1
Emilia Kukkala ja Pontus Purokuru määrittelevät Luokkavallan vahtikoirat -kirjassaan keskiluokan tavalla, joka
ilmaisee käsitteen olevan relevantti tänäkin päivänä. Ennen muuta määrittely
auttaa artikuloimaan kokemusta keskiluokan ja työväenluokan välisestä kuilusta.
Kukkalan ja Purokurun mukaan
”keskiluokka on
hyödyllinen käsite merkityksessä mediating
class (välittävä luokka) pikemminkin kuin middle class (keskellä oleva luokka), sillä yläluokka on aina
tarvinnut keskiluokkaa hallitsemaan työväenluokkaa.”
Näin keskiluokka määrittyy olennaisesti suhteessa omistamaansa valtaan ja
etuoikeuksiin. Tuloja ei Kukkalan ja Purokurun mukaan voikaan pitää luokan
ainoana tai edes parhaana indikaattorina, vaan sellaisia ovat myös ”esimerkiksi
koulutus, tausta, vanhemmat, elämäntyyli, puhetavat ja aksentti”.
Vaikka eri yhteiskuntaluokkia merkityksellistetään ja arvotetaan
mediakeskustelussa eri tavoin, luokan
käsitettä sinänsä vältellään. Kukkala ja Purokuru esittävät tälle
mahdolliseksi syyksi sen, ”ettei keskiluokka halua tunnistaa itseään luokkana”.
Muussa tapauksessa se joutuisi myöntämään nauttimansa etuoikeudet (ja niistä
seuraavan vastuun). Luokkapuhe on keskiluokalle kiusallista, tekeehän se
näkyväksi juuri sitä symbolitaloutta,
”joka uusintaa keskiluokan valtaa identiteetin ja individualismin kautta”.
Valaisevana esimerkkinä voi pitää säädyttömyyden
ja mauttomuuden käsitteisiin
kytkeytyvää mielikuvien ekonomiaa. Kukkalan ja Purokurun mukaan säädytön
määrittyy usein keskiluokan etäisyyden työväenluokkaan kautta. Säädyllisyyden
ja maun arvottaminen tapahtuu työväenluokan kustannuksella:
”Joka tapauksessa
keskiluokka tarvitsee jotain, johon kiinnittää säädyttömyyden tai mauttomuuden
kaltaiset käsitteet, jotta säädyllisyydellä ja maulla olisi arvoa. Kun
säädyttömyys suljetaan ulos omasta elämänpiiristä ja liitetään toisiin, siitä
tulee kuitenkin kiinnostavaa. Tässä päivässä se tarkoittaa käytännössä, että
keskiluokka voi hyödyntää jonkin irrallisen ’coolin’ asian kulttuurisesti
menettämättä etuoikeuksiaan. Keskiluokkaiset mainostajat voivat hyödyntää
seksuaalisuutta tai muotisuunnittelijat niin sanotun valkoisen roskaväen
estetiikkaa.” (Kukkala ja Purokuru: Luokkavallan
vahtikoirat)
Keskiluokkaisen estetiikan jatkuva kiinnostus ”aitouteen” ilmaantuu
viihteellistetyssä muodossa Nousukauden ja
Titanicin kaltaisissa
”vampyyrielokuvissa”. Vampyyrius viittaa tässä siihen verenimijämäisyyteen,
joka näitä elokuvia – niiden keskeisten henkilöhahmojen toimintaa –
ideologiakriittisen tulkinnan tasolla määrittää. Totuus keskiluokkaisesta
”aitoudesta” on hedonismille antautuva paremman väen individuaali, joka palaa
työväen keskuuteen tekemältään opettavaiselta pyhiinvaellukselta valmiina
omaisuuden ja valtasuhteiden ennallistamiseen, koska on nyt ”sisimmältään
autenttinen” ja näin vallan ja omaisuuden korruptoivan vaikutuksen
ulottumattomissa.
Kukkalan ja Purokurun mukaan keskiluokan on korostettava eroaan alempiin
luokkiin naurunalaisuuden uhallakin. Erontekoja ei tietenkään ole tarpeen luoda
sen, joka kokee olevansa turvassa. Keskiluokkaa kriittisesti käsittelevistä
elokuvista voi tässä yhteydessä mainita hienon Revolutionary Roadin, jossa ”vallankumouksellis-emansipatorisen projektin”
ohittamattomaksi kipupisteeksi nousee lopulta pelko aseman ja etuoikeuksien
menettämisestä. Tämä pelko on usein piilevää. Keskiluokka pelkää, muttei tiedä pelkäävänsä.
