M.A. Meretvuon kirjoitus verkkolehti Sarastuksessa
lienee kohtalaisen edustava esimerkki traditionalistis-nationalistisen ajattelun
ja tulkintalinjan kontribuutioista koronaviruksen yhteiskunnallisesta merkityksestä
käytävään ”ilmiökeskusteluun”. Artikkelissaan ”Pandemia yhteiskunnallisen
muutoksen alkuna” Meretvuo luettelee kuusi ”kriisiä”, jotka hänen mukaansa ”voidaan
nähdä myös mahdollisuutena oppia aiemmista virheistä ja keinoina huomata
yhteiskuntamme systeemisiä heikkouksia”. Keskityn tässä kirjoituksessa aluksi listan
kahteen viimeiseen kohtaan, ”liberaalin demokratian” (kohta 5) ja ”ihmisarvo-
ja ihmisoikeusutopioiden” kriisiin (kohta 6). Tämän jälkeen esitän huomioita
tekstin muista väitteistä.
Kohdassa 5 Meretvuo toteaa liberaalin demokratian kriisiin liittyen
päätöksenteon ”valmisteluineen ja lausuntokierroksineen” osoittautuneen ”hitaudessaan
ihmishenkiä vaarantavaksi, kun taas autoritaarisemmat valtiot ovat kyenneet
nopeisiin ja tehokkaisiin toimenpiteisiin”. Perustelematta jäävä väite on
tietysti kiinnostava jo siitäkin syystä, että autoritaaristen valtioiden tyypillisesti
harjoittamien ”nopeiden ja tehokkaiden toimenpiteiden” tarkempi luonnehdinta
jätetään kaunopuheisesti tekemättä; mutta näin lienee paras jo siitä tunnetusta
syystä, että autoritaariset valtiot ovat olleet nopeimmillaan ja tehokkaimmillaan
aivan muissa asioissa kuin ihmishenkien suojelemisessa. Huomion päätteeksi Meretvuo
esittää vielä retorisen kysymyksen demokraattisen päätöksentekojärjestelmämme mahdollisesta
”notkeuttamisen” tarpeesta, eikä lukijalle jää epäselväksi, mihin suuntaan
tällaisen toimenpiteen tulisi yhteiskuntaa viedä.
Kohdassa 6 Meretvuo huomauttaa, ettei ”tappava virus (…) tunnista eikä
tunnusta ihmisarvoa”:
Käytännön pakon
edessä on huomattu, että siksi myös ihmisoikeusperiaatteessa kiinni roikkuminen
vaarantaisi ihmishenkiä. Rajoituksia liikkumiseen ja perusoikeuksiin tehdään,
koska on pakko. Nyt on huomattu, että mikään idealistinen hömppä ei käytännössä
estä tällaisten päätösten tekemistä.
Meretvuo jättää tässä (tekisi mieli sanoa: ilmeisen tahallisesti) poikkeustilanteen
salliman perusoikeuksien rajoittamisen modernit ”lakiontologiset” perusteet huomioimatta
esittäessään, että länsimainen, oikeusvaltion periaatteisiin sitoutunut yhteiskunta
perustelisi tällaiset poikkeukset ”käytännön pakolla”, jonka jotenkin miellettäisiin
ylittävän ”ihmisoikeusperiaate”. Tällainen perustelu kuuluu pikemminkin
keskiaikaiseen maalaisjärkeen kuin moderniin lainkäyttöön, jossa poikkeus on
kirjattu lain itsensä rakenteeseen. Samalla jää huomioimatta tämän poikkeuksen
kirjaamisen varsinainen funktio, joka ei ole vähempää kuin lain itsensä
ylläpitäminen.
Kun ”ihmisoikeusperiaatteeseen” sitoutunut oikeusvaltio rajoittaa
kansalaistensa perusoikeuksia, se ei tulkitse asetelmaa yksinkertaisena ”käytännön
pakkona”, joka noin vain ylittää lain. Poikkeuksen viimekätinen funktio on lain
voimaan asettaminen ja turvaaminen Lakina par excellence; nykyinen lain epistemologia
ei tunne ajatusta laista, joka on voimassa niin kauan kuin jokin ulkoinen voima
ei pakota rikkomaan sitä. Poikkeus sisältyy lain ontologiseen rakenteeseen ja
vahvistaa sen. Lakia ei tapeta, vaan vaivutetaan koomaan. Kyse ei ole vain
käsitteillä kikkailemisesta vaan modernin demokratian ainoan suvereeniksi
mielletyn toimijan suvereniteetin säilyttämisestä lakiin kirjatun väliaikaisen
kumoamistoimenpiteen kautta. Tämä demokratian ainoa, itseoikeutettu suvereeni
on tietenkin kansa.
Siten on riittämätöntä Meretvuon tapaan pyrkiä osoittamaan säännön pätemättömyys
yksinkertaisesti poikkeukseen vetoamalla; pikemminkin olisi pyrittävä
problematisoimaan ”ihmisoikeusperiaatteen” oletettu universalismi. Tämän Meretvuo
on toisaalla tehnytkin, mikä kuitenkin koituu kohtalokkaaksi myös hänen omalle
nationalistiselle projektilleen (kuten täällä osoitan).
