Huomaan pitkästä aikaa kirjoittavani kertomusta, jonka päähenkilö on
enemmän sympaattinen kuin epäsympaattinen. Harvat kirjojani lukeneet tietävät
tämän olevan kohdallani jokseenkin harvinaista; esikoisnovellikokoelmassani on
jokunen symppis, esimerkiksi nahjusmainen ja flegmaattinen Evald joka päätyy
sänkyyn vakaumuksensa vastaisesti, myyttisiä unia näkevä emeritusprofessori ja
helluntaipastorimiehensä pahoinpitelemäksi tuleva Elina – varmaan on jokunen
enemmänkin, mutta vähemmistössä nämä silti ovat… Suurin osa porukastani on vastenmielistä,
pakkomielteistä, itseään tehostavaa jne.
Kesän alussa ideoin kuitenkin laajan novellin, jonka päähenkilöstä oli ”pakko”
kirjoittaa sympaattinen. Tyyppi tunnetaan sukunimellään Pasanen. Hän on
lahjakas koodari ja osa kolmen hengen muodostamaa Parallax Games -pelistudiota.
Novelli kerrotaan ”first person” -perspektiivistä, mikä sopii erityisen hyvin,
kun aihepiiri kytkeytyy indiekauhupelien maailmaan: first person on tunnetusti moodi,
jossa immersio ja intensiteetti toimivat genren tyypillisiin tavoitteisiin nähden
kenties tehokkaimmin (poikkeuksiakin toki on).
Naiivin, puhekielisen tyylin kautta Pasasen sympaattisuus suorastaan
maksimoituu. Hän tarkkailee ympäristöään hiukan ujon ja viattoman oloisesti;
vain peleistä hän puhuu itsevarmasti ja tyylitajuunsa luottaen. Alkaessaan
seurustella söpön Leenan kanssa hän on suhteen alkaessa lähes neitseellinen,
naista passiivisempi, hiukan epäuskoinenkin.
Huvittavinta on, ettei Pasanen ole hahmo, johon juuri lainkaan samastuisin.
Sympatiseeraan häntä valtavasti, mutta ikävä tosiasia on, että varsinaisesti samastun
jatkuvasti etupäässä luomiini ikäviin ja ylimielisiin paskiaisiin (kuten
Johannes Laaksoon, jota novellissa dissataan aina, kun siihen tulee tilaisuus).
Luon sympaattisimmat hahmoni silloin, kun en
kirjoita heistä alter egojani.
Tällaisen kirjoittaminen on riskialtista ja menee makuuni turhankin
tunnustukselliseksi, mutta menköön. Tämän tekstin pontimena oli oikeastaan
lievä hämmennys niistä tuntemuksista, joita sympaattisen hahmon kirjoittaminen
pitkästä aikaa on herättänyt. Helvetti, en tahtoisi Pasaselle mitään pahaa!
Ikävä kyllä koko novelli rakentuu ”nousu ja tuho” -kaavalle, joten kaiken on mentävä vituiksi. Tai lähes
kaiken. Käyn jatkuvaa sisäistä neuvottelua siitä, säilyykö Pasasen ja Leenan
utooppisen(kin) kaunis parisuhde, vai meneekö sekin vituiksi (mauton sanavalinta,
tiedän).
Pasasella on kaksi kunnon ystävää, pelistudion tyypit, Skitso ja Alander.
Ensin mainittu on klassinen ja lähes karikatyyrimäinen luonnos lahjakkaasta eksentrikosta
– tästä voi päätellä hänen kohtalonsa. Alander on porukan pragmaattisin ja akateemisesti
kunnianhimoisin. Lopulta Parallax Games tuntuu sittenkin olevan hänelle vain
yksi sivuprojekti muun elämän kanssa.
Ainoa todella traaginen tyyppi on tietysti se lahjakkain. Pasasen
valitsin kertojaksi, sillä Alanderia naiivimpana ja Skitsoa ”tavallisempana” tarina osuu hänen kauttaan ilmiselvästi kipeimmin
(aivan; osaan minäkin laskelmoida! Älkää luottako enää mihinkään mitä puhun.).
