Vielä teini-ikäisenä muistan saaneeni vanhemmilta sellaisia neuvoja, että
työelämään lähdetään ”lakki kourassa ja puku päällä”, ja paras tapa työllistyä
on ”mennä itse paikan päälle kysymään”. Näin siksi, että 1990-luvun Suomessa
työläisen ideaali tavallaan tiivistyi tottelevaisuuteen ja ahkeruuteen.
Työpanoksensa markkina-arvosta ja houkuttelevuudesta huolestuneelle
millenniaalille nämä hyveet ovat kuitenkin jo väistämättä toissijaisia tai jopa
olemattomia. Millenniaalin on näet vakuutettava työmarkkinat koko
persoonallisuudestaan: siitä, että tämä huolellisesti laaditulla ja
pitkälle editoidulla esittelyvideolla itsestään, elämästään ja ”kiinnostuksen
kohteistaan” puhuva tyyppi on juuri sitä, mitä Te tarvitsette; että juuri minun
tuotteeni ja brändini turvaa omalta vaatimattomalta osaltaan seuraavan
kvartaalin talouskasvunne; että minä (eikä kukaan muu) olen kaipaamanne joustava,
kupliva ja tiimihenkeä nostattava aktiivisen tuottavuuden yksikkö, jolle
yrityksenne arvojen (jo tapahtunut) sisäistäminen on tuottanut väistämätöntä,
suunnatonta ja pitkäkestoista oppimisen iloa.
Tottelevaisuus ja ahkeruus eivät ole epäkiinnostavia siksi, etteivät ne
olisi hyödyllisiä. Epäilemättä ne ovat. Kapitalistille niiden edellyttäminen
erikseen ilmentää kuitenkin vain puutteellisesti ymmärrettyä kokonaisuudenhallinnan
logiikkaa, sillä yksittäisiin hyveisiin keskittyminen tajutaan jo nykyään olennaisten
resurssien hylkimiseksi. Tottelevainen työläinen voi aina nousta kapinaan –
tottelevaisuushan on joka tapauksessa vain osa hänen subjektiviteettiaan –,
mutta yksilö, jonka koko subjektiviteetti määrittyy markkinoiden piilevien
tuotantosuhteiden ehdoilla, käsittää vapautensakin niiden ehdoilla. Emme enää
”etsi töitä”, vaan ”markkinoimme itseämme”. Ensimmäisen moderni, uusliberaalin
dogmatiikan sisäistänyt proletaari vielä saattaa käsittää jonkinlaisena
alistussuhteena – se ei ole herralta pois –, mutta viimeisen hän jo mieltää
rationaalisen egonsa vapaana tekona, siitäkin huolimatta, että yhtäältä itse asia
on sama ja että toisaalta vain jälkimmäistä näkökulmaa voi kuvailla
perverssiksi.
Vastaavanlaista auktoriteetin kätkeytymistä ja salakavalaa
siirtymää yhä totalitaarisempiin hallinnan muotoihin voimme havaita, kun
tarkastelemme nykyaikaista johtajuuden ihannetta. ”Pomo” on vaihtunut
fasilitaattoriksi, jonka tehtävänä ei ole käskeä, vaan ”innostaa” – toisin
sanoen manipuloida työläisen subjektiviteettia yrityksen kannalta
hedelmällisiin ongelmanasettelun ja ratkaisemisen tapoihin. Olennaista on, että
kaikki tapahtuu kapitalististen tuotanto- ja valtasuhteiden yksipuolisesti
määrittämissä kommunikatiivisuuden puitteissa, jolloin fasilitaattorin
organisoima tiimityöskentelyn käytäntö jo lähtökohdissaan samastaa
ei-tuottavuuden ei-kommunikatiivisuuteen jäännöksettömästi, de jure.
Näin ”sopeutumaton” voidaan kätevästi määritellä yhteistyökyvyttömäksi.
