Kommentti Annamari Sipilän
kolumniin ”Voi raukkaparkaa – hän on yliopisto-opiskelija” (HS 7.7.2019)
Kotimainen journalismi polkee melkoisessa alennustilassa. Se ei ole
uutinen kenellekään valtamediaa vähänkään seuranneelle. HS jatkoi eilen Iltalehden
aloittamalla hurskastelulinjalla, jonka ainoa totuusvaikutus lienee keskiluokkaisen
sfäärin ulkopuolella kasvava luokkaviha. (HS:n ja Iltalehden harjoittaman
journalismin vastuuttomuudesta lisää täällä.)
HS:ää yritettiin minullekin taannoin kaupata puhelimitse. Sanoin, etten
huoli lehteä, ellei sen edustama politiikka muutu, radikaalisti. Kerrankin
kysyjä tajusi lopettaa puhelun itse.
Suomalaista keskiluokkaista journalismia kannattelee myytti vallan
rakenteita horjuttavasta kriittisyydestä. Annamari Sipilän kolumnista huomaa tuon itsekuvan sisäistetyn niin hyvin, että sen
hahmo ilmaantuu itse ironisen diskurssin rakenteeseen. Kielensä kautta Sipilä
astuu valtaa kritisoivan terävän ja pelottoman ironikon rooliin. Syntyy asetelma,
jota voi pitää oppikirjaesimerkkinä ideologian toiminnasta. Sipilän diskurssi
tuottaa peilikuvan, jossa vallan perseen konstailematon nuoleskelu muuttuu valtoja
kumoavaksi kyynisyydeksi ja ironiaksi. Tämä ei olisi mahdollista ilman
journalismin perustavaa kriitikkomytologiaa, sillä vain idiootti luulee vakavissaan
mielenterveys- ja talousongelmissa painiskelevaa korkeakouluopiskelijaa vallan
mehuista turvonneeksi pöhöksi, joka tarvitsee säälimättömän ruumiinavauksen.
Sipilän harjoittaman mielikuvatalouden identiteettipoliittinen ulottuvuus
kytkeytyy saumattomasti keskiluokkaiseen arvon tuotantoon. Kun
korkeakouluopiskelijat (joiden stressistä, ahdistuksesta ja subjektiviteetteihin
liittyvistä kamppailuista keskiluokkainen crème
de la crème ei halua tietää mitään) ajetaan ironisen diskurssin halki
paikkaan, jossa heidät representoidaan järjestelmää nakertavina syöttöporsaina,
voi vuotuista Thaimaan-matkaansa suunnitteleva ylempi toimihenkilö huokaista neljän
euron kauralattensa ääreltä, että kyllä vituiksi menee näiden pilalle
hemmoteltujen valtion elättien vallankumous – toista on ollut minulla, työn
raskaan raatajalla.
Asetelman patologisuus on siinä, ettei ylempi luokka kykene tulemaan
toimeen ilman viholliskuvaansa. Se tarvitsee maanlaajuiseksi syöväksi
puhjenneen myyttisen valtion elättinsä, jotta voisi yhtyä kannattamaansa
loismaiseen moraaliin, samastua sen sfäärissä tuotettuihin työn sankareihin. Kun
operaatio vielä toteutetaan maan suurimman sanomalehden tukeman ”kriittisen
journalismin” läpitunkevana ironiana ja kyynisyytenä, on saavutettu moraalinen
voitto jotakuinkin täydellinen. Jo Lacan totesi siihen suuntaan, että orjalta
on moderniteetin myötä viety mahdollisuus vallankumoukseen. Ennen muuta tämä
ilmenee kielen tasolla siinä pilkallisessa tavassa, jolla keskiluokkaistunut valtamedia
hyödyntää ”vallankumouksellisen luokkapuheen” ulkonaista muotoa (kriittinen reportteri paljastamassa vallan
kulisseja jne. jne.) vallan rakenteiden uusintamiseen ja ylläpitämiseen.
Näin media osallistuu väkivaltatuotantoon, jonka tarkoituksena on peittää
asioiden ennallaan säilyttämiseksi tarvittava väkivalta. Siksi on oikein sanoa
luokkataistelun olevan läsnä symboleissa; samoin on aidon ideologiakritiikin
pyrittävä jatkuvasti erittelemään ja tekemään näkyväksi symbolien tuotantoon
liittyviä prosesseja.
Miten korkeakouluopiskelija eroaa muista opiskeloista?
VastaaPoistaEiköhän taloudellinen eliitti keksi kohta haukkua muitakin etuoikeutetuiksi, tuilla eläviksi syöttiläiksi.
Poista