Blogiani seuranneet lienevät huomanneet lievän hiljaiselon merkkejä. Olenkin vaihteeksi keskittynyt varsinaiseen
kaunokirjalliseen työhön: kirjoittanut, käynyt läpi tulevien julkaisujen
ajankohtia, oikolukenut, keskustellut kustantajan kanssa ja niin edelleen. Tämä
heijastuu väistämättä blogiin, ei vähiten siksi, että olen työvirettä ajatellen
jättänyt uutisten ja politiikan seuraamisen minimiin.
Toinen syy sille, että pidän taukoa uutisvirrasta, on jo sinänsä lähes banaali.
Valtavirtamedian ja keskustelufoorumien käsittämätön yleismaailmallinen
typeryys on ikävystyttävämpää (tai ainakin masentavampaa) kuin humalaisten keskimääräinen
baarijuttelu; taloudellisen eliitin valtaa pönkittävä verovaroin ja
kaupallisesti tuettu media eivät tässä eroa toisistaan juuri muuten kuin siinä,
että Yleisradion kaltaisia laitoksia motivoi pääoman kartuttamisen ohella myös
hillitön tekopyhyys. Miksi ei motivoisi, kun huomioi joukkoviestinnän ydintehtävän:
kuvitteellisen yhteisöllisyyden tuottamisen modernin valtion sepittämiin
tarpeisiin.
Näinä yleisen typeryyden kasvun ja bruttokansantuotteen laskun aikoina ei
hämmästytä sekään, että globaalin talouseliitin piiristä kuuluu vaatimuksia ”kapitalismin nollaamisesta”
ja ”järjestelmän uudelleenrakentamisesta”. Järjestelmän epävakaus ja
kriisialttius on ollut tiedossa kauan, mutta valtaapitäviä se huolestuttaa vasta,
kun pääomapiireissäkin aletaan tajuta, ettei nykyinen kasautuminen palvele edes
heidän etujaan. Kun BKT joka tapauksessa laskee, velkavetoiset finanssimarkkinat
ja niiden ajama velkavetoinen kulutus johtaa lopulta myös osinkosaatavien
pienenemiseen.
Mitä ”kapitalismin nollaaminen” sitten voisi tarkoittaa? Ainakaan ei
yksityisomaisuuden ja suurpääomien kansallistamista, mikä olisi jo kommunismia.
Puheet ”nollaamisesta” synnyttävät joka tapauksessa mielikuvan orgaanisesti toimivasta kokonaisuudesta,
jonka perusasetukset ovat uusittavissa järjestelmän logiikan vaarantumatta –
ikään kuin kyse olisi vain jonkinlaisesta ”formatoinnista” tai ”eheyttämisestä”,
ei niinkään koko käyttöjärjestelmän uusimisesta.
Nollaamispuheet ovat täyttä typeryyttä, mikäli niitä ei tulkita radikaalisti;
tämä tarkoittaa kuitenkin loogisesti vaihtoehdon
todellista tunnustamista ja samalla mahdollisuuden avaamista tuon
vaihtoehdon nimeämiselle. Jos vaatimuksen varsinainen sisältö on, että
kapitalismi on nollattava, sillä kapitalismi on turvattava, on hankala nähdä,
millä perusteella tässä ei ole kysymys
vanhakantaisesta hegeliläisestä kehitysoptimismista, Aufhebungista, kumoavasta säilyttämisestä. (Slovenialaisen koulun
mukainen – dekonstruktionistiselle kritiikille immuunimpi – tulkinta, jossa
synteesi tarkoittaa antiteesiä, edellyttäisi puolestaan kommunismin
mahdollisuuden reaalista tunnustamista.)
Olemme epäilemättä tuntemattoman edessä. Kehitysoptimisti tulkitsee
tuntemattoman strategisesti: ”suuret vaarat ja suuret mahdollisuudet”.
Tällaisen tulkinnan ongelma on sen sisältämässä haltuunottavassa projektiossa,
jossa tuntematon asetetaan huomaamattomasti saman talouteen projisoimalla siihen
rauhoittava ja valheellinen ”vaarojen ja mahdollisuuksien” tasapaino. Juuri
tämä kaksinaisuus toimii tuntemattoman reaalisuuden (joka uhkaa kaikkia identiteettejä
ja identiteetin logiikkaa par excellence)
neutralisoivana eleenä.
Olen aiemmin sanonut ihmisen olemisen määrittyvän hänen suhteessaan auktoriteettiin ja tuntemattomaan. ”Auktoriteettiuskoista” on tällöin ajattelu, joka
pyrkii hallinnoimaan tuntematonta ja neutralisoimaan sen – toisin sanoen
palauttamaan eheän Minän ja identiteetin piiriin. Vaara ja mahdollisuus asettuvat
”loogisina” vastakohtina (ikään kuin mahdoton ja mahdollinen); samalla hylätään
tuntemattoman radikaali ulottuvuus, mahdottoman
rekisteri. Tämä tarkoittaa myös vallankumouksen
kategorista kieltämistä: ”uuden tuleminen” on pelkkä tilanteeseen
sisältyvien tunnettujen muuttujien uusi yhdistelmä. Tunnetun ”sisimpään”
kuuluva (ja sen perustava) ylimäärä kielletään toistuvasti, sillä kielto perustaa
auktoriteetin ja takaa järjestyksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.