Maurizio Lazzarato puhuu Immaterial Labor -esseessään työn
luonteen muuttumisesta perinteisestä työväenluokan työstä (working-class
labor) informaation käsittelemiseksi ja päätöksentekokapasiteetiksi.
Työn voi näin Lazzaraton mukaan määritellä kyvyksi aktivoida ja hallita
tuottavaa yhteistoimintaa. Tällä siirtymällä on selvä yhteys
subjektiviteetin hallinnan muotojen yhä totalitaarisemmiksi muuttuviin
piirteisiin. Liukuhihnatyöläinen on saatava suorittamaan vaaditut tehtävät,
mikä edellyttää ennen muuta tottelemista; modernin informaatiotyöläisen on sen
sijaan kyettävä kollektiivisen luovuuteen, joka aktivoituu
lisäarvontuotantona. On selvää, ettei pelkkä tottelevaisuuden
edellyttäminen ole riittävää, vaan jopa haitallista. Pääomapiirien keskeinen
fantasia onkin ideassa lisäarvon maksimaaliseen tuotantoon yhdistyvästä
subjektin totalitaarisesta hallinnasta.
Emme kuitenkaan välttämättä koe itseämme hallinnan, saati
totalitaarisen hallinnan, kohteiksi. Empiirisellä tasolla liberaali taloustiede
kiinnittää huomionsa ainoastaan markkinoihin ja siellä tapahtuvaan
arvontuotantoon; tällöin asetelma tulkitaan väistämättä kahden vapaan ja
rationaalisen toimijan tasa-arvoiseksi vaihdoksi, jossa tavara lunastetaan
”täydestä arvostaan”. Ajatellaan siis, että (1) työläinen tulee
palkkasuhteeseen vapaasta tahdostaan ja (2) työsopimuksen ehdot hyväksymällä
ilmaisee paitsi tämän tosiasian, myös yhtä lailla ”alkuperäiseen” vapauteen
perustuvan suostuvaisuutensa palkkatyösuhteen edellyttämiin hallinnan
muotoihin, olivat ne kuinka kohtuuttomia tahansa. Tämän ajattelun vallitsevan
dogmaattisuuden ja kyltymättömyyden toteamiseksi riittää, kun vilkaisee minkä
tahansa valtavirran median työllisyyspoliittisia julkaisuja ja niiden
kommenttipalstoja.
Tarkastelun pysähtyminen markkinoiden tasolle kätkee tuotantosuhteet,
joissa mitään vapautta ei tosiasiallisesti ole ja joissa markkinoiden
”vapauden” puitteet määrittelee yksipuolisesti tuotantosuhteen vahvempi
osapuoli. Tuotantosuhde on riistosuhde, minkä vuoksi se on peitettävä, jotta
kapitalismi olisi mahdollista tulkita eettiseksi positioksi, kuten
uusliberalismi tekee. Voimme esimerkiksi kuvitella monikansallisen
suuryrityksen N, joka alkuasukasheimo
x:n yhteismaat ryövättyään, luomiensa
olosuhteiden helvetillisyydellä, pakottaa x:n palmuöljyn tuottajaksi esi-isiensä
ex-maille. Suurisieluisella eurooppalaisella kosmopoliitilla, jonka tuliterän
hybridiauton polttoaineeksi mainittu palmuöljy lopulta päätyy, ei ole hajuakaan
x:n kärsimyksistä; mahdollisesti hän
istuu samaa öljyä maahantuovan yrityksen S
hallituksessa ja sympatisoi etäisesti – toki vain privaattihenkilönä – S:n pakkaamotyöntekijöiden
palkankorotusvaatimuksia jne. jne.
Esimerkkimme on tietenkin fiktiivinen,
mutta kuten typerämpikin tajuaa, se on ehdottoman ja kouriintuntuvan reaalinen. Levotonta ja itseään
brändäävää, hyvinvointivaltion raunioilla videokameransa edessä kyykistelevää millenniaalia
hallitaan x:ää hienovaraisemmin
etupäässä siksi, että hän sattuu asettumaan lähemmäksi tuotantoketjun yläpäätä.
