Kitkerä raportti pienimuotoisesta
yhteiskunnallisesta kokeilusta
Toisinaan sattuu kohdalle niin idioottimainen mielipide, ettei tiedä,
kumpi on järkevämpää: reagoida vai olla reagoimatta. Kun viime viikolla kidutin
itseäni lukaisemalla Verkkouutisten jutun, jossa Juhana Vartiainen tuttuun tapaansa puolustaa
aktiivimallia, päätin viedä masokismin loppuun saakka ja julkaista kirjoittamani
vitutusavautumisen Facebookin Politiikkafoorumi-yhteisössä.
Politiikkafoorumin syötteitä seuraavalle valkenee suunnilleen muutamassa tunnissa,
että yhteisö on jokseenkin persuvaltainen ja oikeistolainen, vaikka se mainostaakin
itseään vapaana keskustelualustana (jollaisia somessa ei de facto olekaan). Hyvin suuri osa päivityksistä on suoranaista rasistista
trollausta ja änkytystä, enkä suosittele foorumia kenellekään vakavasta
poliittisesta keskustelusta kiinnostuneelle – muun kuin yhteiskunnallisen
diagnoosin tapausesimerkin tutkimisen mielessä.
No, se Vartiainen ja someen postaamani ärtynyt purkaus. Varsinainen
kriittinen pointtini oli toteamuksessa median ja yläluokan kiinteisiin suhteisiin
liittyvästä vallan asetelmia uusintavasta diskurssista. Se meni näin: ”Tässä
maassa on vuosikymmenien traditio työttömien ja syrjäytyneiden
käsitteellistämiselle pelkkinä ’maan etua ajavien’ toimenpiteiden objekteina.
Keskiluokkainen media, jonka journalistit sinuttelevat taloudellisen eliitin
jäseniä ja korkkaavat samoja skumppapulloja samoissa kabineteissa, osaa
parhaimmillaankin hahmottaa syrjäytetyn ja prekaarin massan vain tekopyhällä ’asiantuntijapuheellaan’,
jonka viimekätinen funktio on status quon
säilyttäminen.”
Huomautin perään, ettei ”syrjäytyneeltä koskaan kysytä, onko hänellä
mahdollisesti hyvä syy syrjäytyä, eikä työttömältä odoteta muuta kuin
lähtökohtaista suostuvaisuutta ’toimenpiteiden’ jatkuvana kohteena olemiseen”.
Blogini lukijoille tämä on kaikki tuttua juttua, mutta Politiikkafoorumin
keskimääräinen yhteiskuntakriittisyys huitelee toki hiukan eri sfäärissä.
Seuraava kommentti käyköön esimerkkinä keskustelun tasosta.
Työttömäksi voi joutua periaatteessa kuka
vaan. Usein sen ei kuitenkaan pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, koska
merkit ovat usein täysin selvät etukäteen. Fiksut osaavat toimia ennenkuin YT:t
alkaa. Tyhmemmät sen alkaessa. Täysin tollikat odottavat tumput suorina, että
lappu tuodaan kouraan. Omaa markkina-arvoa pitää kehittää ja vaalia jatkuvasti
esim. kouluttautumalla. Jos ei halua tai kykene, niin turha itkeä kun paskat on
housussa. Kellään ei ole velvollisuutta elättää tuottamatonta työntekijää
huvikseen. Työpaikoilla pätee aika hyvin Pareton laki. Se tarkoittaa, että
karkeasti 20% työllisistä tekee 80% tuottavasta työstä. Usein varsinkin hyvinä
aikoina organisaatioihin pesiytyy enemmän näitä, jotka ei tuota mitään.
Ihmisille kasvaa päähän ajatus, että koska he ovat olleet täällä niin ja niin
kauan töissä, heillä on oikeus ottaa vähän rennommin. Näitä muiden siivellä
eläviä sosialisteja on kunnat ja valtio täynnä. Isoissa firmoissa niitä on myös
paljon, jos ei sopivin väliajoin pidetä yt neuvotteluja.
