Vitut kirjoittamisesta
Totaalisen perifeerisenä kirjailijana oleminen ei vastaa lukioaikojeni
mielikuvaa alasta, jonka ”normaaliuteen” kuuluviksi asioiksi mielsin jonkinlaisen
lähtökohtaisen näkyvyyden niin haastatteluina, promootiokeikkoina kuin
kirja-arvosteluinakin. Näiden luulin lankeavan julkaisemisen päälle
eräänlaisena välttämättömänä pahana. Kuulostinpa mahtipontiselta tai en, mutta
ikätovereistani monin tavoin vieraantuneena, kroonista ulkopuolisuuden tunnetta
kokevana neurootikonalkuna en varsinaisesti haaveillut julkisuudesta. Halusin vain
saada romaanikäsikirjoituksen, sen ensimmäisen, valmiiksi ennen kuin täyttäisin
25. Ajattelin, että jos kirjoitan hyvin, saan julkaisun ja sen mukana (välttämättömän
määrän) julkisuutta ja lukijoita.
Tämä oli tietenkin kovin naiivi näkemys. Tosin suhtaudun menneisyyden
minääni suopeasti. Ajattelin naiivisti, koska itse kirjoittaminen oli mahdollisia
seurannaisvaikutuksiaan kiinnostavampaa. Oli kirjoittamisen pakko, kuten monilla
kirjailijoilla: kirjailijaksi tuleminen on tuon pakon seuraus, ei mikään
erillinen tavoite.
Ollessani yläkouluikäinen asuimme vuoden verran Kontiolahden kirkonkylällä. Se oli
hiljainen ja masentava paikka. Kouluelämä oli raakaa ja väkivaltaista, elämä
yleensä pelokasta ja umpinaista. En käynyt juuri missään; seurakunnan nuorisokin
tuntui etäiseltä ja katu-uskottavalta. Kontiolahden-aikoina keksin
kirjoittamisen magian, vaikka olin toki tekstejä väsäillyt jo pikkupojasta
saakka. Magiaksi kirjoittaminen muuttui, kun tajusin sen kautta ja siinä
työstäväni omaa olemistani. Aiemmin se oli ollut eräänlaista leikkiä. Kun
leikki yhdistyy pyhään, siitä tulee magiaa. Tavalla tai toisella kirjailijaksi
päätyvä kokee tämän hermeettisen yhdistymisen, jonka maagisuuteen ei tule
suhtautua romanttisesti, kuten ei mihinkään maagisuuteen.
Teini-ikäisenä ei tietenkään tarvinnut miettiä rahoitusta, näkyvyyttä,
markkinointia tai mitään. Yliopistossa opiskellessani tämä sama
välinpitämättömyys säilyi. Opiskelin laiskasti, halusin keskittyä taiteeseen.
Luotin systeemin turmeltumattomaan meritokratiaan ja arvelin lahjakkuuteni vähintäänkin
riittäväksi.
Parisen kymmentä vuotta kului. Opin perusasiat, sekä julkilausutut että
-lausumattomat. Silti koin hämmästyksen sekaista pettymystä, kun tajusin, että ”kirjailijanura”
ilman apurahoja, lukijoita, näkyvyyttä ja tunnustusta on mahdollinen.
Perusasioiden oppimisen jälkeen tässä ei ole mitään yllättävää.
En väittäisi asiaa miksikään tabuksi, mutta aiheen ympärillä vierivä
hiljaisuus kertoo jostakin. Kenties kyse on mutatis mutandis samanlaisesta
jutusta kuin eduskunnan kulissientakaisissa käytännöissä (kuten
istumajärjestyksessä). Kun riittävän pitkään jaksaa, voi päästä hyötyjien
piiriin. Vielä 10 vuotta ja sitten se ehkä tapahtuu, apuraha. Kuka sen jälkeen
haluaa valittaa, että systeemi on epäreilu? Ja vaikka suurin osa taiteilijoista
kuuluu jumalten hylkäämiin, systeemi on rakennettu niin, ettei heidän
valitustaan kuulla ymmärrettävänä ja kriittisenä diskurssina, vaan
anonyymin ja kärsivän massan sekalaisena mölinänä.
Kulttuurimme meritokraattista itsekuvaa kritisoiva taiteilija on
muutenkin helppo saalis häpeälle. Syntymässä sisäistetty uusliberaali
neuroottisuus hoitaa pilkkapuolen ilman ulkopuolisiakin: en ole riittävän hyvä
ja siinä se. Apurahaa saamaton ei kritisoi jakelusysteemiä sen enempää kuin
osuuksille päässyt. Palkinnoista osaton ei pukahda, vaikka tietääkin, ettei
palkintoja voi saada se, jonka taideteoksista HS:n kriitikkokunnalla ei ole
partikulaarisen eksistentiaalisen kvantifikaation empiiristä affirmaatiota eli
arkikielellä hajua. Tämä ei ole kenenkään vika erityisesti, järjestelmä vain
tuottaa konteksteja, joissa monenlainen verenhimoinen solipsismi on järkevän
ihmisen valinta ja osa normaalia käyttäytymistä.