No, novelli on klassiseen kaavaan kirjoitettu kertomus pilalle menevästä
yhteisöstä ja ihmissuhteista(kin), eikä tarinaa siis voi pitää järin
omaperäisenä; mutta kun tietää suhteeni tarinaan yleensä (pelkkä typerä instrumentti,
jota ryöstöhyödynnetään siinä määrin kuin sen voi törmäyttää ideaan), ei asiassa
ole juuri kummastelun aihetta. Käsillä olevaan muotoon päätymisen kannalta olennaisin
tiivistynee Pasasen alustavassa pohdiskelussa:
Mitä enemmän mä näitä mietin, sitä enemmän
tekee mieli ajatella ettei ihminen rakenna kohtaloa muuta kuin sitä varten,
että saisi jotenkin vaan kieltää kaiken välttämättömän. Siinä on
yksinkertaisuutta joka vakuuttaa, se on niinku bullet in your head.
Pasanen tulkitsee kohtalon välttämättömään kohdistuvana kieltona, ei
niinkään välttämättömän asettamisena. Pasasen tulkinta rinnastuu myöhempään käännekohtaan
sijoitettuun otteeseen Skitson blogitekstistä (lihavointi lisätty):
Kun vallitseva mentaalinen
minä-mallinnuksemme ”ruumiillistuu” tai integroituu pelaamaamme hahmoon,
lähestyvä hirviö saa meidät pelkäämään. Painamme ohjaimen nappulaa, näemme
hahmon liikkuvan. Koemme liikkuvamme itse, koemme olevamme tuo hahmo, olemme se.
Ohjainta kontrolloiva tahto ja sen näytöllä aktualisoima toiminta muuttuu ykseydeksi,
mentaalisen palautejärjestelmämme sisäiseksi luupiksi. Aivot muuttavat
käsitystään minästä.
Kirjojen ja elokuvien suhteen homma menee
tässä mielessä hiukan yksinkertaisemmin. Mitään palautejärjestelmän luuppia ei
pääse syntymään: informaatiota ammutaan suorasuuntauksena subjektia kohti,
subjektista tulee objekti. Minä
säilyttää paikkansa, muotonsa ja harhanäkynsä eikä koskaan irtaudu tarkkailijan
asemastaan. Se ei aiheuta tapahtumia eikä sille tapahdu mitään eikä se päätä
mitään. (…) Illuusio on meissä, me olemme illuusio.
Skitson blogiteksti jatkaa taide-eliitin arvostuksiin kohdistuvalla
kritiikillä. Pelit ovat Skitson mukaan sille marginaalia, ”sillä yleisön on säilyttävä
yleisönä, tarinan passiivisena seuraajana ja siksi alati kunnianosoituksiin
valmiina luovan nerouden kummastelijoina. Näkijän paikka kuuluu yksin
taiteilijalle.” Taide onkin Skitson mielestä nykyään täysin vaaratonta ja
epäkiinnostavaa, taiteen tulevaisuus ja nykyhetki on peleissä. Skitso kysyykin,
miksi tyytyä perinteiseen ja vanhanaikaiseen minän kosiskeluun ja suostutteluun
(kirjallisuus, elokuvat) kun voi siirtyä suoraan minän hakkerointiin (pelit).
Jos Skitso olisi tarinan minäkertoja, tyyli olisi kokonaan toisenlainen –
kylmempi, analyyttisempi, hullumpi. Juuri ”kylmää” tyyliä aluksi harkitsinkin,
mutta mitä enemmän kolmikon luonne minulle valkeni, sitä selvemmäksi kävi,
ettei tyylin sovi olla ”kylmä” ja pitkälle reflektoitu, vaan naiivi, paikoin
melkein etäisyydetön, jopa tunteellinen. Miksi? En tiedä – tässä kohdin kyse on
luottamuksesta intuitioon. Eipä Netflixin Stranger
Thingskään olisi niin hieno, ellei se olisi niin söpö, ylisympaattinen ja
jokseenkin naiivi. Ja onhan tällaisen kertomuksen kirjoittaminen ”henkisesti
kevyempää” kuin joidenkin Parallaksin kaltaisten
kylmien juttujen, joiden äärellä lukija miettii, kuka tässä oikein kiduttaa ja
kuka nauttii.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.