1
Muuan entinen työtön, nykyinen palkkatuettu työläinen, kuvailee tuntemuksiaan YLEllä: ”Se
[työpaikan saaminen] oli ehdottomasti enemmän kuin lottovoitto. Se lisäsi minun
itsetuntoa ja ihmisarvoa. Tuntui siltä, että minä en ole enää ongelmajätettä.
Minusta on vielä johonkin” (…).
Rinteen hallitus on asettanut tavoitteekseen 75 prosentin työllisyyden. Jos
tavoite toteutuu, 75 prosentilla kansasta on ilmeisesti lähtökohtaisesti
tuntemus siitä, etteivät he ole ongelmajätettä. Sipilän hallituksen toimenpiteiden
ja kansainvälisten suhdanteiden ansiosta yli 70 prosenttia ei koe itseään
jätteeksi.
Osa-aikatyöllistetty voi toisaalta tuntea olevansa jätettä esimerkiksi vielä
noin 50-prosenttisesti, ellei työsuhteen vaikutus ole hiukan hapatteen
kaltainen, jolloin pienikin määrä muuttaa kokonaisuuden luonteen
substantiaalisesti. Pessimistisimmänkin arvion mukaan noin 70 prosentilla
kansasta on nykyään mahdollisuus tuntea olevansa ei-jätettä ainakin tunnin
verran viikossa. Toisaalta siunaus on eräiden näkemysten mukaan
siunaavimmillaan vasta, kun se putoaa murrettuun saviastiaan.
Sain tämän vuoden helmikuussa puolivuotisen osa-aikatyön Joensuun seudun
kansalaisopistolta. Hommakin osui siinä määrin omalle alalle, ettei työn
tekeminen ole johtanut kapinalaulujen
hyräilyyn edes kotioloissa. Nythän uskon sittenkin olevani kierrätyskelpoista
tavaraa, vaikkei vaimoakaan toisaalta haittaa, jos astianpesukonetta
täytellessäni luennoin välillä Pääomasta
ja moderneista subjektiviteetin hallinnan mekanismeista.
Osa-aikatyötä edelsi useampivuotinen jakso työttömyyttä. Aika ajoin, lähinnä
ruoka- ja viinakaupassa asioidessani, koin epämääräistä toisen luokan kansalaisuutta,
mutta ikään kuin ulkoapäin tulevana paineena; jätteen kaltaiseksi saastaksi en
varsinaisesti itseäni tuntenut. Riitti kun pyöräili Prismaan, ja heti vastaan
purjehti muutama ajopuu lisää: noita hitaasti murentuvia, päärynän muotoisia keski-ikäisiä
lerpahtavine auki ratkottuine kasvoineen, kärryt täynnä valkoharmaata
sisustusroinaa, silmissä linnoitetun kodin onni ja kireäksi venytetty lepattava
tyytyväisyys. Jos itse olin jätettä, mitä nämä sitten olivat, elleivät saman
hajoamisprosessin myöhäisempi vaihe.
Köyhäkin saa puhua, kunhan käyttää rikkaiden keksimää kieltä. Työttömän
on tunnettava puutteena olemisensa muunakin kuin kuluttavana aineellisena
köyhyytenä, joka on vain lahjaksi saadun hengen ulkonainen sinetti ja tunnus.
Rikas myhäilee vastuuntuntoisesti, kun köyhä vaatii tunnustamaan, että on hänelläkin
sentään ihmisarvo. Ilomielin rikas tämän tunnustaa: nouse, lapseni, sillä sinun
negatiivinen lisäarvontuotantosi on sinulle anteeksi annettu. Olet ihminen aivan
kuten mekin.
Vääränlainen työtön ja köyhä – ylpeä – katsotaan kaunan ja
vastakkainasettelun lietsojaksi, joka ei ymmärrä olevansa yhteiskunnalle
velkaa. Velka lunastetaan tavalla tai toisella. Viimeistään palkkatyö saa
ylpeänkin taipumaan: nyt hän on palkansaaja
ja hänellä on työnantaja. Näin rikkaiden
valtakunta osoittaa olemisen järjestyksen hyvinvointituotantonsa ytimessä. Olet
ihminen aivan kuten mekin.