2
Kirjailijana keskiluokka on kiinnostanut ja kiinnostaa minuakin. Siten
kuin kirjailijoita aina, herjanheiton kohteena. Julkaisemattoman Kitka-novellin kirjoitinkin tuttuun
kaavaan. Liiallisessa määrässä pihakutsuilla nautittu alkoholi laukaisee
haadesmaisiksi paisuneet jännitteet: väkivalta, huomaamattomaksi puhuttu, se jota
on tarvittu kaiken ylläpitämiseen, purkautuu sieltä, mistä kukaan ei odota sen
purkautuvan. Kitka on kaiken
kaikkiaan jokseenkin ironinen esitys, ja kertomuksen patologisen takakireä
asetelma paljastetaan lukijalle heti ensikappaleen ärtyisässä idyllissä:
”Arttu ja Jenni
Vainion OKT oli jotain yli satakaksikymmentä neliötä. Se oli uusi ja
pastellisävyin maalattu kuten kaikki muutkin saman alueen talot. Niiden kokoon
nähden olivat talojen suorakaiteen muotoiset, kasvualustansa kitkemättömyyttä
kituliaan näköisellä, juolavehnää puskevalla koristearonia-aidalla rajatut,
paviljongeilla, grillikatoksilla, sepelillä, patioilla ja lasitetuilla
terasseilla viivaimentarkasti tukitut pihat jokseenkin ahtaanlaiset. Etupihojen
puolella komeilivat kukkapenkit risteytyspioneineen, kartiotuijineen ja
kuunliljoineen puitteinaan talon ympäri kiertävä hailakanpunertava
kuviolaatoitus ja soranottoalueelta kärrätyt koriste- ja reunuskivet;
muutamissa pihoissa rikkoi joku Agrimarketin muovinen suihkuallaskombo
kukkapenkin varoen kyhättyä, tasamatalaa muotoa. Kuistin molemmin puolin
riippui ovenpielen tuntumassa kaksi amppelia, miljoonakelloa ja lumihiutaletta,
koristeellisen nimiplanssin yllä huolekkaasti aseteltu ja sesongin mukaan
vaihtuva ovikranssi. Hillityn ja soveliaan tuntuinen autokatos näytti kasvavan
talon sivulla, sulavan kokonaisuuteen omia aikojaan, asutun maailman
sapattirauhassa ja siinä laajassa, terveessä joutilaisuudessa jossa tuotteisiin
rakastuttiin ja niistä inspiroiduttiin, todellisuudessa jonka olohuoneiden
lattiat maalattiin Betoluxilla pintojen saattamiseksi kulutetun näköisiksi
ilman pohjatyötä, mielenmaisemassa joka kylläisenä ja kateutta tuntematta
haaveili paremmasta ja kurkotti korkeammalle: kohti biedermaier-lipastoja,
rapsuteltua ja kuullotettua talonpoikais-kustavilaista designia,
Howard-nojatuoleja, divaaneja, moderneja metallipenkkejä, isoja gruusialaisia
mattoja, uusrenessanssipuusohvia, loivasti viettävään omenapuurinteeseen
antavia länsiseinän ikkunarivistöjä, tyylejä jotka erikseen luotiin,
sisustuksellisia taide-elämyksiä, luonnonvalkoista jossa lämpö yhdistyi
puhtauteen ja raikkauteen, kepeyttä, kokonaisvaltaisuutta, iloisia juhlia
venevajassa, öljylyhtyjä, luonnonkukkia, varpuja, pellavaliinoja, taljoja
lämmittämässä rottinkituoleja syksyksi taittuvassa venetsialaissävyisessä
loppukesässä.”
Kitkan päättävä väkivaltainen
kohtaus – jossa Arttu pahoinpitelee pihakutsujen arvovieraan – ilmaisee tarinan
tasolla asteittain paljastuvan umpikujan loogisen ja torjutun johtopäätöksen:
työväenluokkaan valtasuhteen kautta kiinnitetty negatiivinen pääoma, omien
keskuudesta ulossuljettu karkeus ja väkivaltaisuus, muodostaa keskiluokkaisen
elämäntavan ja idyllin varsinaisen perustan. Loppuhuipennusta edeltää
humalainen ja kaunainen sananvaihto, sekin täynnä työväenluokkaan liitettyä
mauttomuutta ja vulgaariutta:
”– Jokos teillä
Jenni on kesähuvila Kustavista katottuna, Ilona sanoi. Se päästi sammaltavan
naurun.
– Yks vanha
venäläinen emigrantti myy meille kartanon, Arttu sanoi. – Se ei pyydä siitä
paljon, jotain 60 euroa. Entisöity ja kokonaan peruskorjattu 2008. Hyvä kauppa
minusta. Sisäköt, pehtoorit ja rengit kuuluu hintaan. Kokonainen vitun yhteisö,
myllyt ja torpat alarinteessä, ajattele.
Ilona katsoi häntä
epäuskoisen näköisenä ja sanoi sitten: – Haista sinä Arttu pitkä paska.
Valtsu hohotti, sen
käsi Jutan reidellä tuntui elävän omaa elämäänsä. Katriina tuijotti
ilmeettömästi pöytään. Se ojensi Artulle viinilasia täytettäväksi. – Älä nyt,
se sanoi.
– Työnnä sinä huora
kesähuvilat pilluus, Jenni huusi, – oon kuullu että siellä sitä tilaa piisaa,
lääniä on kuin Jethro Rostedtin huvijahdissa.
