Kaksi
päivää on vituttanut sakeasti, selvästi havaittavitta syittä. Vetäydyn
autotalliin rypemään ja pieksemään säkkiä, kirjoitan päiväkirjaan että
vituttaa. Arvelen syyksi sen, että nyt kun sain hetkeksi toimeentulon, joudun
tinkimään työstä.
Moni
kirjailija suorastaan kokee tarvitsevansa erillisen päivätyön, jotkut
kirjoittavat iltaisin ja öisin. Minulle toimeentulon ja kirjailijan hommien
yhdistäminen tuottaa hankaluuksia, vaikka vihaankin työttömyystuella
kitkuttelemista. Olen kyllä nopea ja tuottelias kirjoittaja, mutta vaadin kirjojeni
kirjoittamiseen mahdottomia määriä tyhjää aikaa, suoranaista tylsistymistä.
Kokopäivätyö muun kuin kirjoittamisen parissa ei siten tulisi kysymykseenkään.
Nykyisessä osa-aikahommassakin huomaan, että kirjailijan työvire alkaa palautua
vasta, kun siirrytään yön tunneille. Aivan nuori kun en enää ole, on koetettava
nukkuakin. Kirjoittaminen kärsii, kirjailija vittuuntuu.
Tästä
”kielteisestä asenteesta” olen joskus saanut kuulla: ainahan löytyy vastaesimerkiksi
joku helvetin tupladosentti, joka päivätyön ohella kirjoittaa iltakaudet
romaaneja ja on hyvä isä.
Osa-aikatyön
tuomasta ambivalenssista huolimatta en kaipaa työttömyysturvan varaan.
Krooninen rahapula vituttaa ja ahdistaa paljon enemmän, nyt on sentään varaa
kaataa kurkkuunsa TYNNYREITTÄIN VIINIÄ JA SAAVIKAUPALLA OLUTTA, jos homma uhkaa
karata käsistä. Tuhdissa kännissä tämä saatanallinen maailma lepää hetkisen paikoillaan
ja oksentamisen rajoilla keinahdellessaan voi tuntea olonsa ”luovaksi” ja ”kapinalliseksi”.
Krapulassakin on se hyvä puoli, että banaali arkitodellisuus kohoaa verestävien
silmien eteen masentavana, obeliskin kaltaisena metafyysisenä esimerkkinä.
Kerrankin sillä on aistittava paino.
Selväpäisessä
ja tylsämielisen rutinoituneessa arkielämässäni (en ole mikään viinalla
läträävä boheemi, vaan idiosynkraattisia pidättäytymisen muotoja harrastava
neurootikko) tiedän liian hyvin, ettei mitään kapinaa ole, ei tilaa
kapinoivalle tietoisuudelle, ei kiistatonta sisältöä, jota artikuloida.
Vallankumoukselta on viety mahdollisuus, joten vallankumouksellisuus on
mahdottoman puolella.
Palkkatyösuhteen
ulkopuolelle jäätyäni minun on, kuten tunnettua, profiloitava itseäni ”työttömäksi
työnhakijaksi”. Yhteiskuntamoraali vaatii rakentamaan roolin, jonka psykologiseen
aksiomatiikkaan kuuluu läpikotaisin sisäistetty ajatus palkkatyösuhteesta
luonnollisen, terveen ja eettisesti kestävän sopeutumisen apriorisena muotona. Työttömän
on tunnettava kiitollisuutta ja koettava jääneensä velkaan yhteiskunnalle. Tätä
velkaa hän koettaa sovittaa pyrkimällä osoittamaan aktiivisuutensa
työmarkkinoilla. Hyvä työtön on nöyrä ja haluaa työtä epätoivoon saakka. Hän on
valmis ottamaan vastaan mitä työtä tahansa, keksimään uuden ammatin ja
pyytämään anteeksi vääriä valintojaan, sillä vääriähän niiden on oltava, kun ne
eivät ole palkkatyöhön johtaneet, vaikka työtä olisi tarjolla mielin määrin
niitä haluaville.
Kun
alkaa nähdä työttömyyteen liitetyn vallitsevan diskurssin valtiokoneiston harjoittamana
subjektiviteetin hallinnan tekniikkana, syntyy ratkaisuavaruus, joka tarjoaa
mahdollisuuksia poiketa ”hyvän työttömän” identiteettipolitiikasta.
Työttömyyden kenttä politisoituu, työttömyydestä tulee ideologisen kamppailun
viitepiste.
Nyky-yhteiskunnassa
työttömyys on häpeän ja tyhjyyden paikka. Porvarillinen intressi pyrkii
säilyttämään vallitsevan asetelman jo siitäkin syystä, että häpeäidentiteettinä
työttömyys ehkäisee tehokkaasti luokkatietoisuutta ja siten poliittista
järjestäytymistä. Brutaaleimmassa muodossaan tämä ilmenee työttömien
syyllistämisenä, mutta huomattavasti yleisempi ja salakavalampi tapa on abstrakti
työn ylistäminen. Työllä tarkoitetaan tietenkin vain pääoman legitimoimaa
palkkatyösuhdetta, muu kuuluu privaatin ”harrastamisen” piiriin.
Vallitsevan
työttömyysdiskurssin haastamiseksi ei riitä, että vaaditaan ”ihmisarvoa”
työttömälle ja kritisoidaan syyllistävää puhetta; myös palkkatyötä normalisoiva
puhunta marginalisoi ja häpeällistää työttömyyttä. Kun tähän liitetään porvarillinen
individualismi, jossa työmarkkinoilla toimiva rationaalinen yksilösubjekti on
kaiken lähtökohta, on lopputulos sama kuin suorassa yksilön syyllistämisessä.
