Reilut kymmenen vuotta sitten ”[p]ostmodernismista puhu[i]vat kaikki”,
kuten Timo Hännikäinen kirjoittaa Jäähyväiset
postmodernismille? -esseessään vuodelta 2007. Opiskelin tuohon aikaan
yliopistossa ja puhuin postmodernismista itsekin; nykyään siitä puhuminen
tuntuu jo vanhentuneelta, vaikka kysymys lienee monella tapaa jonkinlaisesta
perspektiiviharhasta. Parhaiden postmodernin teoreetikkojen (kuten Fredric
Jamesonin) ajattelu, kuten nyt ajattelu yleensä, ei ole vuosikymmenien kuluessa
menettänyt relevanssiaan sen enempää kuin paras ”postmoderni” taidekaan.
Viimeksi kirjoitin Fredric Jamesonin
marxilaista viitekehystä soveltavan kulttuurihypoteesin olevan hedelmällinen
sikäli kuin postmoderni, kutsuttiinpa sitä tällä nimellä tai ei, voidaan edelleen
mieltää eräänlaiseksi kulttuuria dominoivaksi voimakentäksi. Jamesonin mukaan
postmodernin peruspiirteitä ovat (muun muassa)
uusi pinnallisuus,
joka ulottuu sekä nykyhetken ’teoriaan’ että aivan uuteen kuvan kulttuuriin eli
simulacrumiin; sen mukainen historiallisuuden heikkeneminen sekä suhteessamme
julkiseen historiaan että yksityisen ajallisuutemme uusissa muodoissa, joiden
’skitsofreeninen’ rakenne (Lacanin mukaan) tulee luonteeltaan ajallisemmissa
taiteissa ratkaisevasti vaikuttamaan uusiin syntaksin tyyppeihin tai syntagmaattisiin
suhteisiin; kokonaan uudentyyppinen tunteiden perusvire – se mitä kutsun
’intensiteeteiksi’ – jonka voi käsittää parhaiten palaamalla vanhoihin
teorioihin ylevästä; kaikkeen tähän sisältyvät perustavanlaatuiset yhteydet
kokonaiseen uuteen teknologiaan, joka itse antaa hahmoa aivan uudelle
maailmanlaajuiselle talousjärjestelmälle (…). (Jameson, Postmoderni eli kulttuurin logiikka myöhäiskapitalismissa)
Koska täysmoderniin kuuluvat ”ahdistuksen ja vieraantumisen kaltaiset
käsitteet” eivät enää tunnu tavoittavan 1960-luvun loppupuolella ilmaantuneita hallusinaation,
itsetuhon ja skitsofrenian määrittelemiä ”suuria ja hallitsevia kokemuksia”, on
Jamesonin mielestä oikeutettua todeta ”kulttuurin patologian dynamiikassa” tapahtuneen
muutos, jossa ”subjektin pirstoutuminen syrjäyttää (…) subjektin vieraantumisen”.
Vaikka nykyään on epämuodikasta ja aikansa elänyttä julistaa ”subjektin
kuolemaa” tai korostaa sen desentroitumista,
vaikuttaa minusta pikaisestikin – ja laajasti – katsoen siltä, että nykyinen
olemisen tapamme liittyy näiden käsitteiden (epäilemättä puutteellisesti)
artikuloimaan jatkumoon. Joka
tapauksessa peruskokemustamme tuntuvat määrittelevän pakottavalla tavalla yhtäältä
globaalin verkon radikaali, suorastaan klaustrofobinen pirstoutuneisuus ja
toisaalta esimerkiksi lukemattomat kyseisen deterritorialisaation tuottamat uudenlaiset
”fundamentalismit” ja ryhmäytymiset (kuten nationalismi, populismi ja niiden usein
metarasistiset jäsennykset). Siten en näe varsinaista syytä esittää, että kulttuurin logiikassa laajasti ottaen olisi
sitten 1980-luvun tapahtunut muutosta, joka oikeuttaisi olettamaan sen dominantin vaihtumisen:
kulttuurituotanto kytkeytyy edelleen myöhäiskapitalismiin ja sen teknologiseen
hahmoon tavalla, jota määrittelee sama radikaali hajakeskittyneisyys ja yhteen kietoutuminen.
Empiirisen todellisuuden kompleksinen moninaisuus voi tässä suhteessa muodostua
jopa esteeksi sinänsä yksinkertaisen tosiseikan havaitsemiselle.
