Aborttikysymyksestä
tekee poliittisen pommin ennen muuta se, että kysymyksen muodosta käydään
jatkuvaa kamppailua. Reaalipoliittinen vastakkainasettelu todentuu kenties
selkeimmin vasemmistolaisessa feminismissä ja konservatiivisessa oikeistokristillisyydessä.
Ensin mainittu puhuu naisen ruumiillisesta itsemääräämisoikeudesta;
jälkimmäiselle kysymys on syntymättömän ihmisen oikeudesta elämään.
Vaikka
konservatiivit käyttävät mielellään voimakasta retoriikkaa ja samastavat
abortin murhaan, on selvää, ettei kysymys ole lainkaan niin yksinkertainen:
tämän osoittaa jo se, että kamppailun molemmat osapuolet katsovat olevansa
ihmisoikeuksien asialla. Toisaalta lienee turha kiistää abortin reaalista
ulottuvuutta: kysymys ei ole tekninen, vaan elämän ja kuoleman kysymys.
Asian
poliittinen tulenarkuus kiteytyy kahtaalla, mainittuna elämän ja kuoleman
vastakkaisuutena sekä kysymyksenä valtion harjoittamasta ruumiin hallinnasta.
Konservatiivi näkee jälkimmäisen asetelman ennen muuta elämän varjeluna, mutta
feministi on täysin oikeassa hahmotellessaan sen valtapoliittisesti. Olisi tietenkin
teeskentelyä väittää, ettei abortissa ole kyse sikiön kuolemaan johtavasta toimenpiteestä,
mutta epäilemättä on kysymys myös elämän varjelun nimissä tapahtuvasta naisen
ruumiiseen kohdistuvasta vallankäytöstä.
Konservatiivinen
näkökulma vie asetelmaa usein suuntaan, jossa sikiön poistaminen kohdusta
samastuu jäännöksettömästi ihmisen murhaamiseen; vasemmistofeministinen
tulkinta korostaa aborttia kliinisenä toimenpiteenä. Kamppailua käydään näin
siitä, millä tavoin abortti asemoidaan symbolisessa rekisterissä.
Kiinnostavaksi ja aidosti poliittiseksi ongelman tekee osaltaan se, ettei ”keskitien
vaihtoehtoa” (muuna kuin negaationa eli kantaaottamattomuutena) tunnu juuri
mahdolliselta artikuloida.
Laajassa
mielessä aborttikiista liittyy samaan yhteiskunnalliseen murrokseen kuin palkkatyösuhteen
roolin tuotantosuhteiden järjestäjänä vähittäinen marginalisoituminen, toisin
sanoen hyvinvointivaltion rapautumiseen, jossa patriarkaaliseen ja
sukupuolittuneeseen työnjakoon nojaavat ideaalit ovat menettämässä symbolista sitovuuttaan.
Naisen tai parisuhteen ensisijainen tehtävä ei enää ole jälkeläisten
tuottaminen. Konservatiivit yhdistävät tämän usein silkkaan hedonismiin ja ”kuoleman
kulttuuriin”, mutta väestönkasvu ja ilmastonmuutos tarjoavat jo julkisen
diskurssin tasolla mahdollisuuksia artikuloida asetelmaa eettisestikin.
Kristilliskonservatiivisen
kannan erityisenä paradigmaattisena ongelmana voi pitää valikoivuutta tai
suppeutta: aborttia kritisoidaan kliinisenä murhaoperaationa, mutta samalla
kannatetaan kapitalistista hyvinvointivaltiomallia, joka kolonialistisena ja
patriarkaalisena järjestyksenä edellyttää laajamittaista ja systemaattista
väkivaltaa. Valikoivuus ei tietenkään ole vain konservatiivien ongelma, sillä
myös vasemmistofeministit takertuvat usein mieluummin konkreettisiin
roistohahmoihin kuin lähtevät työläälle systeemikritiikin tielle. Etenkin elämää
puolustavan konservatiivin – jos kohta vasemmistoliberaalinkin – olisi
kuitenkin alettava kysellä, mikä rooli yhteiskunnallisilla mekanismeilla on
siinä, kuinka polttavat poliittiset ongelmat yleensä hahmottuvat. Miksi
aborttikiista on poliittinen kysymys juuri nyt? Mikä tekee sen mahdolliseksi?
Mikä rooli oikeistolaisella, patriarkaalisella yhteiskuntajärjestyksellä on
siinä, että asetelma (puolin ja toisin) todellistuu kamppailuna ihmisoikeuksien
puolesta?
Abortin
murhaan samastavan kristityn moraalinen huolestuneisuus tuntuukin hiukan tekopyhältä
erityisesti siksi, ettei konservatiivipiireissä juuri törmää huolellisiin
yhteiskuntadiagnooseihin ja -analyyseihin, jotka perustaisivat tarkastelunsa
lähtökohdan moraalisen järjestyksen sijasta sen järjestelmän, jossa elämme,
konkreettiseen tuotantosuhteiden todellisuuteen. Aborttikiistan vastapuolen
tulkinta aborttilainsäädännöstä valtiollisena ruumiinhallinnan mekanismina
palautetaan usein piiloteokraattiseen viitekehykseen, jossa syntiin langennut ihminen
vastustaa aktiivisesti hyvää luomisjärjestystä. Naisesta tulee käärmeen
liittolainen, isä-Jumalan saatanallinen vastustaja ja viattoman lapsi-ihmisen
hedonistinen murhaaja. Kamppailun mahdollinen eettinen ulottuvuus – esimerkiksi
sen liittäminen osaksi kapitalistisen valtion harjoittamaa biopoliittista
kontrollia – tulee torjutuksi tavalla, jonka etenkin abortin realiteetin
omakohtaisesti kokenut saattaa tuntea äärimmäisen vastenmieliseksi.
Menneisyyteni
”oikeistokristillisinä” aikoina kuittasin itsekin aborttikiistan kysymällä,
miksi lasta pitäisi tappamalla rangaista toisen teoista, jos keskustelu sattui
kääntymään vastentahtoiseen raskaaksi tulemiseen (esimerkiksi raiskauksen
seurauksena). (Tätä lajia harrastivat etenkin naimisissa olevat,
taloudellisesti hyvin toimeentulevat valkoiset heteromiehet; samat, jotka
innokkaimmin varoittelivat nousevaa nuorisoa esiaviollisen seksin
turmiollisuudesta.) Nykyään pidän reaktiota kohtuuttomana sen sisältämän
fetisistisen oletuksen vuoksi: siinähän poliittinen kamppailu käännetään
suoraan etukäteen ratkaistuksi kysymykseksi, jonka ainoa todellinen tarkoitus
on toimia symbolista auktoriteettia vahvistavana lain ja moraalin esimerkkinä.
Näin peitetään kiistan reaalinen, aidosti ratkaisematon ulottuvuus, josta ei
haluta tietää mitään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.