Ristiriita tekee kirjailijan. Tämä on vaarallisen lähellä latteutta,
muttei ole sitä kuitenkaan aivan selvästi ja kiistattomasti.
Aiemmin jo kirjoitinkin kasvuympäristöstäni,
sen elämisen arjen rakentavasta työn eetoksesta, vaatimuksesta tiedostaa
realiteetit ja ojentua niiden mukaisesti. Tuon etiikan ja sen tarjoaman
ihmisenä olemisen mallin olen pyrkinyt pettämään, häpäisemään ja polkemaan maan
rakoon aina, milloin olen kokenut sen moraalisena vaateena pyrkivän pakottamaan
minua tunnustamaan herroja ja majesteetteja, heidän valtakuntaansa, sen järjestystä
ja pyhää. Ensi alkuun keskenkasvuisesti ja kohtalokkaita huteja lyöden, sittemmin
systemaattisesti, poliittisena ja eettisenä kamppailuna.
Tämän sivutuotteena on ollut eräänlainen henkinen eristäytyminen
biologisesta perheestäni: jatkuva ja kalvava kokemus yksinäisyydestä ja
muukalaisuudesta, kuilu jota ei kurota umpeen sillä, että rakastetaan, sillä
tuo kuilu on osa tapaa, jolla rakastetaan.
Rakkaus huolehtii, ja huolehtimisessa asuu ainainen mahdollisuus epäilyyn.
Epäilystä kohoaa vihaa ja kaunaa. Rakkaus ilmestyy keskuuteemme valloitusprojektina.
Valloituksesta tulee valistusta, valistuksesta vaatimus: Luovu. Tai kuten helluntaimenneisyydessäni
opetettiin: ei armoa ilman pyhyyttä, ei orjaa ilman majesteettia.
Eristäytymisen koin ainaista kapinaa ja riitelyä paremmaksi vaihtoehdoksi.
Aikuismaisempaakin se on: sentään katkesi napanuora, tosin vasta 35-vuotiaana.
Noihin aikoihin löysin uuden isänkielen. Eristäytyminen tarkoitti ennen muuta
eristäytymistä vanhasta isänkielestä.
Useimmille muille se on edelleen normaalin mitta ja olemisen asunto. Kieltä
puhuva ei koskaan tajua kielellään mittaavansa, sillä mittana kieli asettaa
myös mitattavansa. Vasta kun kielen hylkää, se lakkaa olemasta luonto; silloin
se muuttuu oudoksi kuin unessa annettu asian nimi. Vasta silloin asettuvat sen
logiikan kehykset.
Eristäytyminen vaikuttaa ylimieliseltä: luullaan minun halveksivan
tavallisen tallaajan arkista elämisen työtä, olevan kirjailijaa, paskovan keskiluokan
peloille ja hymähtelevän kateellisesti reilun kuukausipalkan oikeuttamille nautinnoille.
Vaikenemalla esitetyn syytöksen edessä on paha puolustautua, en edes tahdo.
Tapaan perhettäni säännöllisesti. Yhteiselämän hetket koen nykyään
helpompina, joulunakaan ei ahdistanut ollenkaan. Iloni perheen olemassaolosta oli
eheämpää kuin pitkään aikaan. Se siunaus eristäytymisestä on. Välit säilyvät, jää
tilaa niille arkisille rakkauden teoille, joita vuosikausia haudutettu epäily
ei aivan kohtuuttomasti rasita. Uskonasioista ja politiikasta puhuminen on
riskialtista; lapsista, hankinnoista, omaisuudesta ja työstä puhuminen ei
niinkään. Eristäytyminen antaa tilaa tyytyä normaaliin muutamaksi tunniksi
kerrallaan. Myös katkeruudelta se vie terän. Ei tee mieli syyttää muita jos ei
itseäänkään.
Kirjailijan etuoikeuksiin kuuluu navassaan rypeminen, kirjailijahan ei
omista asioistaan puhuessaan ole samalla puhumatta asioista yleensä.
Kamppailu ei ole ohi, mutta perhepiirissä se tätä nykyä kyyristelee kahden
sovittamattoman nautintotalouden väliin jäävällä niemennokalla. Tällaiset kirjoitukset
ovat tuulta ja sadetta: jos ne saavat kiven huokailemaan, hyvä niin. Säiden
jumalaksi en ala. Tosin juuri sanan voimalla väitetään taivaan varastoja
auottaman ja suljettaman, mutta sellaisen mahtailun kuuluvuus menee hiukan sen
mukaan kuin on kukkuloilla tuhkakasoja ja niiden päällä omaisuudettomia miehiä
vanhurskauttaan julistamassa. Jumalan kuoltua puhuttelee nykylukijaa eniten
Jobin kirjan loppu ja siinä kuvattu moninkertainen omaisuuden palautus. Sitä
lukee joutilaasti hymähdellen, sapekkaan editorin lisäämänä keventävänä vitsinä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.