Elokapina-ilmastoliikkeen mielenosoitus Helsingin Kaisaniemessä
lauantaina 3.10. nousi otsikoihin poliisin suihkutettua toistuvasti pippurisumutetta
liikenneväylällä passiivisena istuvien mielenosoittajien päälle. Tapauksesta
tekee kohahduttavan sen ilmeinen väkivaltaisuus: pippurisumutteen saaminen
silmiin ja hengitysteihin on tuskallinen kokemus, eikä paikan päällä napatusta videoklipistäkään
ole poliisin PR:ksi. Päällimmäinen vaikutelma on ilmeinen ja selvä, ikään kuin
tyhjästä silmille purkautuva väkivalta.
Sosiaalisen median jakolinjat olivat tavallaan ennalta-arvattavat. Liberaalit
asettuivat puolustamaan mielenosoittajia ja kritisoimaan poliisia liiallisesta
voimankäytöstä; konservatiivit puhuivat laista, kurista ja järjestyksestä sekä
näiden ylläpitämisen vaatimista välttämättömyyksistä. Vellovan keskustelun käynnistänyt
akanvirta, väkivallan äkillinen ja kiusallinen tosiasia, sotkee niin
liberaalien kuin konservatiivienkin pasmat.
Sillä juuri väkivallasta ja sen reaalisuudestahan on kysymys:
väkivallasta, joka ”normaalisti” kykenee säilyttämään vallitsevat olot pelkällä
konkreettisella uhallaan, mutta purkautuu esiin silloin, kun poliisijärjestyksen
(käytän käsitettä rancièrelaisittain eli kuvauksena mistä tahansa
valtiojärjestelmästä vastakohtana aidolle poliittiselle tapahtumalle)
symbolinen auktoriteetti törmää repeämään, joka vaikuttaa siihen ”traumaattisesti”.
Vihjaan siis siihen, ettei tapauksen väkivaltaisuus ole lainkaan
sattumanvaraista, eikä kyse ole pelkästä poliisi-instituution yksittäisen
toimijan ylilyönnistä. Lakiin ja järjestykseen vetoava konservatiivi toimii
tietenkin fetisistisesti pyrkiessään puolustamaan kaasuttamisen brutaalia
oikeutusta, mutta laki paljastuu fetissinä juuri silloin, kun tapahtumien
todellisuuteen ilmaantuu jotain reaalista, joka juuri reaalisuutensa vuoksi on
torjuttava.
Kun liberaali kauhistelee konservatiivin osoittamaa raivokasta
hyväksyntää systeemin kudoksesta purkautuvalle järjestyksen nimeä kantavalle
väkivallalle, mutta tuomitsee äänekkäästi Elokapinan poliittisen pyrkimyksen
hyödyntää kansalaistottelemattomuutta ulkoparlamentaarisena mobilisaation
muotona, voi tietysti kysyä, eikö tässäkin ole jotain fetisististä. Tapahtuman
tosiasiallinen järkyttävyys ei ole sen enempää poliisin ylimitoitetussa
voimankäytössä kuin siinäkään, että Elokapina on de facto liike, joka ei
kaihda lain rikkomista saadakseen äänensä kuuluviin. Kyse on tavallaan näiden
kahden yhdistelmästä, siitä, mitä se tahtomattamme nostaa esiin.
Systeemimme perustassa on piilevä ja kiusallinen valmius suoraan väkivaltaan,
jota myös surutta käytetään, kun poliisijärjestys joutuu vastakkain jonkin
aidosti poliittisen kanssa. Ja mikä voisi olla aidommin poliittista kuin nuorison
järjestäytynyt, yleisen fossiilisen elämänmuodon (tieliikenne) minimaalista, mutta
konkreettista häirintää harjoittava laiton ja passiivinen, leimallisesti (muttei
reaalisesti) väkivallaton demonstraatio, jota ei ole keksitty parlamenteissa ja
elinkeinoelämän kabineteissa, vaan jonka taustalla on metropolien sykkeessä kuhiseva
kollektiivinen ja aktiivinen, kaiken konsensuaalisen, uusliberaalin rationaalisuuden
vastatietoisuus? Ja mikä voisi olla traumaattisempaa kuin vihje tämän
tietoisuuden artikuloimasta, kaikelle laille ja järjestykselle vastakkaisesta
totuudesta – vielä perustavamman lain nimissä?
Kiista ja konflikti syntyy, kun luulotellun yhteisyyden muodostavat
olennaiset jaot yhteiskunnan määriteltyjen ja tilastoitujen jäsenistöjen ja
ryhmien välillä paljastuvat tietyn (poliittis-dogmaattisen) normiston
tuottamiksi – tämän ”tuotannon” samalla rakoillessa kuin itsestään.
Poliittisessa tapahtumassa ylimäärä – tässä tapauksessa ”ekstremistiseksi”
luokiteltu nuorten ihmisten kansalaistottelematon joukkoliike – puhuttelee
yhteiskuntaa paitsi samastamalla itsensä siihen (”meihin”) myös asettaen sen kokonaisuutena,
eettisesti, itseään vastapäätä.
Elokapinan puhuttelun sisältämä vaade myös tunnistettiin siksi, mitä se
oli: yhteiskunnalliseksi puheeksi. Poliisivallan reaktion voikin tulkita paitsi
konkreettisena, myös symbolisena kaasuttamisena, teeskenneltynä ja
frustroituneena vastauksena selvästi artikuloituun ja täysin ymmärrettyyn puheeseen.
Pippurikaasu on sumua, jolla poliisivalta koettaa peittää asetelman häiritsevän
tosiasiallisuuden: sen, että viesti on ymmärretty, nuoriso on oikeassa, eikä
mitään aiota tehdä.
Koska poliisin toiminta kaikesta tehokkuudestaan huolimatta kärsii yleisen
poliisijärjestyksen tasolla suunnattomasta epäuskottavuudesta –
vastapainona mielenosoittajien viestin liialliselle ja traumaattiselle uskottavuudelle
– tarjoutuu ”laki ja järjestys” (sekä siitä piittaamaton nuoriso) helpoksi korvikeobjektiksi.
Hyvinvointivaltion demokraattiset rippeet ja yleinen uhritietoisuus ovat joka
tapauksessa herkistäneet meitä siinä määrin, että mikäli poliisin toiminnan
haluaa nähdä ongelmattomana, on fetissillä oltava nimi, joka viittaa
demokratian kokoisiin instituutioihin samalla kun ikään kuin demokraattisen
järjestyksen nimissä kadottaa demokratian todellisen, radikaalin ytimen.
Kun etuoikeutettu keskiluokka konservatiiveineen, populisteineen ja kristillisdemokraatteineen ryhtyy valittamaan maassa istuvien nuorten laittomuuksista ja vääränlaisesta yhteiskuntakritiikistä, tiedämme ainakin tämän: nuorten viesti ei voisi olla selkeämpi, ja poliisivallan sumutusreaktio
kertoo, että se on myös ymmärretty erinomaisen hyvin. Kun totuuden ei haluta
häiritsevän nykymenoa, se peitetään lailla ja järjestyksellä. Symbolisen
järjestyksen tasolla tässä ei ole mitään epäselvää eikä satunnaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.