Toisinaan
käy niin, että paikallinen tuttu onnistuu murtautumaan
valtamedian tunnetusti valikoivaan tietoisuuteen. Varakansanedustaja Mikkola on
epäilemättä onnistuneesti leimattu uudeksi valtakunnanmielensäpahoittajaksi,
mikä kertoo siitä, että aidoista idiooteista koetaan joskus pulaa mediassakin,
sillä juuri aito lahkohenkinen moralismi ja paasaus Mikkolan mielipidekirjoituksesta
varsinaisesti puuttuu. Koska hän kuitenkin on kristillisdemokraatti ja näin
samaa viiteryhmää Marjatta Rädyn ja kumppaneiden kanssa, somen ärsytyskynnyksen
ylittämiseen riittää, kun mainitsee lastenkulttuurin vaalimista käsittelevässä
lyhyessä tekstissä Tuure Boeliuksen
seksuaalisen suuntautumisen.
Mikkolan
oma, eksplisiittinen kannanotto ei suuntaudu homoseksuaalista elämäntapaa saati
homoseksuaalisuutta vastaan sinänsä. Selviä kannanottoja löydän vain kaksi: (1)
Suomen Suven avauksen tulisi olla ”tapahtuma, jonka sisältö laulujen sanoineen
ja merkityksineen tukee 6–12-vuotiaiden lapsuutta” ja (2) ”lastenkulttuurin
vaalimisen tulisi olla itseisarvo”.
Tällainen
ei tietenkään ärsytä ketään. Porukkaa on vihlaissut ennen muuta se, että
tekstinsä alussa Mikkola mainitsee saaneensa huolestuneita yhteydenottoja,
sillä ”esiintyjäksi on kutsuttu tänä vuonna Tuure Boelius, parin vuoden
takainen palkittu ’vuoden homo’, tubettaja ja laulaja-artisti, joka tunnetaan
muun muassa homoihastumisesta kertovasta biisistään ’Lätkäjätkä-Ville’”.
Karjalaisen
ja Karjalan Heilin keskustelupalstoilla
Mikkolaa on tavanomaisen suoran lynkkaamisen ohella hiillostettu siitä, miksi
Boeliuksen seksuaalinen suuntaus ylipäätään katsotaan mainitsemisen arvoiseksi.
Myöhempänä havaintoesimerkkinään Mikkola mainitsee kuulleensa ”erään
opettajaperheen” käymästä keskustelusta, ”että jätetäänkö omat lapset kotiin
kutsuvieraan vuoksi ja uskalletaanko omalla nimellä antaa palautetta
koulutoimeen”.
Lynkkaukseen
on syytä suhtautua kriittisesti. Mikkolan kirjoitusta voi aivan hyvin tulkita
suopeasti varakansanedustajan lyömäksi strategiseksi hudiksi. On epäilemättä hiukan
kummallista nostaa Boeliuksen seksuaalinen suuntaus maininnan arvoiseksi
asiaksi, kun huomioi, ettei Mikkola itse (kritiikkiin antamiensa vastausten
perusteella) näe hänen homoseksuaalisuuttaan tapahtuman kannalta ongelmallisena.
Toisaalta vaikuttaa siltä, että Mikkolan saamissa huolestuneissa
yhteydenotoissa asetelma on saattanut painottua toisin.
Mikkola
jättää kuitenkin tekstissään avoimeksi sen, mikä homoseksuaalisuuden yhtymäkohta
lapsuutta tukeviin tai uhkaaviin kulttuurisiin merkitsijöihin on. Samalla jää
hiukan tulkinnanvaraiseksi se, miksi asia ylipäätään on katsottu
erityismaininnan arvoiseksi. Mutta avoimeksi jää muutakin, kuten vaikkapa se,
millaista lapsuutta tukevan kulttuurin sitten pitäisi olla, ja mitä syitä on
problematisoida Boeliuksen esiintyminen tapahtumassa. (Somekeskustelussa
Mikkola viittasi Boeliuksen lapsille sopimattomaan Youtube-materiaaliin, mutta
asetelma tuntuu pakostakin hiukan väkinäiseltä, sillä artistin julkinen kuva on
jokseenkin positiivinen. Boelius on jopa valittu vuoden 2018 Nuoreksi
eurooppalaiseksi.)