– Kuuletsä saatana
mitä toi puhuu, Ilona kirkui Klausille. – Sano nyt helvetti jotain sinäkin!
Klaus näytti
toismaailmaiselta, se kohotti käsiään muttei tiennyt mitä niillä tekisi. –
Jospa nyt, jospa nyt, kun nuo lapsetkin tuolla, se sanoi ja vilkaisi olohuoneen
suuntaan. Ikkuna välkkyi taulutv:n jatkeena, lasten siluetit olivat kuin
ruutuun liimattuja.
Pentti kohottautui
seisomaan hiukan huojahdellen. – Meen kuselle tästä.
Jenni oli sekin jo
pystyssä, Ilona nousi raskaan näköisesti pöydänreunaan tukien, horjahti ja
romahti niin että terassi tärisi. – Valas, Jenni sanoi. – Lihava känninen
valaskala.
Klaus kiirehti
auttamaan, Ilona tuijotti jonnekin silmät tapillaan. – Me mennään nyt, Klaus
sanoi. – Kiitos ruuasta ja hienoista kutsuista.”
Kukkalaa ja Purokurua seuraten voi Kitkan
tulkita kertomukseksi aitouden tavoittelussaan umpikujaan ajautuneesta
keskiluokkaisesta perheestä. Kun ”aitous” lopulta saavutetaan, se osoittautuu
liialliseksi. Vainioiden pihakutsut kadottavat hillityn tyylikkyytensä, tilalle
saadaan se, mistä jatkuvasti haaveiltiinkin.
Kitkan keskiluokkaistetussa
versiossa tarina menisi eri tavalla. Aitous ei puskisi päälle liiallisena ja
traumaattisena, vaan se hankittaisiin kolonisaatiolla. Siitä tulisi ominaisuus,
jolla on vaihtoarvoa; näin se kiinnittyisi Vainioiden pariskuntaan luokkaominaisuutena. Suomalaisessa
valtavirtakirjallisuudessa miellän Riikka Pulkkisen tulevan lähelle tällaista
estetiikkaa, hänen Vieras-romaaniaan
voi monelta osin lukea establishmentille kirjoitettuna Nousukautena.
3
Aivan tyypillisesti syyttää keskiluokka työväenluokkaa vihan ja kaunan
lietsomisesta. Se omaksuu ääripäitä kritisoivan tuomarin ja objektiivisen
tarkkailijan roolin eikä kuuntele alempiaan, elleivät nämä suostu ilmaisemaan itseään
ja asiaansa vallan kielellä, joka samalla patologisoi työväenluokan niin
luokkana kuin yksilöinä. Kenen vihasta ja kaunasta lopulta on kysymys? Eivätkö
ne ole pelkkää paluupostia, keskiluokan oman tuomarimaisen luokkatiedottomuuden
viesti sille itselleen auki kirjoitettuna?
Vallitsevassa yhteiskunnallisessa ja julkisessa diskurssissa alemmista
luokista tuotetaan tietynlainen kuva, mutta tämän kuvan tuottamiseen ne eivät
itse pääse osallistumaan. Jos keskiluokka saa omista lähtökohdistaan käsin määritellä
alempien luokkien ongelmat – mikä tapahtuu pitkälti porvarillisen
individualismin, luvuiksi ja tilastoiksi redusoimisen tai ongelmoimisen kautta
–, mitä näille jää jäljelle? Pariisin mellakat vuonna 2005. Oikeistopopulismi.
Toimenpiteiden kohteena oleminen. Kohtuuttomuus, irstailu ja juopottelu.
Elämänohjeet. Kiertoilmaisut ja fetisismit. Kokemus siitä, ettei valtamedia
puhu mistään todelliseen elämään liittyvästä, tai jos puhuu, katse ja ääni ovat
keskiluokan.
Entä minä sitten? Puhunko työväenluokan puolesta, ja jos puhun, niin
millä mandaatilla? Akateemisesti koulutettuna kirjailija-ihmisenä en hevin voi
väittää edustavani minkään sortin prekariaattia, vaikka reilusti alipalkattuna
ja monin tavoin yhteiskunnallisesti ulkopuolisena proletaariksi itseni
tavallaan miellänkin. Koulutus antaa kuitenkin kulttuurisen ja sosiaalisen(kin)
pääoman, jollainen monelta saman tuloluokan ihmiseltä jää puuttumaan. [EDIT 11.3.2024: Tämä on itse asiassa virheellinen väite. Juuri koulutettuna valkokaulustyöläisenä ja taiteilijana edustan prekariaattia; startupyrittäjänä ja pelinkehittäjänä kuulun siihen väestönosaan, jonka työ on niin sanottua uuden työn alkeismuotoa. Lisäksi koulutukseni ei anna minulle mitään varsinaista pääomaa sikäli kuin pääoma määritellään varallisuudeksi, jolla on rahana realisoituvaa vaihtoarvoa.]
Ja eihän minulla tietenkään mitään mandaattia ole. Mutta entä sitten?
Tämäkin kirjoitus on ideologiakritiikkiä, ja suuntautuu enemmän vastaan kuin puolesta…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.