Game of
Thronesissa eunukki Varys sanoo vallan olevan siellä,
missä sen uskotaan olevan. Lausahdus on fiksu. Monin verroin se ylittää lordi
Baelishin vastaavan latteuden, että tieto olisi valtaa. Näiden väliin jää sukurutsaan
mieltyneen Cersein versio: ”Valta on valtaa”. Sekään ei ole mikään latteus.
Tautologia ilmaisee sen, mitä pitääkin, nimittäin ettei auktoriteetilla ole
totuutta, että Laki on tyhjä ja perustuu vain oman lausumisensa aktiin.
Miksi Jumala sallii Mooseksen nähdä hänet vain
selkäpuolelta? Jotta Mooseksen usko säilyisi, jotta Jumala säilyttäisi
ylevyytensä. Ylevyyden salaisuus on, ettei sitä tule lähestyä liiaksi. Läheltä
katsoen paljastuu ylevä arkiseksi ja tavanomaiseksi, epäkiinnostavaksi ja
typeräksi. Tautologiaakaan Jumala ei välttele. Hän sanoo: ”Minä olen se joka olen.”
Jeesuksen ristinkuoleman kaameus on Jumalan
kuolemassa. Kristityltä viedään syyt ja ateistilta tekosyyt. Esirippu repeää ja
Kaikkeinpyhin paljastuu tyhjyydeksi, mitään salaisuutta ei ole. Ilman
institutionalisoitumista ja tiukkaa paavinvaltaista keskusjohtoa, ilman uudelleen
kyhättyjä vallan kehyksiä, emme kristinuskosta paljon tietäisikään.
Nykymuotoista demokratiaa pidetään kristinuskon
perintönä. Siinäkin vallan paikka jää tyhjäksi. Sanotaan vallan olevan
kansalla, mutta kansa on olemassa vain niin kauan kuin sen uskotaan olevan. Jos
kansaa menee liian lähelle, tajuaa ettei mitään kansaa ole. Kuten Matti
Pulkkinen sanoo: kansa on se, johon ei koskaan itse kuulu. Demokratian
toimivuus vaatii kuitenkin uskon, että jossain on yhtenäinen kansa, jota voi
edustaa.
Eduskunta säilyttää ylevyytensä Jumalan tapaan
estämällä ihmiseltä pääsyn sen välittömään läheisyyteen. Saamme nähdä vain eduskunnan
selkäpuolen. Mutta demokratiaan viritetty alituinen läpinäkyvyyden vaatimus luo
jatkuvan paljastamisen ja paljastumisen paineen. Niin Jumala kuin eduskuntakin haluavat
paljastua arkisessa yhdentekevyydessään. Tuntiessaan halunsa tuhoavuuden ne
kätkeytyvät.
Eduskunnassa, kuten kirkossakin, on lahkoja ja
sektioita, joita piinaa alituinen huoli Jumalansa arvovallasta. Siksi on
saarnattava moraalia, talouskuria, keksittävä majesteetti jonka totuus ei ole
orjuutta vaan ylevä henki. On korotettava sisältö ja näin turvattava muodossa
piilevän korruption elinvoima. Kukapa uskoisi lakiin, joka perustuu omalle
kiellolleen? Lakiin, josta itse synti saa voimansa?
Antti Nylén kirjoittaa, että on uskovia, jotka
tahtovat tulla hallituksi rautaisella kädellä, ja he saavat mitä tahtovat.
Suurin osa ihmisistä tahtoo, oli uskovainen tai ei. Siksi Lacan on oikeassa
sanoessaan: ”Kun Jumalaa ei ole, kaikki on kiellettyä.” Kiellon äärimuoto on
nauttimisen pakko. Sellaista aikaa elämme. Kuka pelastaa meidät nyt?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.