Kirjalliseen kulttuuriimme pätee sama kuin ilmastonmuutokseen. Mitään
muutosta parempaan ei ole nähtävissä, ja nähtävissä oleva on jonninjoutavaa
näpertelyä, yksittäisiä ilmiöitä, joista puuttuu todellinen joukkoliike. Juha
Seppälä toteaa Aamulehden haastattelussa
vuodelta 2018, ettei kirjailijan oikein kannata miettiä, millaisessa maailmassa
joutuu työtään tekemään. Asian miettiminen vie työkykyä. Kännipäissään sitten sortuu
pateettisiin itsemurhajuttuihin, joihin ei usko edes niitä höpöttäessään; saapahan
vain selitellä ystävilleen ylen kiusaantuneena, ettei tässä siitä ole kyse,
koska tässä ei vittu ole kyse paljon mistään.
”Loistavien kirjavuosien” (lue: jokaisen vuoden) valtavirtayhteismasturbaatiot
huipentuvat taide-eliitin cocktailkutsuihin ja palkinnonjakotilaisuuksiin,
joissa valtiovallan edustaja onnittelee radikaaleimpia vallankumouksellisia heidän
terävästä ja tinkimättömästä yhteiskuntakriittisyydestään. Rivikirjailijan
vastaava modus on ”yhteiskunnallisen arvonsa” sisäistänyt eteeristen ja
intiimien metaforien pyörittelijä, jota Kirjailija-lehtikin
mielellään haastattelee, sillä näiden suurisieluisuudestaan vaikuttuneiden
filantrooppien levittämä toivo auttaa taatusti jaksamaan sen eteen, että asiat
säilyvät jatkossakin ennallaan.
Media privatisoi kirjailijan epäpoliittiseksi tuntojen tulkiksi; samalla
se ruokkii hänen tarvettaan tuntea itsensä edes jollain tapaa hillittömäksi ja
boheemiksi. Näin kirjailija oppii jo varhain olemaan eri mieltä oikealla
tavalla. Hän on kuin journalisti, joka tajuaa pilkutuksen ja metaforan päälle.
Järjestelmän mekaniikka vaatii kirjailijaa julkaisemaan teoksen enintään kerran
kahdessa vuodessa, sillä markkinoiden kyllästymistä ja siitä seuraavaa ”kirjailijakuvan”
muuttumista ”epäuskottavaksi” on varottava. Oli kirjailijan vakaumus mikä tahansa,
systeemin logiikka pakottaa hänet ennen pitkää opportunistiksi. Menestyneimpien
ei tarvitse enää markkinoida itseään, sillä heidän kriittisyytensä on jo riittävän
brändättyä ja tilannetajuista; rivikirjailija puolestaan ennakoi jokaisessa
haastattelussa potentiaalisen yleisönsä halun, kiertää Helsingin ja Turun
kirjamessut ja toivoo jossain vaiheessa muuttuvansa kiinnostavaksi (= HS tekee
haastattelun / julkaisee positiivisen kritiikin).
Kiinnostavuus kestää tapauksesta riippuen 1–3 vuotta, ellei saavuta immuniteettia,
mikä tarkoittaa jokaisen uuden julkaisun rutiininomaista kehumista HS:ssä ”kirjasyksyn
tärkeäksi tapaukseksi”. Lisäksi immuniteetin saavuttanut kirjailija voi valtavirtamediaa
myöten jyrähdellä havaitsemistaan monenlaisista laajoista epäkohdista uskottavuudella,
jota lausutun kritiikin ilmeinen pinnallisuus ei tippaakaan häiritse. Näin valta
lahjoittaa tukemalleen kirjailijalle kokemuksen, joka juhlistaa sekä hänen
kuulumistaan että kapinallisuuttaan.
Nykyaikainen kirjailija ei ole ristiriita vaan synteesi, looginen
johtopäätös maailmasta, jossa kapina on pantu viralta määrittelemällä sen
yhteiskunnallisesti uskottavat muodot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.