Saara Turunen,
jonka tiedämme ”kiinnostavaksi kirjailijaksi” ja ”sukupolvensa ääneksi”, lausuu
uutta näytelmäänsä puffaavassa artikkelissa:
”Näin
ei varmaan saisi sanoa, mutta olen nähnyt elämässäni niin vitun monta Tšehovia
ja Dostojevskiä, että jossain vaiheessa tajusin, etten enää tarvitse niitä. En
halua nähdä enää yhtään näytelmää, jossa naiset tarjoilevat teetä ja kahvia. Se
ei riitä minulle. En tarvitse sitä enää, menen mieluummin vaikka rannalle.”
Turusen
mielestä ”olisi vähintäänkin reilua, että jos samoja klassikoita vuodesta
toiseen esitetään, niitä jollain tapaa kommentoitaisiin”: ”Esimerkiksi
otettaisiin kantaa siihen misogyyniseen tai rasistiseen maailmankuvaan, jota ne
kannattelevat.” Turunen itse sanoo toteuttavansa feminismiä taiteensa kautta.
HS:n artikkeli
on lukemisen arvoinen. Se onnistuu siinä, missä vain ideologia voi onnistua:
tarjoaa lukijalleen kulttuurieliitin hegemonisen konsensuksen vapauttavan vallankumousprojektin
hahmossa. Artikkelin ongelma ei ole Turusen puolustamassa asiassa.
Valheellisuus on asiaa somistavissa kehyksissä ja puitteissa. Ne muuttavat
Turusen feminismin fetissiksi. Fetissi peittää olennaisen olemalla jotain sellaista
hyvää, josta ei (älyllisen uskottavuutensa säilyttääkseen) muuta mieltä voi
ollakaan.
Koska artikkeli
ilmestyy maamme merkittävimmässä sanomalehdessä, lausumattomana
taustaoletuksena on arvoja kuten edistyksellisyys
ja kriittisyys. Nämä ovat niitä kehyksiä
– tai tarkemmin sanoen kehysten nimiä –,
joiden puiteluonne (ja siten niiden todellinen suhde valtaan) jää havaintotason
alapuolelle. Näemme vain artikkelin välittämän ”asian”, taiteilija Saara
Turusen feminismin ja esiin nostetut epäkohdat. Näin fetissi toimii.
Turunen siis puolustaa
hyvää asiaa, jonka puolesta puhumisessa ei kuitenkaan ole mitään laajan
konsensuksen ja kulttuurieliitin arvojen vastaista. Epäkohdat ovat todellisia,
mutta mitään emansipatorista ei ole siinä, että establishmentin ja siten kulttuuripääoman
akkreditoima kiitelty taiteilija nostaa niitä esiin projekteissaan, joita eliittimedia
HS mainostaa. Toisin sanoen se, mistä HS kirjoittaa ja mitä Turunen taiteellaan
tekee, on yksi esimerkki läpeensä turvallisesta ja turvatusta ”toisinajattelun”
muodosta.
Ei Turusen eikä
HS:n tarvitse kummemmin pelätä, että sisäpiiri heidät tuomitsisi. Globaalissakin
mittakaavassa taide-eliitti sitä paitsi imee voimaa aivan samoista fetisseistä.
Jokin aika sitten kirjoitettiin YLEllä toisesta suomalaistaiteilijasta,
jonka ”[k]uvat tuntuvat nauravan perinteisille kauneusihanteille ja
sukupuolirooleille, sille, mitä naisilta odotetaan. (…) The New Yorker kuvaili
Susirajan teoksia muun muassa absurdeiksi vinjeteiksi, joissa tehdään
masokistisia asioita ja rikotaan ruumista koskevia normeja.” ”Ruumista koskevat
normit” ovat Turusenkin mukaan keskeinen ongelma.
Nykytaiteen ympärillä pyörivän keskustelun paradokseja
on, että mitä vähemmän normeja löytyy rikottaviksi, sitä enemmän korostetaan
uuden taiteen arvoa juuri suhteessa symbolisten auktoriteettien kiistämiseen.
Juuri tällaisesta fetisistisestä eleestä on kysymys tavassa, jolla media
tuottaa Saara Turusen ja Iiu Susirajan ”vallankumouksellisuuden” ja ”edistyksellisyyden”.
Kuten Paul Verhaeghe ja moni muu on todennut, elämme
symbolisen auktoriteetin (Isän) katoamisen aikaa. Nykyajassa vaikuttava iso
Toinen (symbolinen järjestys) ei ole mikä tahansa auktoriteetti, etenkään
vanhanmallinen sortava Isä. Verhaeghe puhuukin perverssistä Toisesta, joka
lupaa ”rajattomasti valinnan mahdollisuuksia” (sille, jolla on ostovoimaa).
Kun nykytaide onnittelee itseään normien rikkomisesta,
se katsoo kapinoivansa vanhan paternaalisen herruuden ahdistavia jäänteitä
vastaan. Nykyajan ”edistyksellinen” taide pyörittää kuitenkin vallankumoustaan pitkälti
perverssin Toisen ehdoilla. Se juuri tekee hommasta ongelmallisen:
establishmentin kehuma taide jää kriittisyydessään vallankumousromantiikaksi
niiltä osin kuin se ymmärtää kohteensa väärin.
Lisäksi se päätyy lopulta vain vahvistamaan nykyistä
kapitalistista herraa, jota ei haittaa vähääkään se, että juhlitaan (perverssin
Toisen lupaamaa) rajatonta normeista vapautumista. Kun symbolisella tasolla
vapaus suorastaan räjähtää käsiin, toimii tämä kätevänä peitteenä
kapitalistisen herran varsinaisille pyrkimyksille turvata todelliset
materiaaliset valtasuhteet ja huolehtia jatkossakin siitä, että vapautta
juhliva taiteilija ilmaisee ”auktoriteettikapinaansa” sen median, jota herra
perustasolla säätelee, kautta ja kieliopilla.
