(Murusia tulevasta tuotannosta)
Fantasioin ylittäväni tämän kaiken*… kuvittelen itseni ihmiseksi jonka
piittaamattomuus Järjestelmää kohtaan saa toiset seuraamaan minua hivenen pakkomielteisesti
samalla kun tämä pakkomielteisyys muodostaa heidän kriittisen ajattelukykynsä sine qua nonin. Fantasiassa olen opettaja
joka opettaa opettajia, eräänlainen mahdottoman ammattikunnan mahdottomuuden aukoton
ruumiillistuma.
Tällaista ihmistä ei lopulta voi seurata, hänen ulkopuolisuuttaan voi
vain jäljitellä, sitäkin vasta kun tajuaa suhtautua siihen välinpitämättömästi
ja luopua itsenäisyydestään, hyväksyä itsenäisyytensä luonto systeemin
satunnaisena sivutuotteena.
Hulluus joka muun muassa saa minut kirjoittamaan on ainoa todellinen asia
jonka voin kutsua esiin, ainoa todellinen asia joka pitää minut elämässä. Ilman
sitä en erotu ruumiistani, ainakaan edukseni. Läpimätää maailmaa se ei muuta
paremmaksi, mutta antaa vihalle kielen sylkeä ja oksentaa. Jos edelleen
viivymme fantasiassani, tulkoon sanotuksi sekin, että uskon sopeutumattomuuteni
olevan jyrkkää ja poikkeuksellista laatua. Herään ihmettelemään, miten kukaan
ihminen voi edes elää. Vaikka tämä ihmetys ei ole keksimääni ja on ikivanhaa,
se huuhtelee minua kuin olisi puusepän maljasta juotu.
Nykyaikainen taiteilijahan mielellään nähdään kulttuurieroille herkkänä
humanistina, lohdun ja toivon tarjoajana. Yhteiskuntakriittisyys tarkoittaa taide-eliitille
”pientä ihmistä” ja hänen kamppailuaan kuvaavaa toivorikasta tarinointia. Voittotarinan
vaihtoehtoinen muoto on saman olennon häviön kuvaus, tragedia. Molemmissa
voittaja tosin on sama.
Tällaisen ”keskitien” taiteen luulottelema vallankumouksellisen hahmo
ilmestyy lauman sekaan turistilumoutumisena, kaikenlaisen ”toiseuden”
kunnioittamisen hurskastelevana vaatimuksena ja yhdentekevänä karnevalismina.
Vallan pyrkimysten kanssa ovat taiteilijoiden etunenässä vahtima poliittinen
korrektius ja ”kokeellisten teosten” vulgaari karnevaali joka suhteessa
yhteensopivia. Niiden tarkoitus on pönkittää hyviksi havaitut rakenteet. Osuvin
vertauskuva koko asetelmasta on joku Laura Linsdtedtin kaltainen taiteilija,
jonka palkintopuhetta kuvataan rohkeaksi vain koska se ei sitä vähimmässäkään
määrin ole.
Sallittakoon kulttuuri-ihmisille heidän hillitön vapautensa. Hurratkaamme
esityksille, jotka – kuten Giorgio Colli sanoo – ”teeskentelevät olevansa
vaarallisia ja hallitsemattomia”. Turhaan toivomme entisaikojen suvereenin
ilmestyvän teurastajaksemme!
On päästävä säännöllisesti päihtymään, muuten alan kestää kaiken, tulen
sairaaksi; en enää tahdo sitoa haluani myrkkyihin joiden vaikutuksen alaisena
keksin kadonneita objekteja muuttumattomissa ja lohdullisissa valaistuksissa.
Muuan tapaamani skitsofreenikko kuvaili juopottelua uskonnolliseksi kokemukseksi.
Latteuden takaa paistoi kokemus jossa ahdistus taipui riivaajiksi, ja riivaajistahan
uskova tietää kaiken, niitä hän osaa käsitellä, riivaajille hänellä on loitsut
ja traditio. On luotu maailma jossa juoppo skitsofreenikko osaa sanoa vallitsevasta
etiikasta enemmän kuin kourallinen Kirjailijaliiton akkreditoimia esteetikkoja.
*) maailman, ”realiteetit” jne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.