Arvoisa Kikkis Mikkola,
6. lokakuuta esititte poliitikkoprofiilinne sivulla Facebookissa taannoiseen
Kaisaniemen pippurikaasutapaukseen liittyvän kommentin, jossa muun muassa
kritisoitte Elokapinan mielenosoittajien toimintaa moittien heitä poliisin
uhmaamisesta ja pippurisumutteesta uhriutumisesta. Mielestänne ”tarina opetti
kansalle”, että ”laittomuus on hyväksyttävää ja ammatiksi ei kannata valita
poliisia”. (Tällainen implisiittinen pedagoginen huomio ”kansan” oppimiskyvystä
on kiinnostava, mutta valitettavasti menee liiaksi aiheemme sivu.)
Koska olin itsekin kirjoittanut samasta aiheesta kriittisen tekstin,
jaoin sen lyhyellä saatteella päivityksenne kommenttikenttään. Kaikesta
päätellen luitte kirjoitukseni ajatuksella ja kommentoitte sitä tuoreeltaan.
Tässä kommentissa, joka nyttemmin on jälkiä jättämättä kadonnut tai poistettu, huomautitte,
ettette ”sinänsä puolusta pippurisumutteen käyttöä” ja suhtaudutte kriittisesti
mielenosoittajien toimintaan, ”jota kohtaan kritiikkiä en ole mediassa tai
kaltaisesi ajattelijoiden suunnalta kohdannut lainkaan”.
Vastasin tähän laajahkolla kommentilla, jossa tiivistin tekstini pointit
(kommenttini kokonaisuudessaan tämän kirjeen loppuliitteenä). Huomautin muun
muassa, että esittämäni ideologiakritiikin valossa mielenosoittajien toiminnan
kritisointi olisi ”melko epäjohdonmukaista” ja kirjoitin mielestäni olevan
olennaisempaa
pohtia
kriittisesti jännitettä, joka tämän tapahtuman kokonaisuudessa jäsentyy
nähtäväksemme. Yksi sen edellytys on tunnistaa fetisistinen tapa ja logiikka,
jolla lakiin ja järjestykseen vetoaminen tässä yhteydessä toimii.
Tähän kommenttiini ette enää vastannut, ja hiukan myöhemmin huomasin sen salaperäisesti
kadonneen koko keskusteluketjusta.
Koska olin kirjoittanut tekstin Wordiin, sain tietenkin kopioitua sen
vaivattomasti takaisin ketjuun sellaisenaan. Muutaman tunnin kuluttua huomasin
kommentin kuitenkin jälleen kadonneen; kopioin ja liitin sen jälleen takaisin
ketjuun. Salaperäinen katoamisen ja ilmaantumisen tanssi jatkui vielä muutaman
toiston verran. Tänään aamupäivällä muuan keskustelua seurannut ystäväni kertoi
koko keskusteluketjun – mukaan lukien oma edeltänyt vastauksenne jakamaani
linkkiin – kadonneen, ja kun kävin tarkistamassa asian, huomasin, ettei
päivityksenne alle ole enää mahdollista kommentoida mitään.
Sivunne ja poliitikkoprofiilinne haltijana teillä on tietenkin oikeus toimia
kriittisten keskustelujen suhteen täsmälleen haluamallanne tavalla, enkä
katso teidän syyllistyneen sananvapauteni rajoittamiseen millään sellaisella
tavalla, joka oikeuttaisi minut vähimmässäkään määrin asettumaan jonkinlaiseksi
uhriksi. Kommenttini oli laaja ja provosoiva, ja kun sitä vertaa muihin
päivityksen kommenttikenttään tulleisiin tsemppihenkisiin ja myötäileviin
palautteisiin, se lienee näyttänyt jokseenkin rumalta esitykseltä – siitäkin
huolimatta, että tekstini on (kuten jokainen voi lukea) kriittisyydessään
asiallinen, sillä enhän missään kohdin esitä mitään henkilöön menevää
arvostelua tai muutenkaan poikkea yleisestä kriittisen keskustelun
protokollasta. Saatan olla raflaava ja kärkevä, mutta nähdäkseni kärjistykset
kuuluvat debatoinnin taiteeseen, ja niillä on ansionsakin, kun ideana on
korostaa sitä, mikä kulloinkin koetaan olennaiseksi.