Tässä piilee asetelman fetisistisyys. Sosiaalinen epäkohta
tai niiden kimppu toimii peitteenä, joka vedetään reaalisen ja systeemiä
kannattelevan väkivallan päälle. Ei valtaa millään tavoin häiritse taiteilija,
joka Saara Turusen tavoin kritisoi patriarkaattia ja naiseuden
representaatioita vallan itsensä
tuottamista kehyksistä käsin. Turusen ja HS:n ”kriittisyyden” ongelma ei
ole sisällössä vaan muodossa.
”Feminististen” arvojen puolustaminen kätkee
tehokkaasti varsinaiset poliittis-taloudelliset suhteet, joiden muutosta
establishmentkaan ei todella halua, sillä se tarkoittaisi heidän ”kriittisen”
identifikaation ehtojensa, taloudellisen turvaverkkonsa ja korkean statuksensa
katoamista. Viime kädessä fetissin tarkoitus on näin auttaa säilyttämään kaikki
perustavalla tasolla ennallaan. Samalla tuotetaan asetelmaa, jossa (1) pintarakenteen,
”maailmankuvan”, muutos saadaan näyttämään vallankumoukselta ja (2) järjestelmän
kehykset (”demokratia”, ”ilmaisunvapaus”, ”taiteenvapaus” jne.) vaikuttamaan
joko neutraaleilta tai olemattomilta.
Saara Turusta riivaavat kysymykset eivät taatusti ole
huonoimmasta päästä, mutta mitään kriittistä niiden esittämisessä ei ole.
Kriittisinä ne näyttäytyvätkin ennen muuta siinä katseessa, josta taide-eliitti
ei koskaan puhu: katseessa, jolla establishment tarkastelee itseään tuottamastaan
”fasistin” hahmosta käsin. Vain tämän fantasiahahmon mielestä on nykytaide
jonkin sortavan konsensuksen vastaista toisinajattelua.
Joo joo, lässyn lyssän. Ihan perusjuttuja. Jos kapinaa kaipaa, kannattaa kääntyä NSBM:n puoleen.
VastaaPoistaSuperior Troops of Runic Might
The Aryan Elite prepared for Strife
Marching for the Fatherland's Glory
Unshaken Pillars of the Reich
Blitzkrieg Storm waste the enemy lines
Untermenschen shot dead in the mud
Panzer-wheels roll over Scorched ground
Totenkopf and Runes inspire the Will to Fight
Behold the Knight in Solemn Black Manner
With a Skull on his Crest and Blood on his Banner
Victory for the Black Nights
Aryan Whirlwind Sweeps the Steppe
Unshaken, Loyal, Strong and Brave
The Aryan Overman on the Path of Triumph
Hail to those who bled for the Reich
Those who met a Glorious Death in Strife
And as long their Cause burns in us
The SS-Heroes are still Marching-On
Jos yrittäisi kommentoida tätä vähän vakavammassa hengessä:
VastaaPoistaIlmaisit tässä hieman toisin ja sofistikoituneemmin sen, mistä kirjoitin joskus Sarastuksessa. Ei ole olemassa ikuista kapinaa, vaan se tapahtuu aina suhteessa johohkin. Tekstissäsi mainittujen tyyppien jutut olisivat olleet haastavia 60-luvulla, nyt ne ovat osa virallista liturgiaa. Tai no, Susiraja olisi ollut vain ruma läski silloinkin.
Jos muuten ajatellaan sitä, että edustat marginaalikirjallisuutta, miten suhtautuisit isompaan huomioon? Siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että sinua odottaisi haastattelu Hesarissa, mitä tekisit? Pitäisitkö sitä loukkauksena siten kuin Thomas Bernhard piti kirjallisuuspalkintoja "päälleen kusemisena"?
Fantasioin seuraavanlaisesta Finlandia-puheesta: ”Mitä olen tehnyt väärin, että olen tähän joutunut?”
PoistaEn pitäisi palkitsemista loukkauksena, sillä en miellä itseäni kapinalliseksi (minulla ei ole nykyjärjestelmään kohdistuvaa tunnustamisen vaadetta). Suhtautuisin palkintoihin ja laajaan huomioon huvittuneesti ja patologisesti, pitäisin sitä ansaittuna, ehkä rangaistuksena. Pelkäisin riippumattomuuteni puolesta. Pelkäisin ajautumista kirjallisuuspiirien eliittiin, sen ulostuloja leimaavan typeryyden doksan sisäistämistä ja taiteeni salonkikelpoistumista samalla, kun establishment alkaisi ylistää sitä ”hurjaksi” ja ”räävittömäksi”.
Lukekaa, perslävet, Parallaksi ja polkekaa se jalkoihinne.
En pitäisi palkitsemista loukkauksena, sillä en miellä itseäni kapinalliseksi (minulla ei ole nykyjärjestelmään kohdistuvaa tunnustamisen vaadetta).
PoistaTämähän on muuten hyvä huomio, kapinallinenkin lopulta haluaa että systeemi näkee juuri hänet. Tosimiehet tekevät mitä tekevät tuli huomiota tai ei.
Lukekaa, perslävet, Parallaksi ja polkekaa se jalkoihinne.
Katotaan ny, katotaan ny.
Niin, en minä sitä romaania kenellekään kyllä luettavaksi suosittelekaan.
Poista