”Kapitalismin todistetut globaalia hyvinvointia laajentavat vaikutukset”, joiden
statististen representaatioiden tuottamista varten pohjoismainen liberaali
työläinen kehittää subjektiviteettiaan, osoittavat ennen muuta kaikkivaltiaan
tiedon maailmanpoliittisiin intresseihin. Kehotankin aina kysymään, ketä nämä tilastot
hyödyttävät. Kenen etu on, että tiedämme kapitalismin olevan systeeminä paitsi luonnollinen
myös ylivertainen? Nimittäkäämme näitä hyötyjiä niiksi, joita meidän on
kiittäminen vapaudestamme.
Millenniaalin on näet vakuutettava työmarkkinat koko persoonallisuudestaan: siitä, että tämä huolellisesti laaditulla ja pitkälle editoidulla esittelyvideolla itsestään, elämästään ja ”kiinnostuksen kohteistaan” puhuva tyyppi on juuri sitä, mitä Te tarvitsette; että juuri minun tuotteeni ja brändini turvaa omalta vaatimattomalta osaltaan seuraavan kvartaalin talouskasvunne;
VastaaPoistaNiin... nykyajan työläinen ei menekään enää lakki kourassa anelemaan Herroilta töitä, vaan nykyaikainen (joka on muuten kaikin puolin kommunismiin verrattuna ylivertainen) järjestelmä on luonut työläiselle mahdollisuuden kilpailuttaa työpaikkansa. Työntekijä voi valita työpaikkansa työn mukavuuden, palkan, työkavereiden tai jopa yrityksen (esim. ilmastonmuutoksen kannalta) eettisten valintojen perusteella. Työläisten ja asiakkaiden äänestäessä jaloillaan, ei yritys voi toimia enää epäeettisesti dumppaamalla ydinjätteet Itämereen, kuten kommunismissa, vaan vapaan kilpailun ansiosta yritykset joutuvat kantamaan sosiaalisen vastuun tekemisistään.
Vastaavanlaista auktoriteetin kätkeytymistä ja salakavalaa siirtymää yhä totalitaarisempiin hallinnan muotoihin voimme havaita, kun tarkastelemme nykyaikaista johtajuuden ihannetta. ”Pomo” on vaihtunut fasilitaattoriksi, jonka tehtävänä ei ole käskeä, vaan ”innostaa” – toisin sanoen manipuloida työläisen subjektiviteettia yrityksen kannalta hedelmällisiin ongelmanasettelun ja ratkaisemisen tapoihin.
Moderni internet-kommunisti nyt tietysti haikailee menneiden reaalisosialismin aikojen Lenin-setien kaltaisia vahvoja auktoriteetteja. Nykyaikana on kuitenkin huomattu, että porkkana toimii keppiä parempana motivaattorina ja syystäkin Lenin-sedät ja Isä Aurinkoiset on mullattu.
Voimme esimerkiksi kuvitella monikansallisen suuryrityksen N, joka alkuasukasheimo x:n yhteismaat ryövättyään, luomiensa olosuhteiden helvetillisyydellä, pakottaa x:n palmuöljyn tuottajaksi esi-isiensä ex-maille.
Hetkinen, hetkinen, kukahan tässä oli se vahvempi osapuoli? Onko se pelin vika, jos pelaajat eivät viitsi perehtyä pelin sääntöihin? Sen sijaan, että alkuasukkaat päättivät myydä maansa pikavoittojen toivossa, olisivat he voineet vähän sivistää itseään ja mennä opiskelemaan esimerkiksi taloustiedettä ja perustaa sitten palmuöljymonopolin saavuttaen näin määräävän markkina-aseman.