On luotu valtakunta, jossa jokainen kapina on kapina herran puolesta
orjaa vastaan, sillä ihminen itse on tullut siksi tavaramuodon jatkeeksi, jonka
tietoisuus sulkee sisäänsä eräänlaisen kyynisen kuluttajansuojan. Jokaista
kapinaa varten on jo olemassa masinoitu ja mannertenlaajuinen, loputtoman
itseironinen alakulttuurinsa, kohdeyleisönsä ja massatuotantonsa. Vain se, joka
kieltäytyy olemasta kuluttaja, voi toivoa orjakapinaa, sitäkin spartacuksetta,
sillä näille main on järjestelmä piirtänyt järjen ja hulluuden rajan. Etsijää
vastassa on vain vaatimatonta ylimääräisyyttä, jota valtakunta houkuttelee
tavan takaa ilmaisemaan turhana symbolisena kapinana: muuta metsään, ole
erilainen, kirjoita kirja.
2
Muuan novellini alkaa näin: Näin
unta kapitalismin romahtamisesta. Se kävi hiljaisesti ja rauhallisesti, sen
jälkeen jatkettiin elämistä ja olemista niin kuin ei mitään. Tiedettiin, että
jossain oli sekasortoa ja paniikkia ja itsemurhia. Etsin netistä tietoa ja
löysin jotain kuvia pörssistä. Kummoista se ei ollut.
Jutun juju on Žižekin tunnetussa lausahduksessa, että on helpompi
kuvitella maailmanloppu kuin kapitalismin loppu. Kertojapäähenkilön unessa on
kysymys mahdottoman kuvittelemisesta, ja ”sen jälkeen jatkettiin elämistä ja
olemista niin kuin ei mitään”. Jos uni on, kuten Freud sanoo, toiveen
toteutuma, toivooko kertoja tässä kapitalismin romahtamista vai sitä, että
kaikki jatkuu ennallaan ja samanlaisena?
Kertomus joka tapauksessa päättyy lohduttomasti: kertojapäähenkilö
varastaa yöllä läheisestä vajasta bensakanisterin ja polttaa modernin hippiporukkansa
kommuunina toimineen omakotitalon. Asukkaat palavat elävältä. Kertoja lähtee
käppäilemään keskustaa kohti, mutta selvästi vailla päämäärää. Novelli on
kenties yksi poliittisimpia kaunokirjallisia tekstejäni, yhteiskunnallisia
jäsennyksiä pakenevan raivon ja osattomuuden kuvaus. Kertomuksen päähenkilö
tajuaa linkolamaisella selkeydellä omansa ja toisten ”yhteiskuntakritiikin”
turhuuden, putoaa halunsa taloudesta ja päätyy kammottavaan terroriin, jolle
teksti ei tarjoa ainuttakaan riittävää psykologista selitystä. Hirmuteko
näyttäytyy irrationaalisten ja brutaalien tapahtumien huipentumana, siitä tulee
keskeytys, joka keskeyttää edeltäneen keskeytysten sarjan. Lopetus toistaa alun
asetelman irvokkaana muunnelmana: kertoja tuijottelee liekkejä aikansa, ja
lähtee sitten kävelemään ”niin kuin ei mitään”. Toteutunut toiveuni on selväpäinen
painajainen.
3
Kirjoitan mielelläni vastenmielisiä hahmoja. Mainitun Haisevan talon päähenkilö Sune ei ole
vähääkään sympaattinen, eikä sitä ole kovin moni muukaan kommuunin tyypeistä.
