Veijo Meri kysyy
esseessään, minkä tiedon Jeesuksesta Juudas Iskariot myi. Jeesuksen
kulloisestakin olinpaikasta ei Meren mukaan ollut kysymys. Olisihan neuvosto ”sitä
paitsi voinut panna Jeesuksen perään omat ammattitaitoiset tiedottajansa”.
Siihen ei Juudasta tarvittu.
Meren mukaan Juudas
Tikarimies sai 30 hopearahaa, koska välitti fariseuksille siihen saakka
salaisuutena säilyneen tiedon Jeesuksen messiaanisuudesta. Meri kirjoittaa: ”Jeesus
vietiin suoraan ylipapin taloon, jossa alkoi välittömästi oikeuden istunto.
Kantajapuoli esitti kaikenlaisia syytöksiä, mutta mikään niistä ei riittänyt
tuomitsemaan Jeesusta. … Tilanne meni umpilukkoon. Silloin itse ylipappi
puuttui asiaan. Hän esitti kysymyksen, joka Schweitzerin Jeesus-kirjan mukaan
sisälsi sen tiedon, jonka Juudas Tikarimies oli hänelle myynyt.”
”Oletko Messias,
ylistetyn Jumalan poika?” Siihen kysymykseen Jeesus vastasi myöntävästi: ”Olen.”
Ylipapin mukaan todistajia ei enää tarvittu. Olihan nyt kuultu Jeesuksen
julkisesti pilkanneen Jumalaa.
Meren mukaan ”[j]oku
oli kertonut Jeesuksen salaisuuden Juudakselle tai hän itse ilmeisen älykkäänä
miehenä oli osannut sen näkemästään ja kuulemastaan päätellä”. Synagogassa
Jeesus vielä oli todistellut, ”ettei Davidin poika tarkoittanut Messiasta”,
sillä ”[e]i David olisi sanonut omaa jälkeläistään herrakseen”, ja sitä sanaa
tämä Messiaasta oli käyttänyt. Palmusunnuntaina ei kansa riemusaatossa julistanut
Jeesusta Messiaaksi, vaan otti tämän vastaan Daavidin poikana. Asia oli
edelleen salaisuus: ”Se oli, kun se täytyi maailmalle kavaltaa. Siitä
maksettiin Juudas Tikarimiehelle käteen 30 hopearahaa.”
Meri pohdiskelee,
tajusiko Juudas ”tilanteen niin, että hänen velvollisuutensa oli polkaista
käyntiin Jeesuksen monta kertaa ennustama ja jatkuvasti odottama prosessi, joka
ei ollut alkanut, vaikka kansan osoittama innostus ja spontaani juhlinta ja
temppelissä tapahtunut raju välikohtaus enteilivät jopa kansannousua ja kapinaa”.
Ei kuitenkaan ollut tapahtunut suurta ratkaisua, väkijoukko oli alkanut
hajaantua.
Meri viittaa
Shakespearen Antoniuksen ja Kleopatran kohtaukseen,
jossa Sextus Pompeiuksen ystävä Menas ehdottaa tälle juopuneen unta nukkuvien
Octaviuksen, Antoniuksen ja Lepiduksen murhaamista. Nämä ovat juuri jakaneet
maailman keskenään ja juhlineet asian päälle rankasti. Menas toteaa, ettei
olisi vaikeaakaan auttaa maailman siirtymistä yhden miehen hallintaan,
nimittäin Sextus Pompeiuksen. Pompeius vastaa: ”Olisit tehnyt sen puhumatta
siitä minulle. Nyt enää sitä ei voi tehdä.”
Meri kyselee,
tajusiko Juudas kenties Menasta älykkäämpänä sen, mikä Jeesuksen läheisimmiltä
opetuslapsilta jäi ymmärtämättä, nimittäin tilanteen varsinainen historiallinen
ja henkinen kokonaisuus. Ehkä vain Juudas tajusi, että oltiin suurten ja
lopullisten ratkaisujen äärellä, että oli tulossa Jumalan kuolemaan johtava vallankumous.
Jos näin on, ei
evankeliumin ensimmäistä juudaksensuudelmaa annakaan Juudas vaan Jeesus ojentaessaan
leivänpalan Tikarimiehen käteen ja vapauttaessaan uinuvat pahan voimat: ”Leivänpalan
antaessaan Jeesus käski Juudaksen käynnistää Suuren neuvoston suunnitteleman
operaation. Muodollisesti se oli käsky.”
Meri toteaa, että jos
Juudas toimi (kuten kaikki lähteet todistavat) ”omin valtuuksin ja omin luvin,
hän otti suunnattoman riskin, pelasi koko ihmiskunta ja taivaan kuningaskunta
pelipanoksinaan. Hän ei voinut olla henkisesti ihan terve.”
Entä Jeesus sitten? Ehkä
hän pettyi itseensä ja ainakin Jumalaan, jonka hylkäämäksi koki kuollessaan
tulevansa. Opetuslapsetkin pettyivät. Messiaan laukaisema maailmanhistoriallinen
prosessi käynnistyi, eteni ja toteutui aivan toisella tavalla kuin oli ajateltu:
vainon, institutionalisoitumisen, korruption ja sekularisaation kautta.
Epäonnistuminen kuuluu jollain tapaa kristinuskon ydinrakenteeseen. Voitto
kohoaa radikaalista petoksesta, Jumala kuolee ja jättää omilleen. Kuten Juhani
Rekola sanoo, kristitty joutuu elämään kuin ei Jumalaa olisikaan: ilman takeita
ja varmuuksia, seuranaan vain olemisen joutava hulluus. Siksi kai Lacankin
sanoo ateismin olevan uskon autenttisin muoto. Riskin ja vaaran tuntu säilyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.