Jokin aika takaperin kirjoitin Facebookissa onnistuneen provokaation,
jolla kommentoin tuolloin (ja epäilemättä edelleen) ajankohtaista vasemmistonuorten
vaatimusta Mannerheimin ratsastajapatsaan siirtämisestä johonkin
syrjäisempään paikkaan. Vaatimuksen taustalla on – kuten jokainen lukija
epäilemättä jo tässä vaiheessa tietää – Yhdysvalloista levinnyt, kansainvälisiä
solidaarisuudenilmauksia kirvoittanut protestiliike Black Lives Matter, jonka jäsentämä
kamppailun todellisuus nostaa näkyviin rapakon takaisen yhteiskunnan
jakautuneisuuden ja poliittisen osattomuuden artikulaatiot.
Kotimaassa ei ole edetty patsaiden kaatelemiseen. Tällaista (enemmän tai
vähemmän) spontaania protestiliikettä en millään muotoa vastusta: jos
Mannerheim olisi revitty jalustaltaan, olisin jättänyt kirjoittamatta
kriittisen huomioni, joka kohdistui kaatamisen sijasta vaatimukseen patsaan
siirtämisestä jonnekin muualle. Huomautin pitäväni ”tällaisen toiminnan
logiikkaa oireellisena ja ongelmallisena”, eräänlaisena herkistymisenä ”kulttuuriselle
yliminäsyyllisyydelle”:
Aluksi
poistetaan ja kielletään loukkaavat patsaat ja symbolit, jolloin
vastavaikutuksia on ainakin kaksi: niiden voima kasvaa entisestään ja niiden
määrä näyttää vain lisääntyvän. Kolmanneksi: uusi oikeisto ei epäröi hyödyntää
tätä uutta symbolista voimakenttää ja osoittaa liberaalien munattomuutta
jälleen kerran.
Myöhemmin tarkensin esitystäni huomauttamalla suhtautuvani yhtäältä tähän
kotimaiseen kieltoon/vaatimukseen ja toisaalta yhdysvaltalaisiin protestiliikkeen
akteihin kahden eri logiikan mukaisina tekoina ja tapahtumina. (Jälkeenpäin
tuli muuten mieleen, että kotimaisenkin version voi nähdä suopeammin
solidaarisuuden osoituksena, vaikkeivät ”yliminävaatimuksen” ja symbolisen
voimakentän vaikutusten ongelmat vielä sillä katoaisikaan.)
Proletaarien toissasunnuntaisessa keskustelussa
aiheen tiimoilta nousi lisäksi esiin jokunen arvokas kontekstuaalinen huomio,
erityisesti se, kuinka poliittisesti polttavaa tiettyjen patsaiden symboliikka
Yhdysvalloissa on. Kunniapaikalla pönöttävä kivikonfederaatti on mustalle
väestönosalle suora viesti heidän ali-ihmisyydestään. Keskusteluun
osallistuneen Punatulkut-kanavan Tuomas Kuusniemen nokkela ehdotus on samoilla
kritiikin linjoilla taannoisen provokaationi kanssa esittäessään esimerkiksi,
kuinka lahtarisymboliikka saisi uusia ulottuvuuksia, jos monumenttien
kontekstia laajennettaisiin ympäröimällä ne orjia esittävillä patsailla. Omassa
postauksessani kehotin siekailemattomaan tradition häpäisemiseen:
”Pyhyyttä”
kantava symboliikka on trivialisoitava ja problematisoitava, symbolien
säteilevä voimakenttä hajotettava – muutettava arvokkaat lahjat valuvaksi
paskaksi, kuten Lacan sanoo. Näin tajuamme Mannerheimin ratsastajapatsaan
pelkäksi pulujen paskomisalustaksi, jonka valkoisuuskin saa uusia, banaaleja
ulottuvuuksia.
Kuusniemen ehdotus on toki kaikin tavoin tyylikkäämpi. Jos
orjakauppiaiden monumentit joutavatkin merenpohjaan, on aidolle kritiikille
kuitenkin monenlaisia mahdollisuuksia. Monumenttien tuhoaminen on toki historiaa
siinä kuin niiden pystyttäminenkin, eikä konservatiivien karvalakkikritiikki anakronistisesta
”historian ylipyyhkimisestä” kaikkine kaltevan pinnan järjettömyyksineen voisi
olla enemmän epäonnistunutta.
Postaukseni kommenttikentässä käydyt keskustelut osoittavat omalla
tavallaan, kaikessa sivupoluille eksyneisyydessäänkin, ettei patsaiden
kaatamisessa ole kysymys harhaisista vastakkainasetteluista vaan luokkataistelusta
yhdenlaisessa kulttuurisessa momentissaan. Monumentit voivat joko kätkeä tai
paljastaa sen todellisuutta. Ehkä Mannerheimin kyytiin sopisi istuttaa Hitler takasatulaan
kontekstia laajentamaan: olihan sotienaikaisen Suomemme valkoisuus toisinaan sävyltään
hyvinkin sinimustaa, eivätkä ylipäällikön käskyllä rakennetut itäkarjalaiset
keskitysleirit liene nekään pelkkä äärioikeiston hekumallinen salaisuus.
Niin no, ovathan ne patsaat herättäneet useinkin suuria tunteita, minkäpä opin, tunnustuksen tai ideologian nimissä niitä on sitten aina ja kaikiten pystytettykin. Ja onhan tästä kokemusta jos jonkinlaista, toki lähempääkin kuin sieltä Ameriikan ihmemaasta.
VastaaPoistahttp://timo-vihavainen.blogspot.com/2020/07/patsaiden-kohtaloita.html?m=1
-J.Edgar-