Sune on ylpeä, viheliäinen työtön, jota mikään porvarillisen yhteiskunnan
hahmottelema ”yhteisen hyvän projekti” ei voisi vähempää kiinnostaa. Laiska ja
saamatonkin hän on. Yksi novellin ”keventävistä jaksoista” muodostuu Sunen hortoilun
kuvauksesta: aluksi hän menee kirjastoon, mutta ajautuu sitten tuhlaamaan loput
rahansa keskustan taiteilijakapakkaan. (Lukijalle vihjataan näin, että
lähtiessään palavan talon luota keskustaa kohti Sune menee luultavasti vain
hortoilemaan ja päätyy kapakkaan.)
Sunen kaltainen työtön suorastaan huutaa ”toimenpiteitä”. Muut hippiyhteisön
tyypit ovat suunnilleen yhtä laiskoja ja saamattomia. Olipa novellista muuten
mitä mieltä tahansa, jamescameronmaiseen feikkisympatiseeraamiseen se ei sorru.
(Viittaan tietenkin Titaniciin, jossa
alaluokka esitetään yläluokan kadonneena elämänvoimana. Kotimaisittain samaa
ideologiaa jalostaa yhtä vampyyrimainen Nousukausi.) Hippikommuunin pseudokapinallisen ja Prismassa valuvan aatteettoman paskaläjän
välillä ei ole laatu-, vaan pelkkä aste-ero.
Koska tämä ei ole novelli, vaan blogiteksti, vastaan implisiittiseen
kysymykseen siitä, mitä tällä kaikella yritän sanoa. En pidä itseäni misantrooppina
tai edes misantrooppikirjailijana. Pointtini ei ole, että ihminen on paskaa
yhteiskuntaluokasta riippumatta. Että ihminen on paskaa, on sivuseikka ja -tuote.
Turha sille on uskontunnustuksia uhrata.
Alussa siteerasin ex-työtöntä, ja valpas (ja aiempiin teksteihini
paneutunut) lukija epäilemättä tajusi viljelemäni tema con variazionin. Median ja massojen harjoittama
yhteiskuntakritiikki ei ole mennyt valmiiden vastausten, vaan valmiiden kysymysten
halpaan. Päällimmäinen vaikutelma YLEn ja HS:n ”kriittisistä analyyseista” on
usein kovin lattea. Ne antavat vastauksia kysymyksiin, joita oppositioon ajettu
oikeistokin osaa (oppositioon jouduttuaan) kysellä. Ei meidän kuulu kysyä,
kuinka työtön voisi kokea itsensä ihmisarvoiseksi työttömyydestään huolimatta.
Sen sijaan on kysyttävä: Mikä tekee mahdolliseksi sen, että ihminen alkaa ajatella
kuuluvansa jätehuollon piiriin, koska on riiston kohteena epäonnistunut?
Miksi tämä kysymys on esimerkki kriittisestä kysymyksestä?
Tarkastellaanpa taloudellisen eliitin antamaa vastausta siihen: ”Miten niin riiston kohteena epäonnistunut? Mihin
vihjaat?” Kysymys on vittumainen, sillä sehän ei vihjaa, vaan esittää suoraan
ja koleasti. Samalla se siirtää koko kysymisen kentän, jakaa sen uudelleen,
tuottaa muodossaan asetelman, jossa mikään ei ole toisaalta. Näitä kysymyksiä meidän
on väsymättä etsittävä. Ne ovat oikeita kysymyksiä.
Riitti kun pyöräili Prismaan, ja heti vastaan purjehti muutama ajopuu lisää: noita hitaasti murentuvia, päärynän muotoisia keski-ikäisiä lerpahtavine auki ratkottuine kasvoineen, kärryt täynnä valkoharmaata sisustusroinaa, silmissä linnoitetun kodin onni ja kireäksi venytetty lepattava tyytyväisyys. Jos itse olin jätettä, mitä nämä sitten olivat, elleivät saman hajoamisprosessin myöhäisempi vaihe.
