Jani Kaaro kehottaa ”Se on vain psykosomaattista” -esseessään
esimerkinomaisesti kuvittelemaan hetkeksi
”tilannetta, jossa
transsukupuolisuudelle ei olisi luokitusta. Kuvitellaan, että meillä on nuori
poika, joka ei tunne itseään pojaksi vaan kokee, että sisimmässään hän on tyttö.
Jos luokitusta ei olisi, voisi tapahtua monia asioita. Hän voisi aikanaan
kasvaa ulos ristiriitaisista tuntemuksista. Hän voisi sopeutua tilanteeseensa
muulla tavalla ja elää enemmän tai vähemmän normaalin elämän. Hän voisi myös
kipuilla asian kanssa koko elämänsä, olla masentunut ja ahdistunut ja tehdä lopulta
itsemurhan. Jos emme ole fatalisteja, meidän lienee myönnettävä, että moni
lopputulema on mahdollinen. Tarkoitukseni ei ole kritisoida sitä tosiasiaa,
että transsukupuolisuudella on lääketieteellinen luokitus. Pointtini on, että
sen jälkeen kun astumme tällaisen luokituksen sisään ja omaksumme sen
määritelmät ja vallitsevan narratiivin, emme enää tiedä, mitä olisimme olleet
ilman sitä.”
Kaaron mukaan jokaisen uuden luokituksen avaaminen ”julkisessa
mielikuvituksessa (…) on avoin kutsu ihmisille löytää itsensä ja
identiteettinsä uudesta kategoriasta”. Asetelmaa ei pidä tulkita sen enempää
transsukupuolisuuden kuin sisäilmasta sairastumisen ontologiseksi
kieltämiseksi. Kaaro kuitenkin kysyy, ”[k]uinka paljon joukossa on ihmisiä,
jotka ovat vastanneet kutsuun ja löytäneet ’kodin’ uudesta ekologisesta
lokerosta”.
Kaaron esseen taustasävy on varsin psykoanalyyttinen, vaikka sen avaama
näkymä jääkin vielä melko raakileeksi verrattuna vaikkapa Paul Verhaeghen moderniin
metapsykologian klassikkoon Normaaliudesta
ja muista mielenhäiriöistä. Viimeksi mainittua huomattavasti suppeampana ja
yleistajuisempana Kaaron teksti on tietenkin monin tavoin Verhaeghen tiiliskiviteosta
lukijaystävällisempi.
Kaaro kirjoittaa:
”Kun ihminen löytää
identiteettinsä, hänen sanotaan löytäneen itsensä. Samalla se kuitenkin aina
rajoittaa näkökulmaamme: sitä, mitä voisimme olla, mitä muita vastauksia
voisimme hakea. Siksi koetan itse seurata ohjenuoraa, jonka luin jostakin kauan
sitten: älä etsi itseäsi, kyseenalaista itsesi.”
Kaaron motto on eräänlainen psykoanalyyttisen diskurssin vaikutuksista koostettu
käytännön johtopäätös. Oma versioni kuuluu, ettei pidä seurata varmuutta, vaan
epävarmuutta. Tämä on hysteerisen kysymisen taloutta, negaatiossa viipymistä.
Kaaro ei etene niin pitkälle, että marssittaisi esiin
väärintunnistamisen, identiteetin keskeisen mahdollisuuden ehdon: sen, että
jokainen identifikaatio tapahtuu suhteessa symbolifunktioon ja edellyttää neuroottisen
alistumisen. Identifikaation salaisuus on tosiaan sen perustaan valetussa
mahdottomuudessa. Kaaron syntaksia lainaten: en koskaan kykene omaksumaan
jäännöksettömästi minulle tarjottua ekologista lokeroa. Kyseenalaistava ääni – ”Miksi
olen sellainen kuin sanot minun olevan?” – viipyy itsen saleissa
lakkaamattomana kaikuna.
Psykoottinen logiikka asettaa lähtökohdaksi identiteetin
jäännöksettömyyden. Tästä minulla on omakohtaisia kokemuksia niin sanotun
karismaattisen uskonnollisuuden piiristä: Jumala on Isä, me hänen lapsiaan, ja ”vapautumisen”
salaisuus on ”lapseuden” täydellinen omaksuminen. Lahko tarjoaa ympäristön,
jossa neurootikkoa ohjataan toimimaan psykoottisen diskurssin mukaisesti eli vakuuttumaan täydellisesti siitä, mikä on
annettu. Juuri identifikaatioprosessin perustaan kätkeytyvä epävarmuus
toimii tässä psykoottiselle diskurssille alistumisen moottorina, sillä se
näyttää tarjoavan lopullisen vastauksen rajaamalla oleellisen kysymisen kentän.
