Slavoj Žižek
kirjoittaa Lacan-kirjasensa esipuheessa:
”Freudilainen
tiedostamaton aiheutti melkoisen skandaalin, ei sen väitteen vuoksi, että
rationaalinen minä on alisteinen paljon laajemmalle irrationaalisten vaistojen
alueelle, vaan koska se näytti, kuinka tiedostamaton sinänsä tottelee omaa
kielioppiaan ja logiikkaansa: tiedostamaton puhuu ja ajattelee. Tiedostamaton
ei ole villien viettien, jotka egon on kesytettävä, säiliö, vaan paikka, jossa
traumaattinen totuus ilmaisee itsensä.”
Samalla Žižek Lacania
seuraten ui vastavirtaan suhteessa tyypilliseen tapaan, jolla Freudia on
2000-luvulla luettu: uusien neurotieteellisten löydösten nöyryyttämänä
humanistisen kehityksen jäänteenä. Lacanille psykoanalyysissa ei pohjimmiltaan
ole kysymys psyykkisten häiriöiden hoidon teoriasta ja tekniikasta, vaan
teoriasta ja käytännöstä, jossa ihminen kohtaa olemassaolonsa radikaaleimman
ulottuvuuden. Žižekin (ja Lacanin) mukaan
”[psykoanalyysi]
ei osoita yksilölle keinoa sovittaa itseään sosiaalisen todellisuuden
vaatimuksiin; sen sijaan se selittää, kuinka jokin ’todellisuuden’ kaltainen ensisijaisesti
konstituoi [=perustaa] itsensä. Se ei ainoastaan mahdollista ihmisolentoa
hyväksymään torjuttua totuutta itsestään; se selittää kuinka totuuden
ulottuvuus ilmaantuu inhimilliseen todellisuuteen.”
Merja Hintsa
kirjoittaa Freudin Johdatuksen narsismiin
ja muiden esseiden johdantotekstissä, ettei Freudin rajatieteessä ole kyse
irrationaalisuudesta, vaan halusta tuoda tutkimusobjekti – tiedostamaton –
tieteen piiriin. Kyse ei kuitenkaan ole mistä tahansa objektista, jonka
identifioiminen käy mutkattomasti tavanomaisen tieteellis-teoreettisen
rajaamisen keinoin.
Freudin rajatiede, psykoanalyysi,
on metapsykologiaa. Sen esittämät kysymykset ja problematiikat, joita se
artikuloi, edeltävät kaikkea psykologiaa (kuten Verhaeghe osoittaa mainiossa Normaaliudesta ja muista mielenhäiriöistä
-tiiliskivitutkimuksessaan). Hintsan mukaan
”Freudin
metapsykologia nojaa vaatimukseen olla unohtamatta tiedostamatonta.
Selviytyäkseen hän oli valmis ryhtymään paholaisen asianajajaksi ja Goethen
Faustin tavoin kutsumaan noitaa avukseen. Nämä tunnustukset voi lukea oireina
siitä, että vaikka Freud asian kielsikin, metapsykologian rationaalisuus
saattaisi sisältää salaisen siirtymän suhteessa ennustettuihin rationaalisuuden
muotoihin.”
Monet ovat sittemmin
havainneet Freudin tulleen oman halunsa tai sen ekonomian hämäämäksi. Tällä oli
teoreettiset seurauksensa. Ne ilmenivät virheinä, joista klassisena esimerkkinä
voi mainita myyttisen erottelun, joka palauttaa harmonian kahden voiman
välisenä taisteluna eroksen ja thanatoksen välillä. Freudin tutkimusmateriaalina
”oli konflikti, torjutun, ristiriitaisen paluu tiedostamattomasta erilaisina
oireina”; tästä seurasi, että Freud ajautui itse jatkuvaan konfliktiin ”materiaalinsa
kanssa yrittäessään saada itsepintaisesti vaikenevaa tiedostamatonta puhumaan
tietoisuuden kielellä” (Hintsa).