VastaaPoistaNämähän eivät suinkaan ole saman prosessin myöhäisempi vaihe, vaan eri prosessin. Nimittäin arjen kommunismissa, jota parisuhteeksi myös kutsutaan ja jossa kaikki on teoriassa yhteistä, todellisuudessa pirttihirmu määrää kaapin paikan ja pakottaa ostamaan sisustusroinaa. Yritäpä kommunistisessa järjestelmässä vaikuttaa asioihin ja siirtää jääkaappi olohuoneeseen sohvan viereen, niin makroaggressioiden saattelemana herrasignifioija asettaa olohuoneen kentän takaisin entiseen järjestykseensä.
Lepattavan tyytyväisyyden tunteen arjen kommunismissa tuokin vain vapaiden ja toimivien markkinoiden tarjoamat lisänautinnot, kuten ostoskärryistä löytyvä hinnaltaan edulliseksi kilpailutettu, laadukas, pehmeä, helmeilevä, nykyään jopa (kiitos Kokoomukselle) alkoholipitoisuudeltaan 5,5%, kotona lasiin kaadettuna kuohuava olut, sekä naistenvaateosastolta löytyneet kaupalle kilpailuedun tarjoavat aviomiesten pehmeät ja käsinojalliset lepotuolit.
Esittämäsi kuvauksen perusteella minun on hieman hankala nähdä, millä perusteella prosessi on eri, kun huomioidaan, että ko. kuvauksen sisältö on olennaisilta osin tarkalleen sellainen, että se joka suhteessa tavoittaa yhden ja saman todellisuuden, jota itse olen siteeraamassasi katkelmassa jokseenkin poeettisesti hahmotellut. Arvoitukseksi jää, missä määrin se, onko sisustusroinan ostaja liikkeellä vapaaehtoisesti vai puolisonsa pakottamana, vaatii olettamaan erillisen prosessin. Occamin partaveitsikin jo kehottaa välttämään tarpeettomia entiteettejä.
PoistaTyhjyydessä leijailleekin nyt hämmentyneessä äänialassa lausuttu kysymys siitä, olemmeko ao. kommentin kohdalla todistamassa jonkinlaista uskaliasta diletantismia, jossa lacanilaisen psykoanalyysin käsitteistöä ”sovelletaan” pompöösiin ja korvasyyhyiseen poliittiseen provokaatioon.
Muuan ystäväni totesi, että joo, ”aikamoisia kommentoijia kyllä. Selvästi akateemisia”.
Sellainen tuntuma minullekin on välittymässä, eräiden muiden aavistusten myötä.
Se on vaan niin, ettei moni halua olla hyödytön rasite. Kun jokaisella on paikkansa, ei alhaisinkaan ole hyödytön. Ihan ymmärrettäviä tunteita siis. Se on sitten eri juttu, onko palkkatyö paras väylä siihen. Ja koska ei näytä olevan, ei työttömyydestä seuraava arvottomuuden tunne vastaa tositilannetta kovin hyvin.
VastaaPoistaMutta onko ylipäätänsä mitään luonnollista tunetta, joka ei olisi modernissa ympäristössä jotenkin epäsopiva. Rakkaus on kaikista syrjinännän muodoista raain, se valitsee aina muutaman tietyn sen sijaan että valitsisi kaikki ja kenet tahansa.
Ongelma ei ole siis vain kapitalismi. Ongelma on kollektiivinen mielisairaus.
Sanoisin näin, että kapitalismin dynamiikka sinänsä luo ongelmakentän, jota yllä artikuloit.
PoistaEn muuten itsekään ole työtä vastaan, vaan kritisoin nimenomaan palkkatyötä keskeisenä työn järjestämisen tapana.
Ta ongelmanahan on tietysti aivan PERKELEELLINEN materialismi. Kuuntelehan tätä:
VastaaPoistaMaterialismi on uskonto ja pakanuus sen lukutaidoton esiaste. Kapitalismi on sen pääkirkko ja kommunismi skismaattinen lahko. Fasismi on uskonpuhdistus ja fanaattinen myllerrys. Uusliberalismi on rahanvaihtajat temppelissä.
Näin helposti niputetaan koko pakka, että revi siitä skitso!
Hiukan lavealla pensselillä maalailet. Pompöösiä!
Poista