Voin tietenkin olla aivan kaikin tavoin väärässä: ehkäpä mikään tapahtunut
– kuten tietyn keskusteluketjun arvoituksellinen katoaminen – ei liity
mihinkään suorittamaanne rajoittavaan toimenpiteeseen, vaan kyseessä on pelkkä tekninen
vika. Olkoon tämäkin varaus nyt esitetty ja julkilausuttu, jotta turhia
väärinkäsityksiä ei pääsisi syntymään. Tästä eteenpäin kirjoitan kuitenkin sen olettamuksen
ja arvelun varassa, että kyse on alusta saakka ollut systemaattisesta
keskustelun etiikkaan ja praksikseen liittyvästä toiminnasta, jossa olette
käyttänyt oikeuttanne profiilinne ja sivustonne haltijana parhaaksi
katsomallanne tavalla.
Minulle tuntemattomaksi jäävistä syistä tämä parhaaksi katsomanne tapa on
ollut 1) kommenttini toistuva poistaminen ketjusta ja tämän osoittauduttua tehottomaksi
2) koko aiheeseen liittyvän, kommenttikentässä linkkijaollani avaamani ketjun
poistaminen ja kommentoinnin estäminen. (Tapahtumien edetessä otin myös joitakin
valaisevia kuvakaappauksia niiden mahdollisen dokumentaarisen arvon vuoksi. En
kuitenkaan jaa niitä tässä.)
Sananvapautta lahjomattomasti puolustavan kristillisdemokraattisen
puolueen vastuullisena poliitikkona uskon Teidän ymmärtävän, ettei tällainen
toiminta välttämättä näyttäydy keskustelueettisesti ja vuorovaikutuksellisesti kaikista
suoraselkäisimpänä vaihtoehtona reagoida kriittisiin näkemyksiin. Epäilemättä
Teillä on (eettisesti) perustellut syynne toimia näin; niiden arvuutteleminen
ylittää kuitenkin pätevyysalueeni.
Useiden julkisten, kriittisten sananvaihtojen konkarina tunnustankin
kokevani tällaiset tilanteet hieman hämmentävinä ja jopa turhauttavina. Tämä saattaa
kuitenkin olla pelkkä sivuseikka, mikäli asetamme tapahtuneet tosiasiat (tai sellaisiksi
olettamani asiat) laajempaan kontekstiin poliittisen keskustelun etiikasta ja
valmiudesta sietää kriittisyyttä, joka nostaa esiin antagonismeja, joiden käsittelemistä
voi vaikeuttaa niinkin arkinen asia kuin kompetenssin puute. En tietenkään vihjaa
tällä Teidän kompetenssinne mahdolliseen puutteeseen, sillä jos
kritiikkiini vastataan tähän tapaan kuin nyt on vastattu – ikään kuin
vastaamatta jättäen, ”hiljaisuuden” huokoisella ja rationaalisella politiikalla
–, voivat syyt olla mitä tahansa, eikä minulla ole realistisia mahdollisuuksia
tietää niitä.
Tässä kohtaa lienee oikeutettua pohtia hiukan sitäkin, miksi kirjoitan
aiheesta kokonaisen avoimen kirjeen muotoisen blogitekstin. Luultavasti
patologisista syistä; mutta onhan tällaisen siirron perusteleminen ”yleisellä
keskusteluetiikalla” ja ”huolestuneisuudella” toki luvattoman helppoa. Tämä ei
kuitenkaan olisi kovin kiinnostavaa – minkä lisäksi se olisi hiukan tekopyhää,
samaan tapaan kuin vetoaminen lakiin ja järjestykseen tilanteessa, jonka epäämätön
crux interpretum avautuu ymmärryksellemme juuri sikäli kuin paikannamme diskurssiamme
ja ajatuksiamme sementoivat fetisismit. (Viittaan tietenkin itse aiheeseen.)