Tämä
on tylsää perusjuttua, yhtä kaikki: melko puiseva tapausesimerkki julkisen
keskustelun mielettömyydestä ja satunnaisen poliitikon huojahtelevasta
diskurssista. Mikkolan viesti jäi epäselväksi, ja koska hän on
kristillisdemokraatti ja koska hän joka tapauksessa sotkee juttuun homot, pahoittaa
liberaali establishment mielensä vastavuoroisesti. Mikkolan diskurssi vihjailee
”väärän arvomaailman” ja viiteryhmän suuntaan, mutta antaa poliitikolle
mahdollisuuden torjua syytökset homoseksuaalisuuden (tai homoseksuaalisen
elämäntavan harjoittamisen) tuomitsemisesta syntinä. Kukaan ei katso olevansa
anteeksipyyntöä velkaa, kaikki ovat mielestään olleet hyvien arvojen ja
sananvapauden asialla…
Jos
Mikkolan diskursiivisen ”heilunnan” arvoituksen – joka minusta on kenties ainoa
poliittisesti kiinnostava puoli asiassa – haluaa ratkaista, on kysyttävä,
löytyykö sellaista viitekehystä, jossa jokainen elementti asettuu osaksi
mielekästä kudosta. Sellainen löytyy. Asia erikseen on, allekirjoittaako
varakansanedustaja tämän viitekehyksen – sitä en tiedä, enkä siis ota asiaan
kantaa; tyydyn vain analysoimaan Mikkolan kirjoituksen sijoittamalla sen
kontekstiin, jossa mikään tekstin elementeistä ja painotuksista ei ole
sattumanvarainen.
Paremman
puutteessa kontekstia voisi nimittää helluntailaisesti sävyttyneeksi
oikeistokonservatismiksi, jossa homoseksuaalisuuden harjoittaminen nähdään
Jumalan luomisjärjestyksen aktiiviseksi vastustamiseksi ja homoseksuaalisuus
seksuaali-identiteettinä olennaisella tavalla ”vääräksi”. Normatiivinen
lähtökohta on heteroseksuaalinen, ja tätä perustellaan niin biologialla kuin
Raamatullakin, joka elämisen praksiksessa ja teoriassa osoittaa useimmille
helluntailaisille ajattelun auktoriteetin.
Tässä
kontekstissa Boeliuksen julkinen ja aktiivinen homoseksuaalisuus muodostaa ongelman
sellaisenaan. Kuvitteelliselle helluntaioikeistokonservatiivillemme Boeliuksen
esiintyminen (tai hänen hyväksymisensä esiintyjäksi) tapahtumassa merkitsee luomisjärjestyksen vastaisten
yhteiskunnallisten tendenssien avointa ja ideologista tunnustamista, jolla
ei voi olla mitään sijaa ”kristillisessä kasvatuksessa”, ellei sitten
kielteisenä esimerkkinä. Suhtautuminen homoseksuaalisuuteen on
helluntaipiireissä kuitenkin ristiriitaista, sillä mairea ja tekopyhä
vakuuttelu siitä, että rakastamme syntistä, mutta vihaamme syntiä, ei vakuuta
kaikkia sisäpiiriläisiäkään. Konservatiivisessa nomenklatuurassa Jeesuksen
radikaalius on toki ajat sitten käännetty päälaelleen epämääräiseksi moraalisen
puhtauden varjelemiseksi, ja juuri tässä viitekehyksessä saa Mikkolan huojuva diskurssi
vakautta, jossa lauma tunnistaa paimenensa äänen.
