Postin työntekijöiden työehtosopimuksen huonontamisesta ja siitä
seuraavasta lakkoilusta on uutisoitu
tiuhaan, samoin Postin toimitusjohtajan Heikki Malisen jättituloista ja kohua
seuranneesta jeesustelusta, joka ei
ole tuottanut toivottuja PR-vaikutuksia. Samaan aikaan ilmestyneet uutiset Suomen
rikkaimman promillen äreästä hybriksestä kiihdyttävät mielialaa
kiitettävästi.
Keskiluokkainen ja eliitin oikeuksia vahtiva
valtavirtamedia, jonka toimintaa pääoman logiikka porvarillisessa valtiossa
ohjaa, käy tässä hyvänä esimerkkinä tuon logiikan antagonismeista. Yhtäältä jatkuva
voitontavoittelu ohjaa mediaa seuraamaan ”halun akselia”, joka tiivistyy pelon, kaunan, ja seksin kaltaisissa
merkitsijöissä; toisaalta sen olisi arvontuotannon laajassa mielessä pyrittävä
turvaamaan ja ylläpitämään olosuhteita, joissa massojen halu säilyttää
riittävän atomistisen luonteensa eli pysyy sopivan
privaattina, jolloin laajat solidaarisuuden ilmaisut ja niihin mahdollisesti
liittyvät järjestäytyneet liikehdinnät jäävät epämääräisen ”kuohunnan” tasolle.
Tämä on olennaisesti jotain, mitä pääoma kykenee kontrolloimaan vain
rajatusti, vaikka hallinnan muodot voivat hienovaraisuudessaan olla varsin totalitaarisia; systeemi ei missään
tapauksessa ole vakaa, ja tämän estää jo sen logiikkaan kirjautunut epäjatkuvuus,
jonka marxilainen traditio tuntee työn ja pääoman ristiriitana. Median
tapauksessa epäjatkuvuus ilmenee suhteessa massojen ”halun akseliin”. Yhtäältä
sitä on pyrittävä manipuloimaan ja kontrolloimaan, toisaalta sitä voi vain
seurata ja siihen voi vain reagoida, sillä pohjimmiltaan massojen halu on median
valtaa käyttävien kannalta irrationaalista. Manipulaatio ja kontrolli saattavat
onnistua toisinaan siellä ja täällä, mutteivät koko ajan kaikkialla.
”Kuohunnan” virtaussuuntaa voi ohjailla monin tavoin, olennaista on
varjella sitä laajamittaiselta solidaarisuudelta ja järjestäytymiseltä. Heittämällä
mieleen tulevia keinoja ovat ainakin syntipukittaminen (systeeminen antagonismi
heijastetaan yksiin ”kasvoihin”, joiden ympärille ”kuohunta” pyritään
kanavoimaan), virheellinen representoiminen (luokkaerojen ja -problematiikan hämärtäminen
väärällä terminologialla), ”eettinen” reduktio (palautetaan asetelma ”vastuun
ja vallan” kaltaisiin moraalisiin kysymyksiin).
Jos hurskastelua Malisen jättitulojen äärellä voi pitää esimerkkinä syntipukittamisesta,
on virheellisestä representaatiosta kyse silloin, kun riistoa kutsutaan esimerkiksi
”sopeuttamistoimenpiteeksi”; ”eettinen” reduktio haiskahtaa nenään, kun
viimeksi mainittu yhdistetään ”vastuulliseen” toimintaan. Kaiken taustalla voi
tietenkin aistia postpoliittisen sfäärin intohimoiset mieltymykset tapaan,
jolla välttämätön ja satunnainen asetetaan. Välttämätöntä
ovat kilpailukyvyn ja talouskasvun turvaaminen, satunnaista näiden
vaatimien toimenpiteiden edellyttämän riiston rajoittaminen.
Kilpailukyvyn ja talouskasvun kaltaiset käsitteet ovat kaikkea muuta kuin
objektiivisia sanan neutraalissa mielessä, sillä kapitalismissa ne kätkevät fetissiensä
taakse tuotantosuhteissa vallitsevan yksipuolisen riiston. Työehtosopimuksen
huonontaminen tarkoittaa kilpailukyvyn paranemista, mikä puolestaan liittyy
talouskasvun turvaamiseen; ja näiden käsitteiden tasolle jääminen tekee
helpommaksi ”ison kuvan” eli totaliteetin
mielikuvapolitiikan. Kun kilpailukykyyn ja talouskasvuun liittää kansantalouden kaltaisia merkitsijöitä,
syntyy erityinen vaikutelma kattavasta yhteisyydestä, jonka tosiasiallinen
kielto kätkeytyy itse totaliteetin ekonomiaan: sitä, mikä jää ulkopuolelle, ei
ole. Perverssein ja vakaumuksellisin muoto tästä ideologiasta on tilasto.
Kansa ei kuitenkaan ole totaliteetti
(kuten mikään ei ole), eikä mikään ”isoon kuvaan” nojautuva poliittinen
diskurssi kykene välttämään ulkopuolelle
jäävän vaikutuksia, sillä viime kädessähän on kysymys siitä, mikä itsessä –
yhteiskunnan sisäisenä ja systeemisenä suhteena – kiistetään ja kätketään. Massojen
halu, jota media säädellen seuraa, on sama, jota edustuksellisen demokratian
taloudellinen eliitti hallinnoiden pelkää. Ei ole sattumaa, että juuri ne, joiden
rikastuminen on pitkälti hyvinvointiyhteiskunnan ansiota, vaativat tänään –
uusliberaalin ajattelun mahdollistaessa kapitalismin mieltämisen suoraan
eettisenä positiona – sen alasajoa. Mitä kiistattomammin kansa (todellisena, ei-kokonaisena) suljetaan kaiken olennaisen päätöksenteon
ulkopuolelle, sitä kauheammaksi ja irrationaalisemmaksi sen tahto käy.
Äänestyspäivä – nykyään ainoa demokratiaa tavoitteleva hetki ja tapahtuma,
sellaisenakin sirkuksen ympäröimä, epäsuhtaisten taloudellisten voimien
määrittelemä, median ahkeran propagandan mustaama – ilmaantuu yhä
musertavampana, yhä torjuttavampana mahdollisuutena.
Taloudellinen eliitti valittaa, ettei kansa tiedä omaa parastaan, vaan
äänestää järjettömästi ja väärin. Valtamedia, joka toimittajien ja
poliitikkojen suulla kutsuu ”vaikuttamaan”, ei ole kiinnostunut demokratiasta
muuna kuin fetissinä ja status quon
itseonnitteluna; siksi se puhuu äänestämisestä säännöllisesti neljän vuoden
välein kuin rituaalista, jota seuraamalla toteutamme kansalaisuuttamme ja sulkeudumme totaliteettiin. Molemmille
äänestämistapahtuman demokraattinen ydin on kauhistus, kielletty, inhottava. Se
on tuhottava tai fetisoitava. Tuhottava, koska kansa tahtoo väärin;
fetisoitava, että kansa tahtoisi oikein. Ettei se huomaisi kehyksiä lumoutuessaan sisällöstä.
Jälkimmäiseen sisältyy edellisen manipulaatioksi jalostunut intressi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.