Mitä tällaiseen idiotismiin voi vastata? Fiksu (mutta kenties hiukan kokematon
ja selväpäinen) keskustelija alkaa tietysti miettiä, mikä olisi kompaktein tapa
purkaa lauseissa pullisteleva uusliberaalia moralismia tihkuva hypokriitti dogmatiikka:
hyökätäkö porvarillis-individualistista subjektia ja vapaiden markkinoiden
mytologiaa vastaan? esitelmöidäkö
hiukan kapitalismin historiasta ja niin sanottujen vapaiden työmarkkinoiden realiteeteista? Turhaa…
Lauantaihiprakassa erehdyin ”kriittiseen” vastakommentointiin hiukan
samankaltaisen mielipiteen äärellä. (Tiedän: näin ei pitäisi juuri koskaan tehdä, se kostautuu aina.) Keskustelukumppanini
kannatti näkemystä, jonka mukaan oikeistolaisen journalismin (kuten Verkkouutisten) kritisointi on
oikeutettua vain silloin, kun (1) kyseinen kritiikki sisältää uskottavan
esityksen vaihtoehtoisesta yhteiskuntamallista (jotta päästäisiin ilman
aasinsiltoja ”sosialismin kritiikkiin”) ja (2) kyseinen kritiikki on sellaista,
jonka oikeistolainen ajattelu on määritellyt ”uskottavaksi” (koska oikeistolainen
yhteiskuntamalli on ”todistetusti paras”). (Jännittävintä oli, että vastapuoli
kykeni kannattamaan tällaista näkemystä avoimesti kykenemättä havaitsemaan sen
kehällisyyttä.)
Jos Politiikkafoorumin oikeistosiipi (saati oikeistomme yleensäkin) hahmottaa suomalaisen yhteiskuntarakenteen
ja valtasuhteet kuten yllä viitatut esimerkit, se totisesti ansaitsee
lahopäisen ja silmään kusevan eliittinsä. Meidän muiden kannattaa alkaa järjestäytyä
ja syrjäytyä.
Mitä tällaiseen idiotismiin voi vastata?
VastaaPoistaIdiotismia? Eikö tämä anonyymin kommentti nyt ole aika tarkka kuvaus siitä, miten kilpailuyhteiskunnassa voi pärjätä? Vai eikö olekin niin, että shakkipelissä pärjää paremmin pelaamalla shakkia shakkipelin säännöillä, kuin valittamalla kaikki päivät pelin säännöistä sohvalla kaljatölkki kourassa?
Olemme siis jälleen palanneet shakkipelivertaukseen, ja siitä onkin esitettävänä valaiseva huomio. Kilpailuyhteiskunta on näet tässä vertauksessa shakkipeli, jonka säännöt mittaamattomasti vahvempi osapuoli sanelee jatkuvasti kulloisenkin mielensä mukaan. Pelissä ei siksi pärjää sääntöjä noudattamalla, vaan muuttamalla vastapuolen sotilaat millä tahansa keinolla prekariaattiluokaksi, jonka elinehtona on kuninkaiden ja kuningattarien aateluuden turvaaminen.
PoistaPelin avausasetelma on alun pitäen se, että vahvemmalla osapuolella on kaikki kuninkaat, kuningattaret, sotilaat, ratsut jne.; kun taas heikommalla osapuolella on vain peliin kuulumattomia kelvottomia ja epämuotoisia puunkappaleita, jotka olisi tarkoitus saada näyttämään pelin kuluessa edes jollain tapaa siihen kuuluvilta ja ”uskottavilta” – jolloin pelaajat sitten voivat yhdessä teeskennellä pelaavansa samaa peliä samoilla säännöillä. Näin peli etenee. Tutkimustenkin mukaan vahvempi osapuoli alkaa muuten lopulta uskoa saavuttaneensa voitot omilla ansioillaan (olipa asetelma kuinka epäreilu tahansa). Tämä uskomus näkyy monien mielipiteiden perusteella laajasti sisäistetyn.