Suomalaisen kristillisen kentän kahtiajako liberaaleihin ja konservatiiveihin
on ollut selviö jo kauan. Liberaaleille usein ongelmallinen sola scriptura -periaate
on luterilaisen maamme konservatiiveille luovuttamaton. Jakautumisen ytimessä
on suhde auktoriteettiin. Yksinkertaisimmillaan ero nykykonservatiivin ja -liberaalin
välillä on siinä, millä tavoin vastataan kysymykseen: Pidätkö Raamattua
elämäsi ja ajattelusi ylimpänä auktoriteettina?
Sola scriptura merkitsee protestanttisessa teologiassa
periaatetta, jonka mukaan vain Raamatun kirjoitukset voivat muodostaa kirkon oppia
säätelevät normit. Kun huomioi protestanttiseen uskonpuhdistukseen kuuluvan kirkollisen
elämän desakralisaation ja sen kääntöpuolen eli yksilöelämän kohoamisen eräänlaiseksi
holistiseksi hartaudenharjoittamisen ja arkisen pyhyyden muodoksi, voi tuntua sola
scripturan pohjalta loogiselta päätellä konservatiivien tavoin,
ettei periaate päde vain kirkon oppiin vaan myös yksityiseen ajatteluun.
Liberaalien kristittyjen lisäksi ”ajattelun auktoriteetti” lienee
ongelmallinen käsite monelle konservatiivisemmallekin älykölle. Ajatteluun
sotkeutunut tajuaa yleensä jokseenkin nopeasti, ettei tätä määritelmän
mukaan eri mieltä olemisen hysterisoivaa liikettä, jolle mikään mestari ei
ole pyhä, ole mahdollista pysäyttää siitä luopumatta. Tätä ei tule ymmärtää
veltoksi kaikkeen dogmaattisuuteen kohdistuvaksi kielloksi (mikä on vain yksi
tapa asettaa uusi mestari). Dogmaattisuus kuuluu kyllä sinänsä ajattelun ankaruuteen,
ja sen voi ajatella tässä tarkoittavan kykyä asemoida välttämätön ja satunnainen
oikein kulloisenkin ajatteluprosessin jatkuvuuden turvaamiseksi. Ajattelun ei pidä
kammota dogmaattisuutta sinänsä, vaan vain sellaista dogmaattisuutta, joka
perustaa itsensä auktoriteettiin – toisin sanoen auktoriteetin itsensä
dogmaattisuutta.
Pahinta ajattelun kannalta ei siten ole niinkään dogmaattisuus tai auktoriteetti
kuin juuri dogmaattinen auktoriteetti: olio, jota määrittelee auktoriteetin
pysyminen mestarin paikalla. Nimittipä tällaista auktoriteettia Raamatuksi,
Jeesukseksi tai Jumalaksi, sen ainoa varsinainen tarkoitus on turvata oma
asemansa, pitää homma pyörimässä, herrat ja vallat paikoillaan ja kenttärahvas kurissa.
Tällöin sen on myös pyrittävä estämään hysteeriset kysymykset (kuten
vaikkapa kysymys siitä, millä hinnalla homma pyörii tai mikä yleensä tekee dogmaattisen
auktoriteetin mahdolliseksi), jotka viime kädessä pakottavat mestarin kysymään
omaa mestaruuttaan (”miksi olen sellainen kuin sanot minun olevan?”) ja näin
suistavat sen jalustaltaan.
Konservatiivikristittyjen keskuudessa suosittu ajatus Jumalasta, joka kestää
kyseenalaistamisen, olisikin muotoiltava uudestaan ajatukseksi Jumalasta oman jatkuvan
kysymisensä kohteena. ”Kyseenalaistamisen kestävä Jumala” ei ole ajattelun
kriittisen prosessin eheänä läpäisevä mestari, vaan hysteerinen Jumala, joka
asettaa majesteettinsa kysymisen kohteeksi tietäen toisaalta hyvin, ettei
jäljelle jää kuin narrimaista viheliäisyyttä, ristin tie. ”Ylösnousemus” ei viittaa
niinkään majesteetin ennallistamiseen kuin eräänlaiseen ulostustoimitukseen,
jossa mestari omaksuu poistuvan jäänteen paikan (S1 analyytikon diskurssissa).
