Huomioita Anna Kontulan kommunismista
Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula osoittaa suuntaa koko
puolueelleen tunnustautumalla kommunistiksi. Ensimmäinen ajatukseni uutiseen
törmätessäni oli, että viimeinkin joku vetää oikeita ja järkeviä
johtopäätöksiä. Kontulan kommunismia käsittelevä blogiteksti on loistava esimerkki aiheen käytännönläheisestä erittelystä.
Samalla se edustaa minulle yhtä (toki vain alustavaa) pyrkimystä tai avausta ajatella
kommunismia uudelleen, toimia juuri kommunistisen hypoteesin avaamassa
kysymisen kentässä. Merkittävän asiasta tekee se, että kysymys on parlamentaarisen
vallankäytön keskiössä toimivasta kansanedustajasta, joka on valittu eduskuntaan
jo vuonna 2011.
Jokaisen ”kommunismiin kriittisesti suhtautuvan” on nähdäkseni syytä tutustua
huolellisesti Kontulan esitykseen, jonka kansanedustaja aloittaa jokseenkin paljonpuhuvasti:
Jonkin aikaa sitten
käynnistin keskustelun kommunismista, sillä oletuksella, että kyllähän kaikki
ainakin pääpiirteissään tietävät, mitä kommunismi on. Olin väärässä. Viikkojen
vääntämisen, väärinymmärrysten ja järkyttymisten jälkeen tunnustan erehtyneeni ja
palaan siihen, mistä olisi pitänyt aloittaa: kommunismin määritelmään.
Kun itse jokin aika sitten huomautin pitäväni kommunismia ainoana
relevanttina hypoteesina ja globaalin mittakaavan mahdollisena ratkaisuhorisonttina,
sain kuulla kannattavani ”vääränlaista, epärealistisen optimistista ihmiskuvaa”.
Tämä tuntui tietenkin oudolta, kun huomioi ihmiskäsitykseni jokseenkin juurevan
ja kaikenkattavan pessimismin.
Kontulalle kommunismi tarkoittaa asioiden järjestämisen ja järjestäytymisen
tapaa, ja ”toimii parhaimmillaan yhteisöissä, joiden koko mahdollistaa jokaisen
henkilökohtaisen osallistamisen tai joiden sitouttaminen perustuu ihmisen
valintaan liittyä ja erota niistä esimerkiksi jonkin verkkoalustan tai
yhdistyksen kautta”. Tästä syystä Kontula ei pidä kommunismia hyvänä järjestäytymisen
logiikkana, kun on kysymys globaalista päätöksenteosta.
Kontulan tapa määritellä kommunismi näyttää ajautuvan ristiriitaan itse
hypoteesin globaalin perusluonteen kanssa. Jos kommunismin avaamaa kysymisen horisonttia
tarkastelee vaikkapa žižekiläisesti, asetelma näyttäytyykin toisin. Žižek on tunnetusti
moniaalla korostanut, ettei tällaista ”kommunistista elämänmuotoa” vaalivien yhteisöjen
ole strukturaalisista syistä mahdollista toimia ilman laajempaa organisatorista
taustarakennetta (valtiota tai vastaavaa); tämä ei kuitenkaan tarkoita hänelle
kommunistisen hypoteesin keinotekoista rajaamista paikallisiin yhteisöihin.
On kuitenkin kysyttävä, tarkoittaako sellaista Kontulakaan. Žižekin
ajattelussa lokaalisuudella on potentiaalisesti vallankumouksellinen osuutensa,
vaikka hän suhtautuukin kriittisesti ajatukseen paikallisuudesta suoranaisena vallankumouksen logiikkana. Žižek
toisin sanoen kiistää naiivin ajatuksen ”uudesta yhteiskuntajärjestyksestä”,
joka perustuisi yksinomaan paikallisiin pienyhteisöihin ja niiden ”vallankumouksellisiin”
elämänmuotoihin. Tämä ei, kuten sanottu, ole rakenteellisista syistä ajateltavissa.
Paikallisella kamppailulla ja vastarinnalla on kuitenkin olennainen
osa Žižekin pohdinnassa, kun on kysymys globaalin tason ongelmista ja
kapitalismin dynamiikasta. Monista vasemmistolaisista aatetovereistaan poiketen
Žižek ei pidä jonkinlaista maailmanlaajuista katastrofia kommunismin aktualisoimisen
(tai vallankumouksen) ainoana mahdollisuusehtona, vaan katsoo paikallisen tason
kamppailujen muodostavan realistisia väyliä uuden tulemiselle, toisin sanoen ymmärtää
näiden kamppailujen voivan eskaloitua tavalla, joka ei voi olla vaikuttamatta
suoraan kapitalismin globaaliin dynamiikkaan. Tämä mahdollisuus on edelleen
seurausta (post)modernin yhteisön järjestäytymisen logiikasta, sen tavasta toimia
aina jo globaalin verkon annetuissa puitteissa.
Onkin syytä huomata Žižekin puhuvan kommunistisesta
hypoteesista siinä missä Kontula tarkastelee kommunismia nimenomaan -isminä, ideologiana, joka tarjoaa
konkreettisia välineitä yhteisöelämän järjestämiseen. Kommunistisen hypoteesin
ala on väistämättä ideologiakriittinen ja globaali, mutta 1800-luvulla artikuloitujen
ideologisten premissien joukkona se joutuu hyväksymään historialliset
rajoituksensa, eikä kukaan vakavasti otettava nykypäivän kommunisti kuvittele marxistisleninistisen
yhteiskuntateorian toimivan jälkiteollisen kapitalistisen maailman
uudelleenjärjestämisen globaalina mallina.
