Radikalisoituvaa oikeistoa ja uusliberalistista hegemoniaa yhdistää eräänlainen oikeaoppisuus. Tähän liittyy paitsi kapitalistinen
monopolisoitumistendenssi, myös – bataillelaisittain – valtiovallan perustava
ja keskittymään pyrkivä imperatiivinen suvereniteetti. Nationalismissa tämä
imperatiivisuus on avointa ja jokseenkin kiistatonta, mutta uusliberalismissa talouden
ylivaltaa korostava julkinen imago pyrkii hämärtämään asetelmaa, jonka sekavuus
ja ristiriitaisuus paljastuu kuitenkin uusliberaalin makrotalousopin
käytännössä.
Uusliberaalissakin ajattelussa taloudellinen
menestyksellisyys saa väistyä imperatiivisen suvereniteetin keskittymisen
eduksi. Kuten Antti Salminen ja Tere Vadén huomauttavat Energia ja kokemus -teoksessaan,
[n]ykytilanteessa
keskittymistendenssi voidaan todeta esimerkiksi Žižekin ja monien muiden
huomaamasta kehityksestä, jossa kaikesta vallanjako-opista, sananvapaudesta ja
vapaasta kilpailusta huolimatta ”sattuu käymään niin”, että poliittiset
johtajat ja lähes monopoliasemassa olevien yritysten johtajat ovat samaa
sakkia, esimerkkeinä Berlusconin Italia, Putinin Venäjä ja keskusjohtoinen
Kiina. (…) [I]mperatiivinen suvereniteetti ei tarvitse eikä siedä
kilpailijoita.
Tässä mielessä nationalistinen tai oikeistoradikaali, talouden ylivaltaan
kohdistuva yhteiskuntakritiikki, menettää uskottavuuttaan sikäli kuin pyrkii
alistamaan taloudellisen makrotason todellisuuden eksplisiittisesti
jonkinlaiselle suvereniteettiin nojaavalle politiikalle. Toisaalta tyypillinen
oikeistoradikaali näkemys tulkitsee taloudellisen eliitin olevan enemmän tai
vähemmän ”punavihreää” tai ”kommunistista”, jolloin vaatimus talouden ylivallan
torjumisesta on ylipäätään harvinainen tai jää sivuseikaksi.
Oikeistoradikalismissa vastakkain eivät asetu niinkään uusliberalistinen
talousoppi ja mystis-uskonnollinen kansa kuin identiteettipoliittinen
punavihreä globalismi ja mystis-uskonnollinen kansa geopoliittisten ja
talouteen liittyvien tosiasioiden ja ongelmien palautuessa melkein yksinomaan kulttuuripoliittisiksi
kysymyksiksi. Näin esimerkiksi pääoman ja valtiovallan suvereniteetin
keskittymisen tendenssit yhdistyvät toisiinsa ”kulttuurimarxismin” kaltaisessa
fetissikäsitteessä. Samalla kadotetaan mahdollisuus tarkastella näitä
tendenssejä niiden vaatimassa rakenteellisen kritiikin horisontissa.
Sekä uusliberalismi että nationalismi tuottavat viime kädessä staattisia
hierarkioita, joiden kehyksissä liberaali yksilösubjekti taantuu – jopa oman
ylittämisensä nimissä, kuten fasismissa – uhraamaan autonomiansa jonkin itseään
suuremman kokonaisuuden nimissä, kutsuipa tätä kokonaisuutta sitten
”taloudeksi”, ”vääjäämättömyydeksi”, ”vaihtoehdottomuudeksi” tai
”kansakunnaksi”. Ongelma ei ole niinkään liberalismin opeista poikkeamisessa
kuin sen omien, sisäisten jännitteiden todellistumisessa: nationalistinen
subjekti on hyvin täsmällisessä mielessä liberalismin eetoksen paluupostia ja
kääntöpuoli, uusliberalistisen kehityksen jatke ja oheisfiktio.
Kuten Adornoa soveltaen voi huomauttaa, liberaali vetoaminen
ihmisoikeuksiin, -arvoon ja yleiseen inhimillisyyteen saa nationalistit ja
fasistit puolustamaan näkemyksiään vain entistäkin raivokkaammin: harva piittaa
sen enempää rasistiksi kuin kansallissosialistiksi leimautumisesta, kuten monet
verkkolehti Sarastuksen artikkelit tai ihmisoikeusmyönteisen ja
avoimesti liberaalin Silakkaliikkeen kohtaama vihamielinen vastareaktio
vuodenvaihteessa 2019–2020 paljastavat. Toisaalta liikkeen sisäpiirissä käyty
keskustelu ja metakeskustelu osoittavat performatiivisestikin, kuinka hankalaa
on vastustaa rasismia ja fasismia perinteisestä oikeisto–vasemmisto-jaosta
irrallaan ajautumatta umpikujaan, jossa ”liberaalia” on lähinnä tyypillinen
oikeistolainen vaatimus politiikan ja ideologian hylkäämisestä ”yhteisen asian”
eduksi. Pelkkä oikeiston ja vasemmiston käsitteiden marssittaminen keskusteluun
poikii helposti syytöksiä ”vastakkainasettelun” lietsomisesta, kuten oma
kokemukseni on osoittanut. Tämä todentaa paitsi Silakkaliikkeen kaltaisten
hyvää tarkoittavien antirasististen ja -fasististen avausten ristiriitaisuuden
ja sisäisen jännitteisyyden, myös laajemmin liberaalin ajattelun umpikujan. Sen
ongelmat ovat jälleen ikävästi edessämme, ja vaikka kommunismista puhuminen on
nykyään epämuodikasta ja röyhkeää, se voi hyvinkin olla lähitulevaisuudessa
aivan välttämätöntä. Ellei ole sitä jo nyt.
(Tämä teksti on osa piakkoin Hamarassa ilmestyvää laajempaa
artikkeliani ”Oikeistoradikalismi, liberaalin umpikuja”.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.