Taivaaseen astumisensa jälkeinen yliaistillinen, korotettu Kristus on siten jäänteeksi
tullutta jumaluutta ja Pyhä Henki sen yhteisöllinen eufemismi, majesteetin
jälkikuva.
Jumalan tieto omasta narrimaisuudestaan ei tässä merkitse suvereenin mestarin
ääretöntä kontrollia ja näköalaa eli ”kaikkitietävyyttä” (ikään kuin kaikki
muodostaisi tiedettävissä olevan totaliteetin). Sikäli kuin Jumala on mestari
ja majesteetti, hän ei tiedä yhtikäs mitään (hän vain pyörittää
maailmaa). Majesteetin kysymisen kohteekseen asettava ”ristintie” on
samalla Jumalan tulemista tietäväksi subjektiksi. Totuusprosessi on siten
majesteetin formaalia (muttei dogmaattista) hylkäämistä tiedon hyväksi, mikä
tarkoittaa samalla tiedon asettumista totuuden paikkaan eli tiedon totuusvaikutusta
(S2 analyytikon diskurssissa). Juuri tästä on kysymys tiedon
ideologiakriittisessä käyttämisessä, mikä viime kädessä tarkoittaa jonkin
asettumista tiedettäväksi tavalla, joka romahduttaa tiedon herruutena ja osoittaa,
että tieto, joka on valtaa, on hyvin täsmällisessä, kriittisessä ja totuudellisessa
mielessä valetta.
Dogmaattisuuden ja auktoriteetin kategorinen vastustaminen on typerää,
mikä usein antaa konservatiiveille aiheen muistuttaa liberaalia vastapuolta
siitä, että tällainen kapina perustuu aina johonkin dogmatiikkaan ja auktoriteettiin.
Kaiken kieltämisen kielto voi olla vain kaiken tosiasiallisen toiseuden kielto,
totalitarismin äärimmäinen muoto. Ajattelun prosessi tarvitsee auktoriteettia voidakseen
kysyä kriittisesti. Sen ei kuitenkaan pidä vähimmässäkään määrin kunnioittaa
sitä. Ajattelu on uskollista totuudelle, minkä vuoksi se pettää lopulta
jokaisen auktoriteetin. Dogmatiikkaa ajattelu tarvitsee artikuloidessaan teoriaa,
kriittisen kysymisen oikeaa muotoa.
Kapinointi saattaa liittyä ajattelun prosessiin, muttei muodosta sen
ydintä. Konservatiivikristitty julistaa pahimmassa tapauksessa sodan ajattelua
vastaan, koska on taipuvainen tulkitsemaan ajatteluun kuuluvan anarkismin ihmisjärjen
kapinaksi Jumalaa vastaan. Ajattelun kriittisen kysymisen kenttä ei kuitenkaan
hyväksy mittapuukseen järkeä sen enempää kuin Jumalaakaan, tarkoittaahan
ajattelu nimenomaisesti prosessia, jonka seurauksena kulloisenkin mitan nimeämistä
uhmaa loputon vaihtuvuus. Kapinan asteelle jääminen merkitsisi auktoriteettiin
kohdistuvaa salaista tunnustusta, sillä kapinallinen tarvitsee aina
auktoriteetin, jolle kohdistaa vaatimuksensa. Kun ajattelemisesta kieltäytyvä konservatiivi
palvoo, liberaali vastaavasti kapinoi. Sekä palvonta että kapina pettävät ajattelun
asiaa, sillä molemmille ajatus mestarin muuttumisesta valuvaksi paskaksi, joka
ei kuule rukouksiamme (tai kuulee ne kovin huonosti ja valikoivasti), on
kauhistus.
Ajattelu, joka suhtautuu auktoriteettiin dogmaattisesti, ei ole
ajattelua, vaan ajattelun nimissä tapahtuvaa laskemista. ”Ajattelun auktoriteetti”
on oikein ymmärrettynä kuulumissuhde: ei auktoriteetille kuuluvaa
ajattelua, vaan ajattelulle kuuluva auktoriteetti, auktoriteetti
ajattelun työstämän jatkuvan kysymisen kohteena. Ajattelun kiusaava
rauhattomuus ja pelottavuus muodostuu juuri tästä: auktoriteetti on ajattelulle
pelkkä väline, luontoon ulostettu kappale ja jakojäännös, haljennut porras
ja uusien ideoiden, noiden pirullisten rikkaruohojen, kasvualusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.