Vaikka modernin ajan vallankumoukselliset – sosialistit ja kommunistit – mielsivät
niin sanottujen demokraattisten instituutioiden ilmaisevan pääoman ja porvariston
valtaa, nähtiin näiden sukupolvien tästä huolimatta taistelevan militantisti ja
raivoisasti perustuslain, oikeuksien ja muiden demokratiaan kuuluvien
institutionaalisten toimintojen puolesta. Marxilais-leninistiset ideologit
katsoivat proletariaatin diktatuurin olevan viime kädessä autenttisen demokratian
voitto; proletariaatti ei ollut yhteiskuntajärjestykseen kuuluva luokka, vaan koko
porvarillisen järjestyksen hajoaminen.
Jacques Rancièren mukaan tilanne on sittemmin ”kääntynyt ympäri ja
muodolliseksi sanotun demokratian voittoa saattelee sen muotoihin kohdistuva aistittava
vieraantuminen”. Demokratia viittaa sellaiseen ”aistikokemuksen muotoon”, joka
modernissa yhteiskunnassa ilmaantuu omana poissaolonaan,
ikään kuin
demokratia (…) ei onnistuisi vaikuttamaan kuin sillä edellytyksellä, että se
tyhjentää itsensä varsinaisesta tunteestaan. Ongelma on, että poissaolo aina
täytetään ja että vieraaksi muuttuneen muodon paradoksia vastaa nyky-yhteiskunnissa
hylätyn kansan odottamaton paluu. (Rancière)
Traditionalistien ja nationalistien älymystön piirissä viihtyvä demokratiakriittisyys
vaikuttaa yhtäältä olevan juuri tämän muotoihin kohdistuvan vieraantumisen seurausta,
mikä selittäisi sen, miksi samoissa piireissä paitsi vastustetaan demokratiaa
autoritaarisemman hallinnon eduksi, myös pyritään jäsentämään demokratiaa
tavalla, joka uusintaa kansansuvereniteetin alkuperän myyttien kautta. Tässä
mielessä nationalismi näyttäytyy reaktiona demokratian lopullisena toteutumana esittäytyvälle
liberaalille ideologialle, joka ”yhteisen edun” ja ”yhteiskuntasopimuksen” nimissä
hylkää kansan politiikkaa rasittavan kaksoishahmon, toisin sanoen torjuu kansan
reaalisuuden ja ylimääräytyvyyden samastamalla politiikan jäännöksettömästi eri
intressipiirien keskinäiseksi, rationaaliseksi neuvotteluksi ja sopimiseksi.
Nationalismi haluaa palauttaa kansan kuvitteellisen ykseyden hylkäämällä
modernin konsensusdemokratian asiantuntijavaltion, joka sekin toimii
totaliteetin logiikalla redusoidessaan reaalisen kansan
representaatiojärjestelmänsä rationaalisiksi partikkeleiksi. Kyse on näin yhden
ykseyden vaihtamisesta toiseen, ei suinkaan ”liberaalin monikulttuurisuuden” ja
”nationalistisen monokulttuurin” vastakkainasettelusta. Kun rousseaulainen ja marxilainen
kansa hylätään, saa kansa ”hahmonsa juuri siinä, missä se julistetaan
vanhentuneeksi”, kuten Rancière kirjoittaa: ”irtisanottujen … [kansojen]
paikalle ilmestyy vähän joka puolella etninen kansa, josta on tehty identtinen
itsensä kanssa – yhtenäinen ja valmis kokonaisuus toista vasten”.
Nationalismi pyrkii osoittamaan kansallisvaltion tehokkuuden ja legitimiteetin
muun muassa viittaamalla EU:n kaltaisten ylikansallisten toimijoiden
epäonnistumiseen (joka ilman muuta on tosiasiallista) muuna kuin suurpääoman
edunvalvojina, mutta jättää samalla huomioimatta globalisaation keskeisen
vaikutuksen: sen, etteivät nyt selviytymistilassa kituuttavia asiantuntijavaltioita
sido niinkään Brysselistä annetut direktiivit kuin suurpääoman synnyttämä
verkostoitunut maailma kompleksisine taloudellisine rakenteineen, mistä seuraa,
ettei kansallisvaltio luultavasti kykene jatkossakaan juuri lainkaan kontrolloimaan
ja sanelemaan uuden maailmanjärjestyksen paradigmaa.
Moderni ja ”jälkipoliittinen” asiantuntijavaltio on koronakriisin myötä
astumassa vedenjakajalle, jossa se joutuu selvittämään suhteensa demokratiaan –
tai tarkemmin sanoen siihen, minkä on pyrkinyt demokratian nimissä torjumaan
ulkopuolelleen, nimittäin demokratian rakenteeseen kuuluvan ylimäärän: reaalisen
kansan ja kansansuvereniteetin ongelman, jotka eivät tosiasiallisesti ole
palautettavissa rationaaliseen, asiantuntijavetoiseen ongelmanratkaisuun ja
ristiriitaisten intressien tehokkaisiin sovittelumenettelyihin.
Nationalistisen kriisitulkinnan yhtenä ongelmana on – sen systeemikriittisen
kapeuden lisäksi – kyvyttömyys jäsentää asiantuntijavaltion kriisiä oikein.
Alkuperän myyttiä uusintavana ideologiana se pyrkii asemoimaan itsensä ”monikulttuurista
painajaista” vasten; liberaali multikulturalismi ei kuitenkaan tässä mielessä
ole muuta kuin negaation muodon saava teknokraattinen versio siitä, minkä
nationalismi tulkitsee etnisen kansan positiivisena tosiasiana. Yhteinen
nimittäjä, reaaliseen kansaan kohdistuva kielto ja torjunta, säilyy.
Kärjistäessään luokkaristiriidat ja alleviivatessaan vuosikymmenien
takaisten systeemikriitikkojen diagnooseja järjestelmän ”lahoudesta” koronakriisi
on ylpeästi ja avoimesti ylikansallisten pääomien hoitajana esittäytyvän teknokraattisen
asiantuntijavaltion kriisi. Ei tunnu liioitellulta sanoa, että uusliberaalin talouskuriajattelun
uskottavuus mureni ”yhdessä yössä”, kun välttämätön ja satunnainen vaihtoivat
paikkaa dramaattisella tavalla. Mikään ei kuitenkaan takaa, ettei kriisin jälkeen
seuraa paluu vanhojen rakenteiden mukaiseen järjestykseen. Itse pidän tätä
vaihtoehtoa jokseenkin mahdollisena, mutta täysin ei-toivottavana. Kriisin
pitkittyessä perinteiset fiskaaliset elvytystoimet voivat kuitenkin osoittautua
tyystin riittämättömiksi. On siis täysin mahdollista, että koronakriisistä seuraa
niin sanottu ”suuri tasoittuminen”, kun luokkaeroista piittaamaton virus
pakottaa koko velkavetoisen finanssikapitalismin harkitsemaan saavutetuista
eduistaan luopumista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.