Monet ikäiseni muistavat lapsuudestaan Edgar Rice Burroughsin
legendaariset Tarzan- ja Mars-kirjasarjat (jälkimmäinen tunnetaan nykyään myös
John Carter -sarjana). Burroughs oli ensimmäinen kirjailija, jonka teokset luin
läpi jokseenkin ”systemaattisesti” (kuinka systemaattisesti alakouluikäinen
lapsi nyt sitten lukeekaan) ja joka teki minulle lukemisesta viihtymisen
primaattimuodon par excellence.
Burroughsin Tarzaneista myös johtui, että Johnny Weissmüller oli karkea
pettymys, kuten muutkin television Tarzanit hänen jälkeensä. Disneyn tuottamaa
uutta John Carter -elokuvaa en ole uskaltanut katsoakaan; luultavasti se on
pelkkää paskaa.
Kertomukset mystisesti avaruuksien halki Mars-planeetalle tempautuvasta
kapteeni John Carterista lienevät myös kaukainen ”ideologinen” osasyy siihen,
ettei minusta kirjailijana koskaan tullut realistia. Aina yliopistoon
saakka suunnittelin kirjoittavani scifiä ja fantasiaa; vasta ideologisen
valtiokoneistomme eräät tiedollis-symboliset interventiot (kuten ”postmodernin romaanin” loismainen konsepti) saivat minut pohtimaan genrekirjallisuuden
ilmaisun rajoituksia. Tyyli kohosi tarinan yli.
Yliopistopuheen kriittisessä katsannossa Burroughsista jää jäljelle 1900-luvun
alun rasistinen tiedottomuus, verhoamaton ja itseriittoinen patriarkalismi,
proosan hapuileva tyyli ja epämääräinen ”seikkailuviihde”. Nämä seikat eivät
vähääkään estä minua lukemasta Marsin jumalia jälkikasvulleni
iltasaduksi; Karamazovin veljekset eivät koskaan pärjäisi miekkataistelussa
Dorin laaksoa asuttaville kammottaville kasvi-ihmisille. Chimamanda Ngozi
Adichien feminismi saattaisi niihin purrakin, ainakin se tekisi niistä uudella
tavalla pelottavia (kenties John Carter tajuaisi – vaipuessaan niiden ahnaiden
imukärsien alle viimeistä kertaa – taistelleensa toivotonta taistelua oman
järjestelmänsä totuutta vastaan; mene ja tiedä).
Olen lueskellut Burroughsin kirjoja aikuisiällä uudelleen
”nostalgiasyistä”. En ole romantikko; homma ei ole tuntunut mielekkäältä,
kirjat ovat jääneet kesken. Lapselle lukeminen on tietysti hiukan eri juttu.
Siinähän minä saa pureskella omaa syötettään Toisen kautta, rakentaa olemisen
järjestystään ikään kuin neuroosit eivät sitä koskettaisi; ja tässä lienee nostalgiankin
tuottoisa ydin – oman typeryyden/puutteen peittäminen Toisessa ja Toisella,
torjunta, todellisuuden aukkojen ylle heitetyt laskokset. Siten esimerkiksi
Netflixin Stranger Thingsin suunnaton ihanuus edellyttää
lapsenhahmoisena ilmestyvää oikeutusta, jota ilman salaisuus ei ole salaisuus.
En missään nimessä pidä itseäni nostalgialle immuunina, mutten välitä
puolustella sillä mitään. Pidän Mars-kirjojen lukemisesta ääneen pienelle
ihmiselle, joka ei vaivaa niillä liiaksi päätään; ihastuin Stranger
Thingsiin häpeämättömästi vailla mitään ironista etäisyyttä. Epäilemättä
tällä kaikella on tekemistä juuri nostalgian kanssa, ja siitä huolimatta koko
käsite on raskas, epäilyttävä ja liukas, eikä tunnu tulevan edes välttävästi
toimeen omillaan. Kjell Westön tuotanto – vähintäänkin Finlandia-voittaja Missä
kuljimme kerran – riittäköön tämän epäilyttävyyden referenssiksi. Olipa
kyse mistä tahansa, voimme olla varmoja, ettei se lopultakaan ole kovin
viatonta.
Nostalgian mieli on kohdistua asiaan, jota ei ole, mutta jonka se itse,
luomastaan välttämättömyydestä käsin, keksii menneisyytenään. Näiden syvästi
tyydyttävien mielikuvien salaisuus on kaltaisuudeksi naamioitunut puute. Tätä
ei ole mitään syytä vähätellä jos ei puolustellakaan. Nostalgia ei kenties ole
lainkaan niin viatonta kuin se meille uskottelee olevansa, mutta yhtä varmaa
on, ettei sitä lannisteta kyynisyydellä – mitä muuta kyynisyys muka on kuin orjamaisen
”koneistolle” alistumisen korottamista ”rehellisyyden” kaltaiseksi hyveeksi?
Emme ole niin lyhytnäköisiä, että vaivautuisimme syyttämään nostalgiaa ”todellisuuden”
uhraamisesta, sillä epäilemättä nostalgia voi yltää rehellisyyteen, jota
kyynisyys ei koskaan voi edes toivoa tavoittavansa.
Jos ”rehellistä nostalgiaa” on, suhteessa ironiaan sen on oltava täysin
epädogmaattista (eikä meidän näin pidä myöskään kuvitella tunnetun vaivattomasti
halvaksi ja typeräksi camp-estetiikaksi sortuvaa ironiaa tuon epädogmaattisuuden
turvaajaksi) – kuin myös kiellettävä alati houkutteleva kaunissieluisen
viattomuuden fantasia tai pikemminkin suhtauduttava siihen radikaalin välinpitämättömästi. Silloin homma
saattaa todella onnistua, mutta tämä on luullakseni harvinaista. Usein
nostalgia näet sortuu kiertotietä epäonnistumiseen, johon se yksinkertaisuudessaan
luuli alun pitäen vain hiukan alistuneesti reagoivansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.