Viime aikoina poliitikkojen ja tutkijoiden keskuudessa kytenyt huoli
yhteiskunnallisen keskustelun tasosta on muuntunut diagnoosiksi keskustelijaosapuolten
harjoittamasta tahallisesta väärinymmärtämisestä. Asetelmien kärjistyminen
tuottaa huolta jo vallanpitäjienkin piirissä, ja median ilmatila täyttyy
yhteisen ymmärryksen ja hyvän tahdon perään kuuluttavien kolumnien, artikkelien
ja mielipidekirjoitusten tulvasta.
Yhdessäkään yhteisen ymmärryksen perään kyselevässä kirjoituksessa en
kuitenkaan ole törmännyt tavanomaista liberaalia liturgiaa (farisealaiselta kalskahtava
huoli ”politiikan muuttumisesta hedelmättömäksi riitelyksi”, ”rohkeat arvopuheenvuorot”
vastakkainasettelujen torjumisen puolesta jne.) kummempaan analyysiin. Tämä
edellyttäisikin ennen muuta median roolin kriittistä arvioimista suhteessa
siihen, mikä ja ketkä viime kädessä määrittelevät poliittisen puheen näyttämön
ja sen mahdollistamat ”sallitut” subjektiviteetit ja millä tavoin. Kuka yleensä
saa äänensä kuuluviin, kuka yleensä tunnistetaan poliittisena subjektina?
Modernissa yhteiskunnassa julkisen median tehtävänä on, kuten Purokuru ja
Kukkala toteavat Luokkavallan vahtikoirat -tutkimuksessaan, ”kuvitteellisen
yhteisöllisyyden tuottaminen”, siis kansan luominen par excellence; tämä
on samalla keskeinen hallinnan tekniikka, jota ilman nykyaikainen valtio ei ole
edes mahdollinen. Pääoman logiikan säätelemässä mediatodellisuudessa
joukkotiedotuksen valtavirta pyrkii kriittisessäkin uutisoinnissaan usein
turvaamaan rahoittajiensa edun, mikä politiikan alueella tarkoittaa muun muassa
enemmän tai vähemmän epäsuoraa valtaa päättää siitä, kenet yleensä tunnistetaan
(ja representoidaan) aktiivisena poliittisena toimijana – ja ketä taas ei.
Valtavirran medialle on esimerkiksi varsin tyypillistä esittää työttömät
ja maahanmuuttajat passiivisina toimenpiteiden kohteina, jolloin kieltäydytään
tunnistamasta heitä puhe- ja toimintakykyisinä poliittisina subjekteina. Jatkuva
ja loputon, yleensä kovin huolestuneensävyinen ”keskustelu” syrjäytymisestä,
integraatiosta, aktivoinnista ja työllistymisestä kätkee eettisen julkisivunsa –
hyväntahtoisen ja puolueettoman asiantuntijan – taakse tylyn vallankäytön ja aktiivisen
kontrollin realiteetit: näiden ryhmien ei oleteta kykenevän puhumaan millään
järjellisellä tavalla omasta puolestaan; ne eivät kuulu poliittisen Logoksen
piiriin. Lopputuloksena voimme havaita ainoastaan niiden anonyymit, irrationaaliset
tuskan- ja raivonpurkaukset, jotka on aina jo rajattu privaatin ja/tai
laittoman alueelle, minkä vuoksi näiden ryhmien ilmaisema kärsimys näyttäytyy
epäkiinnostavana, hiljaisena ja moraalisesti arveluttavana.
Takaisin ”tahallisen väärinymmärtämisen” diagnostiikkaan. Mediassa on
syystäkin tavan takaa nostettu esiin populistien aggressiivinen puhetapa, joka
epäilemättä on lisännyt poliittisten areenoiden kielenkäytön barbaarisuutta
puolin ja toisin. Vähemmän yllättäen jokaisen valtavirran median parhaat
asiantuntijat sitten tarjoilevat farmakonejaan, jotka jutusta juttuun foorumista
riippumatta toistuvat samansisältöisinä: ”rakentavaa dialogia” viiden kohdan nyrkkisääntöineen,
jyrähtelyä ”sivistyksen” ja ”arvojen” puolesta, kehotuksia ja vaatimuksia
vastakkainasetteluista luopumiseksi ja niin edelleen.
Kutsun näitä reaktioita farmakoneiksi, sillä jos ne ovatkin lääkettä,
ne eivät ole sitä olematta samalla jonkinlaista myrkkyä. Luonnollisestikaan
en asetu vastustamaan näissä kirjoituksissa jäsenneltyjä eksplisiittisiä
vaatimuksia, joiden suurelta osin katson kuuluvan hyvään tapakulttuuriin ja niin
edelleen. Kriittisyyteni kohdistuu tämän etiikan laskosten repeämistä
pilkottavaan itsepintaiseen haluun torjua se, mikä tekee politiikasta
politiikan, nimittäin kiista – se, jonka tunnustaminen on kaiken
ihmisarvoisen politiikan välttämätön edellytys.
Ymmärtääksemme, mitä ajan takaa, on syytä todeta hyvin yksinkertaisesti nykyisen
”tahallisen väärinymmärtämisen” politiikan olevan merkittävissä määrin (uus)liberaalin
konsensuaalisen postpolitiikan seuraus ja oire. Kun politiikka sinänsä tulkitaan
teknokraattis-rationaalisena järjestelynä, jossa keskeistä on ”yhteisten
asioiden hoitaminen” eli erilaisten intressipiirien mahdollisimman tehokas
yhteensovittaminen – mikä samalla toimii varsinaisten sosiaalisten jännitteiden
peittämisen tapana, osattomien joukon kieltämisenä ja niin edelleen –
tuotetaan väistämättä liikehdintää, jossa konsensuksen ylläpitämisen
edellyttämä torjunta realisoituu osattomien todellisuuden perversiona kuten nyt
vaikka viholliskuvan logiikkaan nojaavana populismina, rasismina ja uusfasismina.
Asetelman peilikuvamaisuus ja samalla populismin tosiasiallinen kyvyttömyys aitoihin
poliittisiin tekoihin ilmenee muun muassa siinä, että se jatkaa konsensuspoliittisen
median harjoittamaa puhetta osattomien joukoista toimenpiteiden passiivisina
kohteina. Siinä missä ”eettinen kokoomusliberaali” puhuu integraatiosta,
rasistinen populisti vaatii tukia pois ja rajoja kiinni. Diskurssin tasolla ero
on kosmeettinen.
Yhteisen ymmärryksen ja hyväntahtoisuuden
vaatimus on selvästi riittämätön ja suorastaan ongelmallinen, mikäli se
pyrkii kätkemään osattomuuden poliittisen todellisuuden ja palauttamaan
ennalleen konsensuaalisen poliittisen pelin, jonka seurausta nykyinen ”riitelyn
ilmapiiri” pitkälti on. Vain ottamalla osattomien joukot mukaan poliittisen jatkuvasti
uudelleen määrittyvälle näyttämölle, sallimalla jatkuvan ja perimmäisen kiistan
siitä, kuka saa olla poliittinen toimija, lävistää poliittisen alueen hallintaan
tähtäävän konsensuksen – vain siinä tapauksessa voimme ylipäätään tuottaa
solidaarisuutta, jolla on jotain järjellistä tekemistä demokratian kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.