Ajauduin viikonloppuna kummalliseen homoseksuaalisuusaiheiseen keskusteluun.
Aihe sinänsä on tuttu, kuten törmäämäni lähestymistapakin: homouden
harjoittaminen on syntiä, koska Jumalan ilmoitus kieltää sen ja niin edelleen;
ja ei, heteroseksuaalit eivät ei-homoutensa vuoksi ole mitenkään vähemmän
syntisiä ja niin edelleen, sillä kaikilla on ristinsä kannettavana ja niin
edelleen.
En yleensä jaksa väitellä aiheesta ”onko homostelu syntiä vai ei”;
selvästi ja ilmeisesti sitä on monen mielestä synniksi sanottava, ja jos minua
jokin tässä asetelmassa nykyään kiinnostaa, niin tapa, jolla tietty normaalius
tuotetaan, kun ”homokysymys” tulkitaan ennen muuta moraalisena problematiikkana.
Näin syntyy käteviä rajanvetoja halun talouksien välille. Identiteetit
vahvistuvat, me-henki paranee; horisonttiin ilmaantuu yhteinen ja yhdistävä asia.
Keskustelussa asetelma kontekstualisoitui suhteessa ”aikamme yleiseen
haluttomuuteen tunnustaa mitään auktoriteetteja” eli ”postmodernismiin”, mihin (tyypilliseen
ja epäilemättä väsyttävään tapaani) totesin, etteivät asiat ole noin yksinkertaisia:
samaan aikaan kun yleinen symbolinen herra osoittautuu kadonneeksi, löytyy
jatkuvasti uusia, mistä äärioikeiston nousu ja monet muut uudet
fundamentalismit eivät liene vähäisimpiä esimerkkejä. Auktoriteettikapinan sisäisen
järjestäytymisen ehto ja mahdollisuus on piilevässä herruuden eleessä. Tässä
mielessä yhteisö tulee aina ennen yksilöä, ja tämän alleviivaamiseksi riittää hyvin
homoseksin tuomitsijoiden kesken usein kuultu valitteleva lauseenparsi aikamme ”äärisubjektiivisuudesta”.
(Individualistinen hedonismi on tietenkin tosiasia, mutta auktoriteettiuskoisen
”fundamentalismin” suhde siihen on kaikkea muuta kuin vastakkainen.)
Moni tunnustava kristitty katsoo, ettei homoseksuaalisuuden harjoittamisen
synniksi kutsumatta jättäminen ole erityisen
”raamatullista”. Samaan hengenvetoon vakuutellaan, ettei syntiä ole niinkään
itse suuntautuminen kuin sen ”aktualisoiva” teko, jolloin väärää ei olekaan haluamisen
tapa, vaan tapa, jolla halua toteutetaan. Ei tietenkään ole ihme, että näin
ajatteleva joutuu vähän väliä kokemaan ahtaalla olemista ”maailmassa”. Vallitsevassa
(ja monelta osin) liberaalissa konsensuksessa on vähintäänkin epäilyttävää
mennä sanomaan, ettei sinun tapasi toteuttaa seksuaalisuuttasi (ja
seksuaali-identiteettiäsi) ole ”oikein”, koska #jumalanmielipide.
Näissä tilanteissa ajattelunsa ”raamatullisuudesta” huolta kantava kristitty
ajautuu usein yhä syvemmälle diskurssinsa umpikujiin, ja ainoaksi vaihtoehdoksi
jää lopulta suora vetoaminen ilmoitukseen: ”Minkäs minä sille mahdan, että
Jumala näkee asian näin.” Tämä ei tietenkään vakuuta vastapuolella olevaa liberaalia
millään tasolla, vaan ainoastaan vahvistaa hänen ennakko-oletuksiaan ”fundamentalistien”
tekopyhyydestä ja älyllisen itsetunnon säilyttämispyrkimysten epätoivoisuudesta.
Tällainen keskustelu ei yleensä voikaan muuta kuin epäonnistua, ja
pohjimmiltaan lienee kysymys auktoriteetin
itsensä epäonnistumisesta, herran ja vallan väistämättömästä sokeudesta ruohonjuuritason
orjuuden realiteeteille.
Vaikka pidänkin itseäni jonkinlaisena kristittynä – ainakin suhteessa
ajatteluni traditioihin ja ideologiakriittisyyteen –, en (toisin kuin moni) miellä
Raamattua ”ajattelun auktoriteetiksi”, pyhäksi kirjaksi, josta viime kädessä on
tarkistettava, mille kannalle aikalaiskysymyksissä sopii asettua. Yhtenä kristinuskon
merkittävänä seurauksena ja vaikutuksena pidän juuri sen kykyä osoittaa auktoriteettiin kuuluva välttämätön
rakenteellinen puute, toisin sanoen eräänlainen ”herran sokeus”. Hyvä
esimerkki tästä on tapa, jolla Jumala vastaa Jobin kysymykseen kärsimyksen
tarkoituksesta. Mitään vastaustahan sieltä ei tule, vain herran mahtipontinen
luettelo töidensä valtavuudesta – mikä tietenkin vie katseen tyhjiä höpisevästä
herrasta kärsivään orjaan (Kristukseen).
Kristittyjen keskuudessa kuumana vellovan ”homokeskustelun” varsinainen
panos onkin ennen muuta suhde auktoriteettiin
ja siten suhde tuntemattomaan, toisin
sanoen olemisen tapamme sinänsä. Auktoriteettiuskoisempi tulkinta edellyttää periaatteellisen
samanmielisyyden ja pyhään kirjaan kohdistuvan vakaumuksellisen sitoutumisen,
kun ideologiakriittisempi puoli painottaa ”vakaumuksen” jälkikäteisyyttä ”uskoon”
nähden (vakaumus on vain uskon subjektiivisesti välittynyt muoto; usko on subjektille
ulkoista). Ensin mainitun näkökulmasta ”johdonmukaisuus” edellyttää näin homoseksin harjoittamisen yksinkertaisen
moraalisen tuomion siinä missä jälkimmäinen katsoo, ettei mitään
periaatteellista samanmielisyyttä vaativaa auktoriteettia ole, tai jos on,
mikään ”tosi kristillisyys” ei vaadi siihen sitoutumaan.
Ideologiakriittisestä luennasta käsin kysymys homoseksin syntisyydestä on
tavallaan perifeerinen ja väärin suunnattu. Loppujen lopuksi neurootikon nautinto
on aina kiellettyä eli ”syntistä”, ja tämä pätee tasapuolisesti kaikkiin nautinnon muotoihin. Lisäksi
Toisen nautinto on aina häiritsevää (mikä osaltaan selittää paitsi Päivi
Räsäsen kannanotot, myös yleisen hysterisoitumisen niistä). Kysymys homoseksin
hyväksymisestä ja ”epäraamatullisuudesta” on toki kaikessa väärinsuuntautuneisuudessaan
ja omassa väärin tunnistetuksi tulemisessaan kovin paljastava. Tahdomme Lain,
joka erottelee ”luut ja ytimet” sysäämällä osan porukasta ”Jumalan tahdon” ulkopuolelle
samalla, kun juuri tuo ulossuljettu (kielletty ja ylimääräinen) osa turvaa sisällä
olevien identiteettipoliittisen eheyden. Tämä on sitä saman lajin eheyttä, joka
aikoinaan sulki Jeesuksenkin yhteisönsä armon ulkopuolelle, eikä jättänyt muuta
vaihtoehtoa kuin kuoleman – kristikunnan ensimmäisenä ateistina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.