Viime aikoina olen kesäloman viettämisen merkeissä katsellut Netflixistä muutamia
Black Mirrorin jaksoja. Yhdyn J.P. Pulkkisen
käsitykseen: sarja on melkoista käsikirjoittamisen juhlaa. Olen valikoinut
katsottavani epäortodoksisesti, aloitin viidennen tuotantokauden ensimmäisestä
jaksosta ja siirtyilin toisiin sen mukaan, kuin aihepiiri sattui innostamaan. Tämä
käy helposti, muodostaahan jokainen jakso oman itsenäisen novellinsa. Yhdistävänä
tekijänä toimii sarjan konsepti: uuden teknologian yllättävien vaikutusten kuvittelu
ja pohdinta.
Mutta tietenkään Black Mirrorin
kiinnostavuus ja hienous ei viime kädessä perustu teknologian vaikutusten
kuvitteluun. Kokemus siitä, että sarjan dystooppiset visiot kertovat totuuden
jostain, mikä on jo olemassa – ja juuri tämä tekee niistä niin häiritseviä –,
sen eräänlainen ”totuusvaikutus”, ei olisi mahdollinen, mikäli konsepti
rajoittuisi suppeaan kysymykseen teknologiasta ja sen vaikutuksista.
Black Mirror katselee
teknologiaa, mutta ennen kaikkea se kyselee ideologiaa. Se, mikä on totta jo
nyt täällä ja tänään, on sarjan jaksot läpäisevän, kuviteltua teknologiaa
hyödyntävän politiikan totuus. Tekniset innovaatiot toimivat apukätenä, joka huolehtii
konseptin sisäisten vaatimusten asettamasta olennaisesta yksinkertaistamisesta. Sotkuinen empiirinen todellisuus muuntuu
kliiniseksi tutkimusalustaksi, jolla modernin ajan patologiat pelkistyvät symbolisiksi
ja kuvallisiksi esityksiksi. Näissä esityksissä huokuu reaalisen yhteismitaton
häiritsevyys.
Historiallisen jatkumon mielessä näen Black
Mirrorin ennen muuta 1960-luvun populaarikulttuurin modernina seuraajana. Dystopioiden
orkestraatioissa ja itsetietoisissa viittauksissa vainuaa Philip K. Dickin, Hermann Hessen, lontoolaisen taidekoulukulttuurin, psykedelian, Saatanan kirkon,
Aleister Crowleyn, psilosybiinin ja Don
Juanin opetukset. Sarjan huomiota herättänyt interaktiivinen elokuvasovellus
Bandersnatch, esimerkiksi, sijoittaa
kertomuksensa 1980-luvulle, mutta kyse on tässä(kin) tapauksessa pelkästä numerosta.
Black Mirror on 1960-luvun
populaarikulttuurin parhaiden antien hengellinen ja henkinen päivitys. Samalla
se on ehkä terävintä poliittista kritiikkiä, johon toistaiseksi olen viihteen
parissa törmännyt.
Niinpä se, mistä sarjassa on kysymys, ei tosiaan ole teknologian, vaan
ideologian vaikutus, oikeastaan vaikutukset. Siinä missä yksi jakso kysyy,
millainen fasistinen dehumanisaatio on kuviteltavissa maailmassa, jossa havaintoa
ja tuntemuksia manipuloivat aivoimplantit ovat pienen kirurgisen toimenpiteen
päässä, pohtii toinen kysymystä median perverssin Toisen vaikutuksista, kun epätoivoinen
taiteilijasubjekti koettaa radikaalilla tavalla asettaa tai saattaa voimaan
edes jonkinlaisen symbolisen auktoriteetin – vaatimalla pääministeriä yhtymään sikaan
suorassa lähetyksessä. Teknologia on lopulta lähes sivuseikka, ja varsinaisesti
ainoa asia, johon Black Mirror tarvitsee
mielikuvitusta. Kaikki muuhan meillä jo on.
x
En kato, ku en jaksa.
VastaaPoistaTai no siis, sanotaan näin: kun dystopiat masentaa mua kovin. Oon kattonu niitä jo liikaa. Mä valitsen ennemmin eskapismin.
VastaaPoistaStranger Things on parempi. Itse asiassa paras.
Ajattelin tutustua siihen seuraavaksi.
Poista