensä päähän
aivan siitä riippumatta, onko tulevaisuutemme sosialistinen utopia vai
teknokraattinen harvainvalta. Tuhlaaminen on perusoikeus. Sen uskotteleminen kohtuudeksi
on välttämätöntä vain, jos hyväksymme kapitalistisen tuotannon ja jakamisen peruslähtökohdan:
alati kasvavan 99,9-prosenttisen niukkuuden, jota tuotetaan ihmismassoja ja
luonnonvaroja riistämällä. Parempiakin tapoja jakaa on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.