Mikkolan
teksti toimii näin viestinä kahteen suuntaan (riippumatta siitä, mihin hänen
oma kantansa kallistuu). Oikeistokonservatiivinen kristillisdemokraattien
kenttä näkee tässä epäilemättä esimerkin uskalluksesta ja moraalisesta
ryhdistä, eräänlaisesta Jumalan valtakunnan arvojen edustamisesta synnin
saastuttamassa julkisen sanan sfäärissä; vasemmistoliberaalit näkevät jälleen
yhden fundamentalistin, jolle on hauska osoittaa moraalista ylemmyyttään.
Näiden kahden kannan vastakkaisuus jää näennäiseksi, sillä molemmissa on kyse
ideologisesta asenteesta, uskosta siihen, että iso Toinen vahvistaa juuri minun
omaksumani eettisen position.
Asetelmaa
hämärtää entisestään se, että vasemmistoliberaalien ja populistien piirissä
suosittu uhripääoman kasvattaminen näkyy kristillisdemokraattienkin keskuudessa
jaolle pääsemisen halukkuutena. Jos vasemmistoliberaali on populistisen
barbarian uhri ja populistia puolestaan uhkaa sosialistinen totalitarismi,
kaatuu kristillisdemokraatin päälle Jumalan tuomion odotuksessa yhä
helvetillisemmin ”raamatullista uskoa” vihaava maailma. Jokainen näistä
fantasioista asettaa minän ison Toisen turvaaman järjestyksen rintamaan, jossa
satunnaista on vain toisarvoinen. Kohun varsinainen ideologiakriittinen opetus
on, ettei todellinen politiikka ole kamppailua erilaisten arvojen välillä, vaan
kyse on kamppailuna realisoituvasta arvosta sinänsä.
Mikkolan
huoli lapsia tukevan kulttuurin puolesta jääneekin jossain määrin epäselväksi
juuri siksi, ettei ole symbolista auktoriteettia, johon vetoaminen
mahdollistaisi homoseksuaalisuuden ja moraalisen kyseenalaisuuden yhdistämisen
toisiinsa mielekkäällä tavalla. Ei ole uskottavaa tuomita homoseksuaalisuuden
harjoittamista epäilyttävänä ja synnillisenä, ja tämä tiedetään Mikkolaa
äänestäneissä helluntaipiireissäkin. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää kertoa ”joidenkin
jossain” esittäneen tapahtuman artistivalintaan liittyvän huolestuneisuutensa,
minkä lisäksi voi mainita jotain homoseksuaalisuudesta ja esittää sisällöttömäksi
jäävän toiveen lapsia tukevan kulttuurin puolesta. Silläkin saa liberaalit
kimppuunsa. Toisaalta kristillisdemokraattien piirissä Mikkolan elettä epäilemättä
arvostetaan – saatetaanpa hänestä tehdä sananvapauden marttyyriäkin, mene ja
tiedä –, mutta tällaisista uhritoimituksista tuskin monikaan alttarilla makaava
nauttii.
Joutavan
moralismin takia kadotettiin keskustelun olennainen kamppailun elementti:
kysymys siitä, kenen kulttuurista puhumme, kun puhumme ”lapsen kasvua tukevasta
kulttuurista” ja millaisen poliittisen vastakkainasettelun oireen Boelius-ilmiö
kätkee. Nyt lähinnä keskityttiin tuomitsemaan sellainen homoja uhkaava voima,
joka on joka suhteessa huomattavan vaaraton (äärikonservatiivinen,
lahkohenkinen kristinuskon tulkinta). Ei myöskään ole syytä arvella, ettei
Mikkola olisi vilpitön vakuutellessaan, ettei hänellä ole ongelmaa Boeliuksen
seksuaalisen suuntautumisen suhteen. Miksi olisi; ei se Jumalaakaan kiinnosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.