Viimeaikaisissa uutisissa
maamme rikkaimman promillen asenteista ja pääomapiirien vallasta ei luultavasti
ole kenellekään mitään tiedollisesti uutta. Asenteet näkyvät teoissa, ja valta
huokuu perusasetelmasta, jossa ”demokratia” tarkoittaa kansan harjoittamaa kollektiivista
pelleilyä vaaliuurnilla kerran neljässä vuodessa. Äänestäminen ei muuta mitään,
ellei ensin muuteta kehyksiä, joissa se tapahtuu.
Tällä hetkellä demokratia toteutuu teatterina, joka on verrattavissa ”litteä
maa vs. pyöreä maa” -debattiin: asetelman idioottimaisuus ja vääristyneisyys ei
ole siinä, että ”sallitaan keskustelu eri osapuolien välillä”, vaan siinä, että
sallimalla asetelma implikoidaan keskusteluosapuolten
positioiden tasavertaisuus, toisin sanoen asetetaan puite, jossa idioottimainen
luulottelu esiintyy tieteellisen faktan veroisena kumppanina. Asetelmaa ei
tietenkään voi puolustella ”reilulla kilpailulla”, jossa paremmin argumentoiva
osapuoli voittaa, sillä vääristymä on jo tavassa, jolla kiista määräytyy.
Pääoman logiikan hallitsemassa demokratiassa väite siitä, että äänestyslipukkeensa
uurnaan joka neljäs vuosi pudottava kansalainen olisi jollain tapaa ”vaikuttamassa”
järjestelmän muuttamiseen, on samalla tavalla virheellinen kuin populistinen idea
idioottimaisen mielipiteen ja varsinaisen ajattelun formaalista vastakkainasettelusta.
Kun media marssittaa studioon ilmastodenialistin ja valtavirtatieteen konsensuksen
edustajan, populisti on jo voittanut huolimatta siitä, kuinka murskaavasti
tiedemies kykenee osoittamaan denialistin väitteiden perättömyyden, sillä hänen
logiikkansa on jo sanellut keskustelun puitteet ja siten rakenteistanut sen virheellisesti.
Edustuksellinen demokratia ei tarkoita ”kansan tahdon” toteutumista sen enempää
kuin ilmastodenialismin ja tieteen välinen ”keskustelu” on todiste kriittisen
ajattelun valmiudesta sietää ”eriäviä käsityksiä”.
Muista pääomapiirien hallinnoimista käsitteistä voimme nostaa esiin
vaikkapa vastuun ja vapauden kaltaiset toistuvat iskusanat. Ensin
mainittua käytetään palkka- ja tuloerojen perustelemiseen, vaikka kysymys on
lopulta vain lisäarvontuotannon jatkuvan
paisuttamisen abstraktista vastuusta (eikä esimerkiksi vastuusta työläisen
elämästä); jälkimmäisen avulla on mahdollista rinnastaa Postin harjoittama riisto (niin sanottu työehtoshoppailu) eri
keikkatöillä itsensä hädin tuskin elättävän työläisen toimeentuloon (ja kutsua
sitä vaikkapa ”työshoppailuksi”) antamalla ymmärtää, ettei kyse ole muusta kuin
yhden ja saman vapauden kahdesta erilaisesta ilmenemismuodosta.
Kolmas käypä strategia on määritellä proletaarin harjoittama
järjestelmäkritiikki epämääräiseksi ”kaunaisuudeksi” tai ”kadehtimiseksi”,
jolloin alun perin systeeminen ja objektiivinen antagonismi (työn ja pääoman
ristiriita, subjektiviteetin hallinta, lisäarvontuotannon edellyttämä homogenisointi
tms.) sulkeistetaan yksilölliseksi tai
jopa kollektiiviseksi patologiaksi (huono-osaisten kateus rikkaita kohtaan,
ideologinen sinisilmäisyys, laiskuuden oikeuttaminen jne.).
Suuri osa ihmisistä on tavalla tai toisella kaikesta tästä tietoinen, mutta niin kauan kuin käsitteet
kelluvat läpitunkemattomina poliittisessa jargonissa ja kaiken maailman konsulttien
paskanjauhannassa, ne ylläpitävät toiminnallista (eivät siis niinkään
vakaumuksellista) teeskentelyä, joka realisoituu yhteiskunnallis-poliittisina
rituaaleina Ylen studiojaaritteluista eri vaalien äänestysperformansseihin. Yhteistä
kaikille on puitteiden jääminen
koskemattomiksi. Tässä mielessä näihin rituaaleihin osallistuminen on jopa
haitallista (kuten ilmastodenialismi vs. tiede -esimerkissä), ja aidoin
järjestelmäkritiikin muoto olisikin usein radikaali
ja järjestäytynyt pidättäytyminen kaikesta toiminnasta. Samasta syystä todellinen
poliittinen teko voi tarkoittaa meneillään olevan politiikan katkosta, ”yhteisten
asioiden hoitamisesta” kieltäytymistä.
Näennäisen neutraalit tai ”yhteisesti jaetut” käsitteet olisikin tässä
mielessä politisoitava ja problematisoitava, saatettava ruohonjuuren eli yhteiskunnallisten
kamppailujen tasolle ja niihin nähden sidoksisiksi. ”Yleiskäsitteinä” ne palvelevat
vain pääomapiirien väärää universaalia ja toimivat sortoa ja luokkaeroja
kätkevinä ideologisina momentteina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.