Jos kuitenkin Meretvuon tapaan ajatellaan ”käytännön pakon” todistavan modernin
oikeusvaltion ”ihmisoikeusperiaatteen” pätemättömäksi, on samalla ilmeisesti ajateltava,
ettei Meretvuon nykyisessä nationalismissa ole viime kädessä kyse aidosta ja
välittömästä kansallisesta suvereniteetista (”kansan tahdosta”), vaan
autoritaarisen ideologian myytistä, jossa Johtaja kohoaa Lakia
ruumiillistavaksi suvereeniksi. Tällöin ”käytännön pakko” tarkoittaa, että Johtajan
poikkeaminen ruumiillistamastaan Laista ei määritelmän mukaan ole siitä
poikkeamista (sillä muuten Johtaja ei ruumiillistaisi Lakia) – tai sitten
Johtaja on yksinkertaisesti Lain yläpuolella.
Sivumennen sanoen kysymys kansan suvereniteetista* näyttää minusta muodostavan
yhden modernin ja demokratiakriittisen nationalismin keskeisen ongelman. Jos
näet kansa on suvereeni, se voi olla sitä ”suoraan” vain jonkinlaisen demokratian
kehyksissä, eräänlaisena myyttisenä valitsijana ja tahtojana, jonka ykseys ei
salli muita välittäjiä. (Tällaisia eivät ole edes tai etenkään kansanedustajat,
minkä osoittaa jo pelokas tapa, jolla korruptoituneimmatkin heistä jäsentävät
tehtäväänsä julkisessa diskurssissa.) Autoritaarisessa järjestyksessä ”kansan tahto”
aktualisoituu välityssuhteen (Johtaja ”kansan tahdon” ja Lain ruumiillistumana)
kautta. Demokratiassa välityssuhde purkautuu vallan paikan jäädessä rakenteellisesti
tyhjäksi.**
Meretvuo antaa kirjoituksessaan ymmärtää – tosiasioiden vastaisesti – globalisaation
olevan aihe, josta vasemmistointellektuellit ovat olleet kauan vaiti.
Ilmeisesti hän ei tunne sen enempää Žižekin, Badioun, Kurjen kuin Vadénin tai
Verhaeghenkaan kirjoituksia, Rancièresta puhumattakaan. Juuri vasemmiston
intelligentsijan terävin kärki kun on vuosikaudet esittänyt painokasta globaalin
kapitalismin kritiikkiä. Tähän verrattuna paraskin traditionalistinen
systeemikritiikki vaikuttaa ummehtuneelta, jokseenkin karvalakki päässä
mietityltä. Yhteiskuntien ”krooniset heikkoudet” ovat nousseet esiin ennen
muuta näiden usein psykoanalyysista ja marxilaisuudesta ponnistavien
ajattelijoiden diagnooseissa, ja kun koronavirus nyt nostaa rakenteiden lahouden
aiempaa kiistattomammalla tavalla näkyville, voi esimerkiksi Žižekin havaita käsitelleen
vastaavanlaista systeemin rakenteisiin kätkeytyvän brutaalin ja pakottavan
arjen keskeytyksen mekaniikkaa halki koko tuotantonsa.
Meretvuon analyysia lukiessa käykin ilmi traditionalistisen tulkintakehyksen
systeemikriittinen kapeus, joka kunnon diagnoosin puutteessa vajoaa toistuvasti
paatokselliseen moralismiin. Toivoessaan koronaviruksen yhteiskunnallisten vaikutusten
antavan sysäyksen ”kohti traditionaalista elämäntapaa, jossa omavaraisuus,
paikallisuus ja vaihtotalous ovat tavoiteltavia ihanteita” hän ei sanottavansa
painavuudessa eroa kummoisestikaan iltapäivälehdistön keskivertokolumnistista,
joka pettämättömän keskiluokkaisella logiikallaan näkee koronakriisin jonkinlaisena
”pehmeiden arvojen uuden tulemisen” mahdollisuutena. Molempia yhdistää erilaisista
sisällöistä huolimatta sama hitusen jankkaava pinnallisuus.
*) Nationalistien keskuudessa suositun ajattelijan Alain de Benoist’n orgaanisen
demokratian tulkinta pyrkii yhtäältä säilyttämään demokratian
vaatiman ajatuksen kansansuvereniteetista ja toisaalta tekemään pesäeroa
liberaaliin demokratiakäsitykseen. de Benoist’n demokratiatulkinnan keskeinen ongelma
on kuitenkin hänen suoraviivainen tapansa käsitellä kansaa poliittisena
yksikkönä, ks. aiheesta enemmän täällä.
**) Näin on riippumatta siitä, ettei demokratiassakaan de facto valtaa
käytä mikään reaalinen kansa, vaan järjestelmä ja sen toimijat, joiden harjoittaman
vallankäytön seurauksena reaalinen kansa väistämättä kärsii, ks.
aiheesta enemmän teoksessa Kurki, Janne: Demokratia (Apeiron 2007).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.