Kotimaista valtavirtaproosaa lukiessa tulee toisinaan mieleen, että
representaation logiikan problematiikka käsiteltiin pikaisesti 1980-luvulla, ja
sen jälkeen päätettiin palata ”normaaliin päiväjärjestykseen” – ikään kuin viheliäistä
”postmodernismia” olisi kaikki, mikä ei noudata realismin ja narraation protokollaa.
Ja kuitenkaan esimerkiksi Fredric Jamesonin kuuluisan esseen Postmodernismi eli kulttuurin logiikka myöhäiskapitalismissa
kriittiset teemat eivät ole vähääkään menettäneet ajankohtaisuuttaan – eikä
vähiten siksi, että postmodernin teoreetikoista Jameson huomioi, toisin kuin
vaikkapa Baudrillard ja Lyotard, reaalisen
rekisterin.
Jamesonille postmodernissa ei ole kysymys ideologiasta, tyylistä tai
estetiikasta, ei edes jälkistrukturalistisesta subjektin ”kuolemasta” tai ”desentraatiosta”,
vaan kulttuurin dominantista,
eräänlaisesta voimakentästä, ”jossa erilaisten [kulttuuri]virikkeiden täytyy
toteuttaa itsensä”. Jameson kytkee postmodernismin globaalin kapitalismin
talousjärjestelmään, ”pääoman reaaliseen”:
Esteettinen
tuotanto on nykyään yhdentynyt tavaratuotantoon yleensä: yhä uudemmilta
vaikuttavien ja yhä suurempiin myyntilukuihin yltävien tavaroiden
(vaatetuksesta lentokoneisiin) uusien aaltojen tuottamisen hellittämätön
taloudellinen paine määrää rakenteellisesti yhä olennaisemmalla tavalla
esteettisten uudistusten ja kokeilujen funktiota ja asemaa. Sellaiset
taloudelliset välttämättömyydet ovat sitten tunnistettavissa myös
kaikenlaisessa uuden taiteen saamassa institutionaalisessa tuessa säätiöistä ja
apurahoista museoihin ja muihin mesenaattitoiminnan muotoihin. (Jameson, Postmoderni eli kulttuurin logiikka myöhäiskapitalismissa)
Tämä erottaa Jamesonin yhtäältä Derridaa seuraavista tekstikeskeisistä ”dekonstruktionisteista”
ja toisaalta niistä ajattelijoista, joille postmoderni tarkoittaa vaatimusta ”skitsologiikan”
sisäistämiseen jonkinlaisena eettisenä positiona (kuten Deleuze ja Guattari
tekevät Anti-Oidipuksessa); Jamesonin
kulttuurihypoteesi mahdollistaa ilmiötodellisuuden huomioimisen, mutta
suhtautuu samalla asiaankuuluvan kriittisesti ”täysmodernismin aikakautta
hallinneiden radikaalin eristäytymisen ja yksinäisyyden, anomian, yksityisen
kapinan, Van Goghin tapaisen hulluuden kokemusten” käsitteisiin.
Postmoderni ei nähdäkseni ole yhtään vähemmän kulttuuria dominoiva
voimakenttä nykyään kuin se oli 1980-luvulla Jamesonin esseen julkaisemisen
aikoihin. Päinvastoin: globaalin kapitalismin kompleksinen, yhtä aikaa radikaalia
hajautumista ja keskittymistä sekä yhä piilevämpiä ja totalitaarisempia
hallinnan muotoja tuottava ekonomia osoittaa sen jatkuvan vaikutuksen ja eksistenssin.
Jos palaamme kotimaiseen valtavirtaproosaan ja sen minussa synnyttämään perustavaan
vaikutelmaan (joka tietenkin on laaja ja kohtuuton yleistys), on todettava,
ettei tuota kirjallisuutta tietenkään voi nimittää realistiseksi sanan lajityypillisessä
ja historiallisessa merkityksessä. On selvää, että vaikka jatkuvasti
julkaistaan kirjoja, jotka noudattavat monia psykologisen realismin
konventioita ja suhtautuvat läpeensä dogmaattisesti sen henkilöhahmoja,
miljöötä ja narraatiota rakenteistaviin vaatimuksiin, on koko lajin suhde
kapitalismiin ja pääoman sanelemiin taloudellisiin
dominansseihin radikaalisti toisenlainen. Ensinnäkin: nykyaikaisen ”realismin”
valheellisesti kiitelty yhteiskuntakriittisyys on jonkinlaista (usein) keskiluokkaisen,
privatisoituvan syyllisyyden ja symbolisen kapinan muotoja kiertelevää ja
kierrättävää problematiikkaa (Antti Nylénin esseistiikkaa voi ehkä pitää
paradigmaesimerkkinä).
Toiseksi: sikäli kuin postmoderni on globaalin, hajautuneen pääoman, kulttuurista
logiikkaa, lienee selvää, ettei valtavirran narraatio tosiaan ole balzaclaista ”arkistointia”
tai modernia ”sisäisen maailman” ohimenevien affektien välittämää mahdottoman Ikuisuuden
tuntua – nämä momentit on jo kadotettu, ja nykyiset ”realismin” jättiläiset
kuten Jonathan Franzén (jota yleisö saattaa paljastavasti ja oireellisesti
kutsua ”romaanin pelastajaksi”), kirjoittavat teoksia, joita kriittiset
esseistit aivan oikein nimittävät halventavasti lukuromaaneiksi paljastaen näin tavallaan niiden elimelliset
kytkökset pääoman logiikkaan ja muodon tasolla tapahtuvaan arkkitehtuuriin, sen
eskapistiseen ”nostalgiaan”, lisäarvontuotannon vaatimana oikeanlaisena kuluttajasubjektiviteettina.
Nykyaikainen suosittu ja kuluttajaystävällinen lukuromaani onkin ehdottoman
postmoderni ilmiö päätyessään hyödyntämään keinoja, jotka parhaimmillaankin
mahdollistavat globaalin kapitalismin ja representaation problematiikan
(jäljentämisprosessit, simulaation, ”subjektin katoamisen”, reaalisen ekstaattis-hallusinatorisen
paluun) käsittelemisen ainoastaan aiheen tasolla,
muodon arkkitehtuurin mukavuudenhaluisessa ”konservatiivisuudessa”. Kun
poikkitaiteilija Jauhiainen toteaa Juha Seppälän Sankariajassa merkittävät kirjat tunnistettavan siitä, ettei niitä lue
kukaan, tulen pohtineeksi, onko kyse vain vieraantuneeseen taide-eliittiin
kohdistuvasta ironiasta, sillä Jauhiaisen lausahdus tuntuu viittaavaan
toisenlaiseenkin kontekstiin: eikö juuri merkityksellistävän ketjun katkoksia ja
epäjatkuvuuksia, ”pääoman desentroiman subjektin kokemusta”, työstävä ”postmoderni
taide” ilmaise paradoksaalisen arvonsa hetkenä, jona se – yhteiskunnallisen
fantasian lävistäessään – tunnistetaan väärin
omassa voimassaan ja intensiteetissään? Minulla ei ole tähän mitään selvää
vastausta – luultavasti kysymyksessä on kyllin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.