Merkintöjä
myöhäisen kapitalismin fantasiasta
Jälkifossiilisen
digikapitalismin fantasia on todellisuus, josta kitka on leikkautunut pois ja kuluttamisen
jatkuvuuden turvaava halutuotanto objekteineen on niin sanotusti vain klikkauksen
päässä.
Tässä
todellisuudessa joustavat, ostovoimaiset ja äärettömän muuntautumiskykyiset kuluttajayksilöt
muokkaavat minuuttaan ja olemustaan rajoittamattomasti ilman, että tämä
itseyden toteuttaminen on vähäisimmässäkään ristiriidassa pääoman keskittymisen
yhä harvemmille kanssa. Jälkifossiiliseksi uskotellun digitaalisen
stratosfäärin välttämätön fossiilinen perusta öljyn ja kolonialismin voimalla orjatyötä
paiskivine miljardeineen katoaa lukemattomien käyttöliittymien optimoituihin,
graafisesti loisteliaisiin rajapintoihin ja hyperkohdennettuun luksukseen. Se,
että tuotantoketjun jokaisesta portaasta, aukosta ja lenkistä nyhdetään
lisäarvoa suursijoittajien finanssikeinotteluun, säilyy itsepintaisena
abstraktiona uusliberalismin poliittisten lobbaajien huolehtiessa kakun
oikeaoppisesta jakamisesta. Imperatiivinen suvereniteetti jyllää edelleen – markkinoiden
vapauden nimissä, totta kai.
Olisi virhe
ajatella, ettei digikapitalismin kitkattomuusfantasia ole jo toteutunut. Toinen
virhe on ajatella toteutuneen fantasian olevan olennaisesti jotain muuta kuin
painajainen.
Digikapitalismin
kitkattomuus ei tietenkään ole todellista. Kitkattomuus yhtäällä tarkoittaa
jatkuvaa, kasautuvaa ja äärimmäisen tuhoisaa kitkaisuutta toisaalla: ”jälkifossiilisen”
ja immateriaalisen tuotannon edellytykset on jatkossakin sidottu öljypohjaiseen
energiaan, jonka huvetessa korvaavien energiamuotojen innovointiyritykset käyvät
– rahoitusmahdollisuuksien ja -halukkuuden törmätessä aina vain
väkivaltaisemmin tuotannon systeemisiin ehtoihin – yhä harvinaisemmiksi ja
epätodennäköisemmiksi. Samaan aikaan fasistinen ja populistinen paine lamauttaa
läntisten valtioiden integraatiokehitystä, joka olisi välttämätöntä globaalien
uhkien ennaltaehkäisemiselle ja torjumiselle.
Digikapitalistinen
kitkattomuuden fantasia toteutuu parhaillaan luonnonvarojen ehtymättömän
riiston oheisvaikutuksena syntyneessä koronapandemiassa. Sen yhtenä merkittävänä
seurauksena joudumme monelta osin luopumaan ihmisten välisen läheisen
kanssakäymisen ”kitkasta”. Painajaismaista tästä tekee muun muassa se, että
juuri läheisyyden ja yhteisöllisyyden kitka on ihmiselämän kiistaton ja
ohittamaton merkityksen lähde. Nyt tämä kitka on suljettava normaalin
ulkopuolelle elämän ja terveyden nimissä. Juuri tämä tekee siitä
painajaismaista. Se, mikä normaalioloissa rakentaa elämän merkityksen, on
muuttunut pelon ja sairauden lähteeksi.
Kitkattomuus,
jolla digikapitalismi luulotteli luovansa klikkauksen päässä olevan maailman,
ei olekaan ostovoimaisen kuluttajan tyytyväisyyttä itsensä toteuttamisen rajattomuudessa,
vaan äärimmäistä eristyneisyyttä ja klaustrofobiaa. Pandemian myötä ”klikkauksen
päässä” oleminen saa toisen, häiritsevämmän merkityksen: fyysisen läheisyyden mahdollisuus
on rajattu ja sulkeistettu tavalla, jota ei kuitenkaan voi pitää muuna kuin digikapitalistisen
fantasian täysin johdonmukaisena toteutumana. Fantasian peruskokemus ei toteudukaan
rajoittamattoman itseluomisen euforiassa nautinnollisia ja rationaalisia kuluttajavalintoja
suorittavassa superfluidissa trippailijassa, vaan biopoliittisin kontrollitoimenpitein
henkiseen ja fyysiseen kapseliin ahdetussa, kroonisen pahoinvoivassa prekaarissa
”tietotyöläisessä”. Tuotannon tasolla orjatyöläismiljardit pakotetaan yhä jatkamaan
systeemin pyörittämistä henkensä kaupalla. Fantasia on toteutunut, mutta sitä
ei voi kuvailla muuksi kuin painajaiseksi…
”Elämä ja terveys”
kääntyvät digikapitalistisessa fantasiassa ensin ostovoimaisten kuluttajien
luksustuotteiksi, mutta lopulta pandemioiden ja ilmastokatastrofien kaltaisiksi
vastavoimiksi, jotka tuovat mieleen muutaman vuoden takaisen Frictional Gamesin
kuuluisan Soman: pelin visioon kuuluu ”pieleen mennyt” elämää suojeleva keinoälykokeilu
WAU, joka kuitenkin – säilyttäessään kuolemaa tekevät ihmiset jonkinlaisessa
puolitietoisessa zombiuden tilassa – on kaamean ”biofilisellä” tavalla hätkähdyttävän
johdonmukainen. ”Elämän säilyttäminen” voi lopulta tarkoittaa hakeutumista
aivan toisenlaiseen tasapainotilaan kuin nykyinen ihmiskeskeinen biopolitiikka
kuvittelee. Tuloksena voi olla inhimillinen painajainen, WAUn kaltainen
päättymätön ja puolitietoinen, ”puhdas” ruumiillisuus.
Piilokapitalistiselle
niukkuuden ideologialle perustava ekofasismi ponnistaa enemmän tai vähemmän näistä
lähtökohdista, mutta ei-nationalistisia ja ei-fasistisia vaihtoehtojakin on. Jälkimmäisten
kollektiivinen esiinmarssi edellyttää johdonmukaista utopian maineenpalautusta.
Olisi myös ymmärrettävä kommunistiksi julistautumisen röyhkeä provokatiivisuus
kaikessa hedelmällisyydessään (ja jaksettava olla turhautumatta idioottien
suoltamista Gulag- ja Neuvostoliitto-mielikuvista), rohjettava määritellä kommunismin
aate ja traditio törkeän revisionistisesti uudelleen ja muistettava, ettei
yksikään vallankumous ole puhdas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.