Uutisvirran
seuraaminen näyttää toteen suosiotaan kasvattavan nationalismin ja kaikenlaisen
rasistisen ja jopa uusfasistisen ajattelun kaoottisen vellonnan. Tämän hyökyaallon pysäyttämisessä demarijohtoinen ”hyvinvointivaltioprojekti” on
selvästi tyystin kyvytön.
Vasemmisto
ei näytä pystyvän riittävän kriittisiin diagnooseihin saati niistä vedettäviin
johtopäätöksiin, joista tärkeimpänä tulisi olla oikeistopopulismin rehellinen
tunnustaminen nykyvasemmistolaisen politiikan tuottamaksi peilikuva-totuudeksi.
Demarijohtoinen hallitus joutuu kohtaamaan kompromissi- ja
konsensuspolitiikkansa umpikujat ennen muuta työn kriisin muodossa, omana
kyvyttömyytenään saada aikaan lupaamiaan työllisyysreformeja, sillä mikään
järjestelmän puitteissa tehty uudistus, jonka ideaalina on palkkatyön keskeisen
roolin edellyttävä tuotantosuhde ja -järjestys, ei vähimmässäkään määrin kykene
luomaan parempaa tulevaisuutta tavalliselle duunarille.
Prekarisaatio
ja kurjistuminen lisääntyvät ja laajenevat, sillä makrotasolla kapitalismi
edellyttää jatkuvaa kilpailua tuottavan työn vähentämisestä ja ostovoiman
alentamisesta suurten yritysten tuottavuusinvestointien johtaessa sellaisiin
kilpailun muotoihin, joissa keskeistä on yhä vähempi työ ja yhä suurempi
kiinteä pääoma suhteessa työntekijään (työntekijään kohdistuvan riiston asteen
eli työntekijäkohtaisen lisätyön ja lisäarvontuotannon on oltava yhä
korkeampi). Tuotot keskittyvät finanssimarkkinoiden operaatioihin; kasattujen
pääomien arvouttamisen mahdottomuus tuotannon ja työn avulla on luonut
velkavetoisen fiktiivisen talouden järjestelmän, jossa perheitä kannustetaan
velkaantumaan ja kuluttamaan tulevaisuuden tulokertymänsä ja yrityksiä
kuluttamaan tulevaisuuden pörssivoittonsa liikapääoman arvon mitätöivän
taloudellisen taantuman välttämiseksi.
Tätä ei
haluta nähdä tai ymmärtää, sillä maailmanloppu on helpompaa kuviteltavaa kuin
kapitalismin loppu (johtuen ennen muuta kapitalismin luomista kytkennöistä
yleiseen tapaamme haluta asioita). Niinpä hallitukset uskottelevat luottavansa
”hyvinvointiprojektiin”, jonka nimissä ne lupaavat täysin epäuskottavia
uudistuksia. Nationalistinen projekti toistaa näiden reformien
kangastusmaisuuden syntipukkituotantona ja viholliskuvina palvellen samalla
suurpääomaa kääntämällä kurjistuneet massat toisiaan vastaan. Parhaimmillaankin se tuntuu
kykenevän tarjoamaan lähinnä jonkinlaisen fantasmaattisen ja arrogantin vetäytymisen
”traagisiin”, ahdistuksen sävyttämiin uhrimielialoihin ja fatalistiseen resignaatioon.
Samalla peittyvät näkyvistä todelliset kysymykset ja ongelmanasettelu.
Jokaisen
yhteiskunnallisen mikrotason suhteen vähittäinen markkinaehtoistuminen
(kaikkien suhteiden muodostuminen myyjän ja ostajan suhteiksi) johtaa edelleen
valtion roolin paradoksaaliseen kasvuun ja samanaikaiseen heikentymiseen, sillä
yhtäältä immateriaalisten omistussuhteiden hallinta edellyttää yhä kattavampia
ja väkivaltaisempia interventioita (tiedon ja sosiaalisten suhteiden
yksityistäminen muun muassa vapaiden jakelualustojen syntymisen tahallisena
vaikeuttamisena). Toisaalta valtio heikkenee, sillä saman kehityksen
turvaamiseksi lainsäädäntövallan on enenevissä määrin tapahduttava globaalien
suuryritysten sanelemissa puitteissa.
Koska
maapallon ekologinen kantokyky ei enää riitä, kapitalismi houkuttelee meistä
edistyksellisimpiä ja illuusiottomimpia ekofasistiseen lyhyen kantaman
ratkaisuun, jossa vähenevien resurssien tehokas keskittäminen johtaa
pakkolakeihin ja reaalisosialismin kaltaiseen tyranniaan. Tämä on luonteva
ratkaisu niille, jotka odottavat ”kellon nollautumista” ja nykyisten
voimasuhteiden myöhempää maksimoimista tarvittaessa jopa sodalla ja terrorilla.
Toinen
vaihtoehto on siirtyä sellaiseen yhteiskuntajärjestykseen, jossa kapitalistiset
markkinat ja palkkatyö vähitellen väistyvät monenlaisen vapaan ja ilmaiseen
jakoon tehtävän itsetuotannon tieltä. Tässä visiossa yhteiskuntatuotanto
muuttuu lopulta kokonaan ”vapaaksi” sitä mukaa kun tiettyjä yhteismaiden
paikallisin voimin toteutettavia tuotannon haaroja vähitellen irrotetaan
kapitalismista. Kulttuurin alueella tällaista kauppatavarapiiristä poistumista
on jo tapahtunut ja tapahtuu jatkuvasti erilaisissa vapaan kulttuurin
liikehdinnöissä. Samaan aikaan koko visio kuitenkin tuntuu mahdottomalta
ajatella, ja olisikin kysyttävä, miksi – sen sijaan, että tuomitaan asia
yksituumaisesti utopiaksi tai projisoidaan siihen jonkinlaista olematonta ja
ylioptimistista humanistista metafysiikkaa. Tuotantosuhteiden osalta kyse on
lähinnä tuoton ja kulutuksen yhteensopivuudesta; halun osalta puolestaan sen,
mitä todella tarvitsee, haluamisesta. Koska markkinatalous kuitenkin pyrkii
hävittämään mahdollisuudet määritellä riittävyyden normit resurssipohjaisesti,
näyttää kulutuksen vapaaehtoinen supistaminen yhtä aikaa mahdottomalta ja
välttämättömältä. Kapitalismi voi tarjota tähän ratkaisuksi pelkkää eettisen
kuluttamisen kaltaista näpertelyä, jossa katoavan keskiluokan edustaja voi
näppärästi hetken aikaa luulotella, että yksilön valinnoilla on väliä
silloinkin, kun niiden viimekätinen funktio on järjestelmän tuotantosuhteiden
säilyttäminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.