Mikään tässä kentässä asetettu kysymys ei periaatteessa vaaranna Jumalan ja
minun välille mallinnettua etäisyydettömyyttä. Samasta syystä lahkot eivät
pelkää niinkään vääriä vastauksia kuin vääriä kysymyksiä. Juuri väärät
kysymykset ovat omiaan hajottamaan neurootikon hauraan vakuuttuneisuuden ja
etsimään sitä muualta.
Voimme joka tapauksessa nähdä, ettei ongelma ole ”väärä identiteetti”,
vaan identiteetti sinänsä. ”Oikeaa” identiteettiä ei ole olemassakaan, tai
ainakaan sen muoto ei ole vastaus, vaan kysymys, mikä tekee identiteetistä enemmän
tilan asettamista kuin tilaan asettumista. Tässä mielessä identiteetin voi
ajatella kysymisen taloudessa tapahtuvaksi löytämisen momentiksi. Koska identifikaation
horisonttina on kysyminen eikä vastaaminen, se sisältää itsessään vaarantumisensa
ja kumoutumisensa elementit.
Palataan alkuun. Mitä Kaaro tarkoittaa sanoessaan, että astuttuamme
tietyn luokituksen sisään ”emme enää tiedä, mitä olisimme olleet ilman sitä”? Tarkoituksellista
tai ei, Kaaron pointti tuo mieleen Michel Foucault’n diskurssiteoreettiset luonnehdinnat:
kullakin aikakaudella on oma tiedetyn ja tiedettävissä olevan kenttänsä. Samaan
tapaan kuin Foucault’ta puuttuu kokonaan vietin (reaalisen) käsite, jää
Kaarolla problematisoimatta ajatus ”luokituksen sisään astumisesta” (eli
identifikaatiosta) sinänsä, sen perustavasta mahdottomuudesta, joka vasta luo
tilan prosessille tapahtua. Olisi toki hiukan epäreilua moittia Kaaron esseetä tällaisen
perspektiivin ohittamisesta; eihän teksti varsinaisesti keskity identifikaatioprosessin
ongelmiin. Tiedon ja tietämisen problematiikkaa se kuitenkin käsittelee.
Kaaron väittämän voi radikalisoida muotoon: Astuttuamme tietyn luokituksen sisään kieltäydymme tietämästä, että
olemme kieltäytyneet tietämästä. Näin marssitamme esiin tunnistamisen ja
väärintunnistamisen keskinäiset ja vaihtelevat suhteet identifikaatioprosessin talouteen
kuuluvina immanensseina. Kieltäytyminen
osoittaa suoraan torjuntaan ja kiistämiseen ja siten prosessin rakenteelliseen
epävakauteen; tässä mielessähän Kaaron oma muotoilu tuntuu jopa
harhaanjohtavalta, vaikka kieltämättä on raflaavampi.
Epäilemättä Kaaro on täysin oikeassa transsukupuolista identifikaatiota koskevassa
esimerkissään. Esimerkin teho perustuu kuitenkin ainakin osaksi tässä käsitellyn
herradiskurssin vaikutuksen ja siihen liittyvän problematiikan yksinkertaistamiseen.
Kaaro ei pohdi lääketieteellisen luokituksen ja yliopistodiskurssin asemaa modernina
herrana, vaan näkee ongelman ennen muuta mielen ja ruumiin dualismissa (josta
olisi palattava kohti ykseyttä: mieli olisi palautettava ”takaisin ruumiiseen”).
Eikö mielen ja ruumiin dualismi ole kuitenkin pikemminkin yksi (ideologinen) vastaus
umpikujaan kuin umpikuja sinänsä? Lacanille kartesiolainen cogito on tiedostamattoman subjekti, jonka jaettuus ei ole
seurausta perimmäisen ykseyden hajottamisesta, vaan perimmäisen
jakautuneisuuden tuottama oire.
”Se on vain psykosomaattista” -essee löytyy Kaaron kirjoituskokoelmasta Kauniimpi maailma. Kirja on hyvää
kesälukemista, jos hyväksi kesälukemiseksi ajatellaan ”kevyehkö & yhtä
aikaa stimuloiva” kirjallisuus. Kevyehkö tarkoittaa minulla sitä, ettei kyse
ole akateemisesta filosofiasta tai Lacanista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.