Jääköön siis etiikan takana piilottelu: en kirjoita ilmaistakseni huoltani ”kriittisen
keskustelun tilasta” sen enempää kuin uhriutuaksenikaan. Kenties en vain voi
vastustaa houkutusta luoda keinotekoisia tapausesimerkkejä torjunnasta, jolla
yhteiskuntajärjestystämme pidetään yllä…
Ja sietääpä vielä lisätä, että tämä hiljainen katoamisten ja ilmaantumisten
tanssi on kieltämättä ollut outo ja huvittavakin kokemus. Mitä kaikkea siitä
pitäisi – ja mitä kaikkea siitä voikaan ajatella! Vai tapahtuiko sitä
edes? (Pitäkäämme mielessä ”teknisen vian” horisontti ja mahdollisuus!) Ja mitä
nyt tapahtuu? Onko tämä väärin?
Lisäksi lupaan Teille, että kriittisinkin vastineenne tämän blogin
kommenttikentässä tai Facebookissa huomioidaan, eikä se – mikäli asia minusta riippuu
(ainahan voi tulla teknisiä vikoja) – joudu kohtaamaan Suuren Katoamisen
ahdistavaa mustuutta, vaan pelkän poliittisen debatin liejuisen syöverin, jossa
kiista on olemassa silkkaa hedelmöittämistä varten. Oman ymmärrykseni
mukaan politiikan ulottuvuuteen kuuluu valmius julkiseen kritiikkiin ja kiistelyyn,
mitä hyvin suuressa määrin kannustan olemaan pelkäämättä tai karttamatta.
Kunnioittavasti
Markus Niemi
kirjailija
LIITE:
Kommenttini aloittamaani ketjuun poliitikko Mikkolan Facebook-päivityksen
kommenttikentässä
En minä varsinaisesti kritisoikaan mielenosoittajien toimintaa. Se
olisi kirjoituksenikin valossa melko epäjohdonmukaista, kun huomioi
ideologiakritiikkini. Pointtinihan oli: 1) mielenosoittajien toiminta artikuloi
totuuden tavalla, joka oli aidosti poliittinen eli häiritsevä; ja 2) tämä
häiritsevyys (viestin ilmeinen selkeys ja ymmärrettävyys yhdistettynä haluun
olla sitä ymmärtämättä) tuotti torjuntareaktion.
Kirjoituksessani kritisoin erityisesti lakiin ja järjestykseen vetoamista
sen fetisistisen ulottuvuuden vuoksi. Näin yhteiskunta (tai porvarillinen
hegemonia) toki tyypillisesti toimii, kun kohtaa antagonismin ja umpikujan, jota
yrittää kaikin tavoin olla tietämättä – tiedon uhatessa järjestelmän kitkattoman
jatkuvuuden (porvarillisen elämäntavan) moraalista oikeutusta.
Pidän tätä tilannetta esimerkkinä poliittisesta tapahtumasta, joissa ”etiikka”
yritetään reaktionaarisesti pelastaa vetoamalla lakiin korvikeobjektina. Miksi
kritisoisin mielenosoittajia tempauksestaan, joka – vaikka rikkoo lakia ja vastustaa
esivaltaa – on ilmeisellä tavalla eettisempää kuin heitä ympäröivä, lailla
paketoituun väkivaltaan perustuva järjestelmä? Olennaisempaa on pohtia
kriittisesti jännitettä, joka tämän tapahtuman kokonaisuudessa jäsentyy
nähtäväksemme. Yksi sen edellytys on tunnistaa fetisistinen tapa ja logiikka,
jolla lakiin ja järjestykseen vetoaminen tässä yhteydessä toimii.
Kirjoitin blogitekstini itsenäisesti, törmäsin tähän päivitykseesi vasta
tekstin valmistuttua, joten kirjoitukseni kritiikki ei kohdistu yksilöidysti
siihen, mitä yllä esität. Moni kristillisdemokraatti toki puolustaa poliisin
toimintaa aina sumutetta myöten, ja kieltämättä tämä on minusta hämmästyttävää,
joskaan ei odottamatonta. Eiväthän Jeesuksen ajan uskovatkaan piitanneet
viestintuojan sanomasta, vaan keskittyivät pöytätapoihin ja tahtoivat kovempaa
kuria. Sama juttu aina, kun parannuksen tekoon kehotetaan…
Sivistysvaltio on hieno ihanne ja kannatan sitä, mutta sellaisena en
nykyistä Suomeamme aivan kykene pitämään.
EDIT: Laitan tämän kommenttini tähän nyt jo 5. kerran, sillä jostain
syystä se tuntuu aina poistuvan ketjusta jälkiä jättämättä…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.