Esitän aluksi kolme
teesiä yhteisön syvimmästä olemuksesta:
(1) Vieraus kuuluu
yhteisön ytimeen ja jakaa sen ikuisesti kahtia.
(2) Jakautuminen on
alkuperäistä ja traumaattista, joten se on torjuttava.
(3) Yhteisön
yhtenäisyys ja identiteetti perustuvat alkuperäisen jakautumisen torjunnalle.
Yhteisön reaalinen
olemassaolo eroaa sen ideologisesta olemassaolosta. Reaalisena yhteisö on
ei-kokonainen. Sitä määrittää ulossuljettu, ylimääräinen ja kielletty
viitepiste, ulkopuolisen hahmo. Parhaiten tätä voi valottaa yhteisön ja lain
suhteen kriittisellä tarkastelulla.
Yhteisön sisäistä
yhtenäisyyttä ja identiteettiä turvaa ”yhteisön laki”. Lailla tarkoitan tässä
julkisten oppien, sääntöjen ja käytäntöjen kokoelmaa, joiden kautta yhteisö
määrittelee itseään ja kirjautuu symboliseen kudokseen, lunastaa paikkansa
siinä.
Esimerkiksi Joensuun helluntaiseurakunnan kotisivuilla
kuvaillaan seurakunnan yhteisöolemusta seuraavasti:
”Seurakunta on jäsenilleen hengellinen koti, yhteisö, jossa Jumalan
läsnäolo ja kirkkaus ilmenevät.
Seurakunta
palvoo ja rukoilee kolmiyhteistä Jumalaa ja noudattaa Raamatun oppia. Pyhän
Hengen toimintaa seurakunnassa ilmentävät Hengen täyteys, armolahjat,
voimavaikutukset sekä seurakunnan palvelutoimet. Evankeliumi leviää jokaisen
uskovan elämän ja todistuksen välityksellä. Seurakunta odottaa Jeesuksen
Kristuksen toista tulemista.”
Koska itse kuuluin
tuohon yhteisöön yli kahden vuosikymmenen ajan, opin tuntemaan sen käytännön
elämän melko lailla läpikotaisin. Osallistuin mm. solunjohtajatoimintaan ja
sain mahdollisuuden kontribuoida sen koulutusmateriaaleista käytävään
keskusteluun. Lisäksi kirjoitin seurakunnan blogiin. Julkisen ja yksityisen
välisen suhdetta – ja sitä kannattelevia fetissejä – saatoin näin tarkastella
lähietäisyydeltä.
Julkiseen sfääriin
kirjatun symbolisen olemuksen (lain, ihanteen, säännön) varsinainen tarkoitus
ei ole määritellä yhteisöä sellaisena kuin se on, vaan sellaisena kuin ison
Toisen (Jumala, muu maailma, yleinen symbolinen järjestys jne.) on tarkoitus se
nähdä.
Kärjistetysti:
yhteisö ei perustu julkisiin sääntöihinsä vaan niiden rikkomiseen.
Kuten jokainen
helluntailainen hyvin tietää, ”Jumalan läsnäolon ja kirkkauden” ilmenemisen
laita pyhien keskuudessa on usein hiukan niin ja näin. Kiellettyä on toisaalta
lausua mitään tällaista julkisesti ja varauksitta, sillä vaikutukset ovat
”yhteisen hengen” kannalta hajottavia ja destruktiivisia. Tämä ei kuitenkaan
vielä ole olennaisin kielto, sillä
kiellettyä ei ole ainoastaan ”destruktiiviseksi” koettu yhteisöhengen julkinen
kritiikki, vaan myös itse kritiikkiin kohdistuva kielto. Erityisen
kiellettyä on sanoa kritiikin julkisesti olevan kiellettyä.
”Avoimuus
kritiikille” ja ”keskustelulle” kuuluu toki jo sellaisenaan modernin yhteisön
ideologiseen itseymmärrykseen. ”Kyllä täällä saa olla eri mieltä asioista”,
vakuuteltiin johtoporrasta myöten minullekin, eikä vain kerran: ”Kritiikki on
sallittua ja jopa suotavaa, ole hyvä vain!” Oma virheeni oli toimia naiivisti
tätä ”avoimuuden doksaa” seuraten. Kirjoitin julkisille foorumeille suoraan
siitä, mitä ajattelin. Se sai aikaan sisäisen skandaalin. Tajuamatta minulta
jäi lausutun ihanteen varsinainen poliittinen ydin: ”Älä noudata tätä (äläkä
ilmaise tietäväsi, että sääntö, jonka esitän, ei ole tarkoitettu seurattavaksi
vaan rikottavaksi).”
Yhteisön ja lain
suhde on siten ilmaistavissa kolmitasoisesti. (1) Julkinen symbolinen taso:
”Seurakunta on hengellinen koti, yhteisö, jossa
Jumalan läsnäolo ja kirkkaus ilmenevät”. (2) Julkista puhuntaa tukeva julkinen
”itseymmärrys”, jaettu käytäntö: ”Koska seurakunta ilmentää Jumalan läsnäoloa
ja kirkkautta, se sallii jäsenilleen eriävät näkemykset ja niistä käydyn
vakavan ja julkisen keskustelun”. (3) Lain ja julkisen
käytännön salaiset tuet: ”Eriävien näkemysten julkinen esittäminen on
kiellettyä ja niiden esittämisen väittäminen kielletyksi on kiellettyä”.
(1) ja (2) ilmaisevat
yhteisön sisäisen itsetulkinnan, (3) tuon tulkinnan kätkemän jakautuneisuuden –
julkisen säännön ja ihanteen välttämättömän kiellon ja kiellon kiellon – joka
samalla toimii koko ”yhteisön lain” kuilumaisena perustana.
Ideologian tarkoitus
ei siis ole niinkään peittää yhteisön ”tosiasiallista moninaisuutta ja
heterogeenisyyttä” kuin sen varsinainen perustava jakautuneisuus, joka muodostaa
uhan yhteisön symboliselle identiteetille samalla kun on sen varsinainen
perusta. Ideologinen yhteisö toimii peitteenä reaaliselle yhteisölle.
Ideologinen yhteisö
on ”hengellinen koti”, jossa ”Jumalan kirkkaus ja läsnäolo” ilmenevät
”rakkaudellisissa ihmissuhteissa”, reaalinen puolestaan jakautunut,
ristiriitojen ja epäkeskisten valtasuhteiden repimä määrittämätön ja
ei-kokonainen todellisuus, joka paitsi jatkuvasti uhkaa ensimmäisen
olemassaoloa, myös perustaa sen.
Yhteisön paradokseja
on se, että alkuperäinen ongelma (reaalinen yhteisö) tarjoutuu omaksi
ratkaisukseen ideologisessa ja fetisistisessä muodossaan. Tämä ei päde vain
”hengelliseen kotiin”. Myös ”demokratia” on fetissi. Siitä puhuminen jääköön
sarjan kolmanteen osaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.