Onkin
riittämätöntä kritisoida porvareiden masinoimia työttömien
mustamaalauskampanjoita ja syyttää niitä vasemmistolaisesti kokonaisen ihmisryhmän
leimaamisesta parin yksilöesimerkin voimin. ”Ideologisesti työttömät”
sossutatut ja ossinymanit eivät ole niinkään työmarkkinoiden moraalilain
piiristä harhautuneita yksilöitä ja tukien väärinkäyttäjiä kuin järjestelmän oman
dynamiikan johdonmukainen tuote, porvarillisen etiikan viesti paluupostina. ”Ideologinen
työtön” väärinkäyttää systeemiä reagoimalla siihen sen oman logiikan mukaisesti:
jos systeemi väärinkäyttää minua, minä väärinkäytän sitä. Nämä yksilöt saavat
moraalisen tuomion, sillä heidät nähdään hyvän järjestelmän loisina ja
bakteereina. Samalla he kuitenkin ovat itse järjestelmän tuomio,
yksilöesimerkkejä palkkatyöhön perustuvan järjestyksen sisäisestä negaatiosta.
Palkkatyötä
palvovassa yhteiskunnassa syrjäytyneet sosiaalipummit muodostavat massan, johon
on kohdistettava ”toimenpiteitä”. ”Ideologisista työttömistä” tekee ärsyttäviä
ennen muuta se, että he esiintyvät tietoisina
ja rationaalisina valitsijoina, jotka kuitenkin valitsevat porvarillisen
fantasian vastaisesti eli jättävät valitsematta sen, minkä ”jokainen järkevä
yksilö” ilman muuta valitsisi. Tässä mielessä heitä voi verrata tyyppiin, joka reagoi
rituaaliin kielletyllä tavalla rikkoen näin rituaalin protokollan ja siten
vapaan valinnan illuusion. ”Ideologinen työtön” on juhlien se kaveri, joka
isännän kehotettua: ”Olkaa kuin kotonanne!” alkaa todella olla kuin kotonaan.
Samalla hän paljastaa vastenmielisellä tavalla, ettei kiellettyä ole vain ”kuin
kotona oleminen”, vaan kiellettyä on ennen muuta itse ”kuin kotona olemisen”
kieltämisen kieltäminen. Kaikkihan tietävät, ettei isäntä oikeasti tarkoita,
mitä sanoo; ja juuri sen sanominen, ettei isäntä aidosti tahdo kenenkään olevan
kuin kotonaan, on skandaalimaista. Miksi? Koska se on totta.
Työttömyyteen
liittyvän diskurssin kriittinen tarkastelu edellyttää näin poikkeamista
vasemmistolaisesta valtavirrasta, jossa ”ideologiseen työttömyyteen” kohdistuva
(porvarillinen) moraalinen tuomio periaatteessa hyväksytään (ja kiistetään vain
ilmiön yleistettävyys). Muussa tapauksessa aidosti emansipatorinen
työttömyyspolitiikka tuskin mahdollistuu. Tässä kohtaa ainoa oikea
reagointitapa olisi vastata: ”Vaikka Suomen ja maailman jokainen työtön olisi
täsmälleen teidän tarjoamanne mielikuvan mukainen – siis laiska,
välinpitämätön, kuriton ja sohvalla lojuva syrjäytynyt juoppo – olette silti
yhtä väärässä, sillä tämä viholliskuva on joka tapauksessa moraalinne välttämätön
edellytys, mikä tekee etiikastanne läpikotaisin patologista.”
Palkkatyötä
palvova porvarillinen hyvinvointiyhteiskunta vaatii tuekseen typerän ja
syrjäytyneen tukien väärinkäyttäjän, sillä sen etiikka käy mahdottomaksi,
mikäli paljastetaan (kaikkien tietämä) sietämätön riiston todellisuus ja sen
erottamaton yhteys tuntemamme yhteiskuntajärjestyksen ylläpitämiseen.
Työttömien ei tule hyväksyä tapaa, jolla tukien väärinkäyttöä moralisoidaan,
olipa tuo väärinkäyttö kuinka yleistä tai marginaalista hyvänsä. Muuten he
suostuvat tukemaan fantasiaa, joka alistaa heidät marginaaliin eikä hyväksy
kuin yhdenlaisen ahkeruuden: sen, joka palvelee hyviä tyyppejä oikeuksiensa
perään kyselemättä.
En
halua jäädä työttömäksi yhteiskunnassa, joka ihannoi palkkatyötä. En myöskään halua
elää prioriteettinani palkkatyösuhde tai sellaiseen pääseminen, sillä
palkkatyössä ei ole mitään normaalia ja luonnollista. Vitutukseni on
yhteiskunnallista lajia, se on väliinputoajan vitutusta, henkilökohtaista,
kaunista ja poliittista. Haluan väärällä tavalla, enkä ole valmis kovin
kummoisiin kompromisseihin. En tosin luota itseeni ja vakaumukseeni, vaan koetan
seurata epävarmuutta. Tässä ei ole mitään sankarillista. Tiedostan syvästi ne
ristiriidat ja pakkomielteet, joille jatkuvasti annan myöten; en missään
nimessä ole kapinallinen. Sellaista oikeamielisyyttä olen vanhemmiten alkanut
enemmän ja enemmän vierastaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.