Oma pettymykseni ja epäonnistumisen kokemukseni nousivat pintaan koronakevään
ja viivästyneen kesän hyytävissä maisemissa. Tuli epäilys, etten ehkä jaksakaan
kirjoittaa ja julkaista vielä 10 vuotta markkinointiresursseiltaan olemattoman
pienkustantamon armeliaisuuden varassa saadakseni jossain vaiheessa pienen
apurahan ja hiukkasen eksistentiaalista toivoa HS:n kriitikon päivän hyvän työn
merkeissä. Kolmen vuoden aikana olin julkaissut säälimättömällä tahdilla, niin
tiheään, että hävetti: kahdeksan kirjaa, mukana kaikki olennaiset
kaunokirjallisuuden aluevaltaukset – novelleja, esseitä, pienoisromaaneja,
romaani ja runokokoelma. Kustantajani kanssa toivoimme, että tuotteliaisuuteni
herättäisi huomiota edes paikallisella tasolla. Näin ei tapahtunut. Tavallaan
tämä oli helpotuskin. Waltarilaisesti häpeän ”liiallista” tuotteliaisuuttani,
enkä oikeastaan haluaisikaan tulla tunnetuksi siitä, että kirjoitan (tai ainakin
toisinaan kykenen kirjoittamaan) kirjoja samaan tahtiin kuin jotkut niitä
lukevat.
”Uraani” – jos tätä käsitettä yleensä on aiheellista käyttää – voi pitää
jokseenkin epäonnistuneena. Esitän tämän suhteellisena tosiasiana, en itsesäälin
sekaisena valituksena: en ylipäätään aseta ”uran” näkökulmaa kovin korkeaan
arvoon, siksi lainausmerkit. Taiteellisena epäonnistumisenakaan en voi
kirjailijuuteeni suhtautua, ellen sitten ala vakavissani uskoa, etten vain
osaa. Sekin on yllättävän hankalaa.
Siinä olen etuoikeutettu, että minulla on pakoteitä. Kirjoittamisen voi
heittää vituiksi, jos frustraatiopiikki nousee liian korkeaksi. Kännääminen
auttaa akuutteihin paskamaisuuksiin, säveltäminen vie huolet melkein kokonaan. (Kaikeksi
onneksi kykenen tekemään musiikkia yhtä helposti kuin hengittämään, ellei suhde
säveltämiseen ole syystä tai toisesta häiriintynyt – kuten muutaman vuoden ajan
oli.) Musiikkia tehdessä minun ei tarvitse ajatella – eipä ihme, että musiikki
oli Platonille alogon, vapaasti tulkiten: järjellisen Logoksen kannalta
jotain päinvastaista ja huolestuttavaa.
Ehkä olisikin pitänyt alkaa säveltäjäksi ja jättää kirjoittaminen ”vapaa-ajan
harrastukseksi”, kuten porvarit sanoisivat. Koronakevät kun meni aika pirunmoisissa
tunnelmissa. (Ne kammottavat, kammottavat etäkännisessiot Hangoutsissa. Tyhjät
lauantait ilman pakoa omasta seurasta, uupunut kaljan kittaaminen silloin tällöin,
paisuva ja epämääräinen pelko ja vitutus ja kaiken riivattu vuorottelu! Eikä
pidä unohtaa vesivahinkoa, jonka vuoksi peseytyminen omassa kodissa oli
mahdotonta juuri pahimman karanteenin aikana.)
Kesän pelasti terassin väsääminen yhdessä isän kanssa. Terassi merkitsi
joutilaisuutta, lukemista, viskiä, vehnäolutta, piiputtelua ja ikkunasta kantautuvaa
David Bowien musiikkia. Virkistyin niin, että yllätin itseni kirjoittamasta –
öisin, viileässä hämärässä, terassilla, kuinkas muuten. Alaruumis
makuupussissa, yläruumis takkisillaan, butaanikaasulla toimiva hyttysenkarkotin
kotoisasti suhisemassa.
Nämä hauskuudet arvelin syksyn pimetessään jotenkin kostavan. Niinkään ei
käynyt. Kirjoitushommat pysähtyivät vitutukseen, mutta pakopaikat sain niin
hyvin kalustettua, että pääsin huokaisemaan vaimollekin: ”Vitut
kirjoittamisesta.” Hamaran laajahkon artikkelin olin lokakuussa työstänyt
puuskittaisesti valmiiksi ja iloitsin sen saamasta hyvästä vastaanotosta projektin
kirjoittajakollektiivin piirissä.
En tietenkään ole mitenkään sinut ”kirjailijanurani” pettymysten ja
epäonnistumisten kanssa. Aina, kun satun lukemaan jostain 22-vuotiaasta
debytantista, jonka esikoinen meni viikossa läpi Gummerukselle ja josta HS ja
seitsemän muuta mediaa tekevät isot henkilöjutut jo ennen pystyyn kehutun kirjan
julkaisua, pääsee väsähtänyt ja ummehtuneen kaunainen huokaus. Koetan olla
kysymättä edes hiljaa mielessäni ”Miksen minä?”, sillä automaattivastaus ”Et
vain osaa” on valheenakin perkeleellinen, enkä neurootikkona voi olla varma,
että kyse on valheesta. ”Eihän tuo ole minulta pois” tuntuu puolestaan hypokriitiltä,
jos kerran ongelmana on nimenomaan osattomuuden tunne: ehkä se ei ole
minulta pois, mutta ei se kyllä helvetti mitään annakaan.
Näin ”rehellisen” (miksi lainausmerkit? no vittu!) blogitekstin
kirjoittaminen on viheliäistä, kerrankin kirjoitan ilman runoutta ja teoriaa,
mutta olkoon. Lukijamääräni eivät tästä enene, mutta tuskin pienenevätkään, ja
mitä väliä muutenkaan – jostain syystä haluan kirjoittaa juuri näin juuri
tänään, pyrkiä jonkinlaiseen epävarmaan rehellisyyteen, jossa itsemyötätuntoisesti
sallin sen, että koen pettymystä ja kaunaa, vaikka tunnustuskin on
vallankäyttöä ja luullakseni tässä diskurssissa on paljon kaikenlaista poliittista
epäiltävyyttä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.