Lisäksi lienee syytä huomauttaa, ettei ”subjektin kuolemaa” hyväksytty edes
1980-luvun jälkistrukturalistisissa piireissä tuosta vain; esimerkiksi Jacques
Derrida piti sitä läpeensä virheellisenä konseptina, eikä ”subjektin kuolemasta”
voi Lacaninkaan yhteydessä juuri puhua. Mutta en tietenkään vaivaudu kannattamaan
minkäänlaista postmodernin käsitteen
rehabilitaatiota – Jamesonin hahmottelemalle dominanssin kentälle voi (ja täytyy)
epäilemättä keksiä osuvampiakin nimityksiä, esimerkiksi nautinnon pakko tai perverssi
Toinen. Katson kuitenkin todistelun taakan jäävän sille puolelle, joka vakavissaan
väittää tämän kentän jotenkin radikaalisti vaihtuneen (ja tällainen vaihdos
olisi totisesti radikaali). Vaikka 1960-luvun hallusinatoris-skitsofrenista populaariestetiikkaa
sellaisenaan (naiivissa mielessä) tuskin
sopii mieltää nykypäivänä hallitsevaksi, on jokseenkin helppoa huomata, ettei paranoia ole kadonnut
kulttuurituotannosta – esimerkiksi elokuvista – minnekään; samaa voi sanoa intensiteeteistä ja ekstaasista, pastissista, intertekstuaalisuudesta ja metafiktiosta puhumattakaan.*
Alussa mainittu Hännikäisen essee on paitsi postmodernismin kritiikkiä,
myös jälkistrukturalistien kritisoiman keskeislyriikan ja ”oman äänen” käsitteen
puolustus. Hännikäinen kirjoittaa:
Vaikka puolustankin
keskeislyriikkaa ja oman äänen käsitettä, en peräänkuuluta paluuta mihinkään
romanttiseen neromyyttiin. Pikemminkin otan runominän ja oman äänen annettuna:
ne ovat, eikä niitä siksi tarvitse
korostaa. (…) Runous perustuu traditiolle, siis vaikutteille ja lainaamiselle,
runoilija rakentaa perinteen aineksesta ja lisää siihen ohimennen oman
vaatimattoman kädenjälkensä. Tässä mielessä postmodernistien hyökkäykset
kaikenkarvaista lyriikan subjektivismia kohtaan ovat ehkä olleet
tervehdyttäviä. (Jäähyväiset
postmodernismille?)
Hännikäisen essee on tyypillisesti kärjistävä ja mutkia oikova, mitä
postmodernin analyysiin sinänsä tulee; varsinainen kiinnostava kysymys onkin, mitä oikeastaan puolustetaan, kun puolustetaan
”oman äänen” käsitettä. Hännikäisen traditiota korostava tulkinta tuntuu leimallisen
modernistiselta: se ei kiellä uuden ilmaantumisen mahdollisuutta, muttei pyri myöskään
mystifioimaan sitä.
Postmodernin logiikassa yksilöllinen tyyli muuttuu kulttuuriseksi koodiksi, eräänlaiseksi keinovarojen satunnaisen
valikoimisen momentiksi. Hännikäinen on tietenkin hyvin perillä tästä, eikä
liene sattumaa, että ”oma ääni” näyttäytyy hänelle ontologisena tosiasiana,
jota on turha korostaa. Ajoittain tekee myös mieli kysyä, tuleeko Hännikäinen
kritiikissään sittenkin langettaneeksi yksiin kaksi erilaista kieltoa: yksilöllisen tyylin mahdollisuuden ja uuden ilmaantumisen mahdollisuuden kiellon.
En ole tästä kovinkaan varma, mutta ajatus saa jonkin verran taustatukea
Hännikäisen polemisoidessa:
Kun postmoderni
kielirunous panee viralta itseään ilmaisevan keskeislyyrikon, mitä se ilmaisee?
Ei juuri muuta kuin laajan lukeneisuutensa ja ironisen asenteensa perinteisiä
runouskäsityksiä kohtaan. Se harhailee kielen vaikeakulkuisimmilla rämeillä
päätymättä mihinkään ja ilmaisee tavoitteensakin niin epäselvästi, että voidaan
hyvällä syyllä kysyä, pyrkiikö se
mihinkään. (Jäähyväiset postmodernismille?)
Eikö kysymys siitä, mitä postmoderni kielirunous ilmaisee, ole väärin suunnattu,
kun huomioidaan postmodernia kauttaaltaan määrittelevä representaation logiikan ja ekspressiivisen
merkitsijän, siis ”ilmaisevuuden” sellaisenaan, kritiikki? Hännikäiselle postmodernin taiteen jääminen vaille
selvästi ekplikoitavaa ilmaisullista funktiota on epäilemättä raskauttava
todiste ja johtopäätös; mutta jos näin on, hän tulee samalla osoittaneeksi oman
tarkastelunsa rajoihin tavalla, joka ehkä laajemminkin osoittaa traditionalismin
kykenemättömyyteen irtautua ”modernin logiikasta” ja tulla sille kriittiseksi.
Tässä mielessä Hännikäisen postmodernikritiikki vaikuttaa ongelmallisella tavalla
konservatiiviselta, jopa moralistiselta. Varsinaiseksi ongelmaksi muodostuu se,
ettei esseen kriittinen kysymys kohdistu niinkään postmodernin logiikan ytimeen
kuin siihen (minusta katsoen täysin virheelliseen) muotoon, jossa konservatiivis-modernistinen
problematiikka sen auttamatta jäsentää.
Viime kädessä postmodernin ilmaisullisen funktion kritiikki jättää
liiallisessa määrin huomioimatta postmodernin logiikan sidoksisuuden
myöhäiskapitalistisen pääoman tuotantosuhteisiin ja teknologiaan. Dialektisempi
ote saattaisi Hännikäisen tapauksessa tuottaa vähemmän poleemista (ja siten
vähemmän viihdyttävää) jälkeä; toisaalta se luultavasti vaarantaisi myös esseen
puolustaman traditionalistisen eleen. Nykyisellään Jäähyväiset joka tapauksessa tyytyy turhan helppoon voittoon.
*) Elokuvan ja sarjojen parista riittää mainita sellaiset teokset kuin
Tarantinon tuore Once upon a Time in
Hollywood ja Netflixin Homeland (Isänmaan puolesta), molemmat loistavia
ja suorastaan alleviivaavia esimerkkejä paranoian sävyttämästä intensiteetistä
edellisen osoittaessa senkin, ettei ”vanhaan postmodernismiin” liitetty
metafiktio ja narratiivinen piittaamattomuus ole kadonnut minnekään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.