Kun Kontula siis esittää, ettei kommunismi toimi globaalin päätöksenteon
logiikkana, hänen väitteensä ei ole ristiriidassa kommunistisen hypoteesin globaalin
ulottuvuuden (joka Leninillä ilmenee ajatuksessa ”yhden valtion sosialismin”
mahdottomuudesta) kanssa. Kommunistisen hypoteesin globaali polttavuus ja
relevanssi kun on nimenomaan siinä, ettei
meillä kapitalismin ja pääoman (ilmeisen destruktiivisen) logiikan lisäksi
ylipäätään ole olemassa mitään
globaalia päätöksenteon logiikkaa. Siten kommunismi (ideologiakriittisenä positiona)
tarjoaa autenttisen vaihtoehdon horisontin, ainoan mahdollisen tavan nimetä
kapitalismi (ja sen antagonismit) oikein.
Suhteessa globaaliin kommunismi ei näin merkitse suoraa vastausta ja
ratkaisua – kuinka vallankumouksella voisi olla määritelty malli ja sisältö? –,
vaan ratkaisun mahdollisuuden avaavaa kysymisen tapaa. Tämä jää Kontulan liiallista
teoreettisuutta välttelevässä tarkastelussa kieltämättä vähälle huomiolle ja
mahdollistaa hätäisen tulkinnan, jonka mukaan Kontula kiistäisi kommunismiin
olennaisesti kuuluvan globaalin ja vallankumouksellisen ulottuvuuden. Hätäiseksi
tulkinnan osoittaa kuitenkin jo se tekstissä mainittu tosiasia, että Kontulan
eksplisiittinen pyrkimys on määritellä kommunismi (esimerkiksi Žižekistä ja
Badiousta poiketen) ideologiana, ei niinkään ideologiakriittisenä hypoteesina
ja kysymisen tapana, toisin sanoen tarjota jonkinlainen alkeisymmärrys kommunismin
yhteisön toiminnan logiikkaan liittyvistä oivalluksista. Samalla hän tulee
kautta rantain osoittaneeksi kommunismin ideologisiin
rajoihin ja mahdollisuuksiin.
Jos kommunistisen hypoteesin ideologiakriittisen sisällön tahtoo ymmärtää
oikein, on ilman muuta oltava perillä kommunismin ideologisesta (ja
aatehistoriallisesta) sisällöstä. Ensimmäinen mahdollistuu joka tapauksessa
vain kiertoteitse, tai kuten lacanilaisesti voi todeta: tie analyytikon diskurssiin
käy aina hysteerikon diskurssin kautta, sillä mestarin kieltäminen johtaa vain
uuden mestarin asettamiseen, mistä syystä analyytikon diskurssi –
paikantaessaan mestarin poikkeavalla tavalla eräänlaiseksi jäänteeksi tai tuotteeksi
– on ainoa vallankumouksellinen diskurssi. Tässä on myös kommunistisen
hypoteesin ydin, jonka jo historiallinen marxismi-leninismi kykeni (toki monin
tavoin puutteellisesti) artikuloimaan tarkastellessaan tuotantosuhteita markkinoiden
ja tuotantohintojen määräytymisen empiirisen tason tuolta puolen.
Kontulalle kommunismi tarkoittaa sitä, Stalinille tätä ja May Zedongille tuota. Kaikki kommarit ovat eri mieltä asioista, eivätkä kykene yhteistyöhön keskenään. Sitten kun jonkinlainen kompromissi saavutetaan ja laitetaan vihdoin hihat heilumaan kommunismin realisoimiseksi, niin miljoonia ihmisiä kuolee. Voin vain kuvitella mitä se kommunismi Herra Kirjailijalle realisoituessaan mahtaa tarkoittaa...
VastaaPoistaOlisikohan jo aika todeta, että kommunismi ei ole luonnollinen yhteiskuntajärjestelmä. Vapaa kilpailu on sen sijaan luonnollista. Jos tarkastellaan esimerkiksi Amazonin sademetsää, niin kyllä sekin järjestelmä toimii, vaikka onkin kilpailuun perustuva.
Erilaiset taloussuhdanteet ajavat eläimet erilaisiin ratkaisuihin lisäarvon tuottamiseksi. Esimerkiksi apinat muodostavat pieniä ryhmiä, jotka toimivat yhteistyössä. Osa apinoista hankkii ravintoa toisten pitäessä vahtia vihollisten varalta. Vapaa kilpailu hedelmistä pitää apinoiden määrän ja koko ekosysteemin tasapainossa. Ei siellä ole mitään sääntelyä taikka regulaatiota banaanien kuluttamiseksi.
Jos nyt kuvitellaan, että eläimet aloittaisivat toteuttamaan kommunismia niin, että esim. tiikerit lopettaisivat apinoiden syömisen ja alkaisivat yhteistyössä syömään hedelmiä apinoiden kanssa, niin nehän kuolisivat sukupuuttoon, koska tiikeri ei ole kasvissyöjä.
Kasvis-homo-fillarikommunistit akateemisine tutkintoineen ja kasvisruokapäivineen nyt tietysti huutelevat norsunluutornista ja kuvittelevat ties mitä.