Tiedostamattoman
tuominen tieteeseen saattoi Freudin mukaan merkitä tieteen käsitteen räjäyttävää
kohtaamista tai vähintään tapahtumaa, jossa tuo käsite ei säilyisi
muuttumattomana. Tunnettu lacanismi on väite totuudesta, joka puhkoo aukkoja
tietoon.
”Tämä
kysymys psykoanalyyttisen diskurssin asemasta muodostaa keskeisen juonteen
ranskalaisten Jaqcues Lacanin ja Jacques Derridan sekä heidän oppilaittensa kirjoituksissa
Freudista. He asettavat niissä sellaisen teorian ongelman, joka johtaessaan
tietoisuuden funktiot tiedostamattoman konfliktuaalisesta dynamiikasta ei voi
olla siirtämättä paikoiltaan käsityksiä tietämisestä ja totuudesta, joista [sic] tieteelliset teoriat ovat
perinteisesti olleet riippuvaisia.” (Hintsa)
Freudin seuraajien
teoreettinen työ näyttää, ettei psykoanalyyttinen teoria itsessään voi paeta ajattelemansa
objektin vaikutuksia. Tiedostamattomat prosessit eivät ilmaannu tiedon piiriin yksinkertaisesti
tunnistettavina teoreettisina objekteina, ”vaan lisäksi noista prosesseista jää
jälki itse teoreettisen käsitteellistämisen prosessiin” (Hintsa).
Psykoanalyysin onnistumisen ehtona on siten osallistuminen sen kuvaamiin tiedollisiin
siirtymiin. Samalla osallisuus tekee sille mahdottomaksi koskaan onnistua
tavalla, johon Freud pyrki.
Freudin projektina ei
ollut vain pyrkimys ”unohduksen poistamiseen”. Ennen muuta hän kysyi, mikä oli
tuominnut tieteen ja perinteisen filosofisen ajattelun edustaman rationaalisuuden
tähän unohdukseen. Rationaalinen tiede (jota Janne Kurjen tapaan voi luonnehtia
läsnäolon diskurssin piirissä toimivaksi ajatteluksi) oli Freudille ”ajattelua,
joka pyrkii pyyhkimään pois tiedostamattoman vaikutuksen itseensä”.
”Tiedostamattoman
ottaminen huomioon edellyttää toisenlaista ajattelua – ajattelua, jota ei
hallitsisi tarve tunnistaa tuttu ja päätyä suoraan merkitykseen. Psykoanalyysi
tarvitsee etenemistapaa, joka pystyy artikuloimaan monisyisiä, konfliktuaalisia
prosesseja turvautumatta yhdistävään viitepisteeseen, minän näkökulmaan.”
(Hintsa)
Freud tulkitsi ajattelussa
ilmenevän spekulatiivisen ja systemaattisen, koherenttiin järjestelmään
pyrkivän kokonaisuuden luomisen merkiksi ”sen taustalla vaikuttavasta
narsistisesta minästä” (Hintsa). Tätä systeeminrakennusta edistävä halu kuuluu ”minä-agentille”,
kummalliselle ”subjektille”, joka on haurasta tulosta perustavasta konfliktista.
Minä yrittää hallita konfliktia itsensä eduksi pystymättä koskaan hallinnoimaan
sitä täysin.
”Koherentin
merkityksen odotus palautuu minän vastareaktioon, kun se yrittää suojella
konfliktien kiusaamaa yhtenäisyyttään uhkaavia ja hajottavia tendenssejä
vastaan. Merkityksen etsintä, systeeminrakennus, synteesi, kyvyttömyys myöntää
mitään palautumattomasti vierasta – kaikki tämä viittaa minän taisteluun sen
yrittäessä luoda ja ylläpitää identiteettiä. Spekulatiivinen, kuvan kaltainen,
paljastuu narsistisen minän peilikuvaksi.” (Hintsa)
Tämä Freudin ajattelun
elementti on syvästi teoreettisen
humanismin tendensseille vastakkainen, eikä sen relevanssi ole kadonnut
minnekään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.