Ihmisruumista
hallitaan pakottamalla se reunattomaan (kuluttajan)vapauteen. Tämä ”postmoderni”
siirto tuottaa vastareaktion, tiiviin ja sepitteellisen alakulttuurin. Samalla
aiemmat, jokunen vuosikymmen sitten hedelmälliset ”yhteiskuntakapinan” muodot
menettävät kulttuurista uskottavuuttaan.
Käsittelen
tässä jutussa suomalaista helluntailaisuutta, sillä traditio on minulle menneisyydestä
tuttu, liikkeen piirissä harjoitettu ajattelun talous mahdoton unohdettava.
Juuri Suomessa helluntailaisuus elää kriisin aikoja. Liikkeen kasvu on täällä
pysähdyksissä; helluntailainen media uutisoi ”aivovuodoista” ja RV:n kolumnissa (15/2019) liikkeen keskeinen
vaikuttajahahmo kutsuu koko seurakuntakansaa paastoamaan, ”että Jumala voisi
vielä meitäkin käyttää”. Vielä omasta nuoruudestani muistan 90-luvun lopulla
helluntailiikkeen piirissä kierretyn Riku Rinteen tapahtumissa ja hysterisoidutun
pimeyden voimista, ennen kaikkea Saatanasta, jota saattoi vastustaa esimerkiksi
heviyhtyeiden albumeita polttamalla. Rinne ja kaltaisensa ”asiantuntijat” olivat
esillä valtamediaa myöten, kun saatananpalvontavillitys tuntui uhkaavan
maatamme, eivätkä viholliset olleet vain lihaa ja verta.
Nykyään
helluntailaisuus joutuu kamppailemaan laajan uskottavuusproblematiikan kanssa:
liike näyttää kiistatta jämähtäneeltä ja kyvyttömältä hyödyntämään postmodernin
kapitalismin luomia viihtymisen ja identiteettipolitiikan mahdollisuuksia, kun
sitä vertaa vaikkapa 2000-luvulla määränsä moninkertaistaneisiin ”uuskarismaattisiin”
seurakuntiin. Jälkimmäisillä ei ole rasitteena hitaasti sulavaa ”antiliberaalia”
diskurssia, joka vaikeuttaa luontevaa suhtautumista muun muassa
homoseksuaalisuuteen, massaviihteeseen, hedonistiseen individualismiin,
korkeaan oppineisuuteen ja ironiseen suhtautumiseen auktoriteetteja kohtaan.
Vaikka helluntailiikkeen johto koettaa paikata ongelmaa yhdistelemällä
henkikastetta markkinatalouden piiristä lainattuihin johtajuusoppeihin, leimaa
asetelmaa melkoinen epätoivo. Edes Saatanaa ei enää kiinnosta.
Uskonnollisten
yhteisöjen halun markkinoilla helluntailaisuus on joutunut väistymään ketterien
ja tunnustuskuntiin sitoutumattomien, avoimesti viihteellisten ja monessa
suhteessa liberaalimpien kilpailijoiden tieltä. Kun helluntailiikkeessä kiistellään
vaikkapa naisen asemasta seurakunnassa tai jätetään aktiiviset tupakoitsijat,
alkoholistit ja homoseksuaalit ”moraalisen statuksen” vuoksi kastamatta, voi
liberaalimpi uusiomuoto jokseenkin huoletta kääntää katseensa näistä
ongelmakohdista sinne, missä on lavakarismaa, läpeensä uskottavia
nuorisoidoleita ja seksikkäitä pop-artisteja. Toki samaa seksuaalista pääomaa
hyödynnetään suurimmissa ja edistyksellisimmissä seurakunnissa
helluntailiikkeenkin piirissä; asenneilmasto on kuitenkin ambivalentti, ja
etenkin liikkeen traditionalistit asettuvat herkästi vastarintaan. RV:n
mielipidepalstoilla käydään aiheesta jatkuvaa polemiikkia, mutta
uudistusmielisyys valtaa poliittista areenaa hitaanlaisesti.
Uuskarismaattista
ja helluntailaista fundamentalismia yhdistää se, että molemmissa on kyse alakulttuureista,
jotka (muun muassa) pyrkivät vastaamaan ”postmodernin” vapauden klaustrofobiaan
tarjoamalla selkeitä identiteettejä, esimerkiksi kertomaan nuorisolle heidän
olevan ”kuninkaan lapsia”, joiden elämää ohjaa ”Jumalan suunnitelma” –
uuskarismaattisissa piireissä on vain onnistuttu olemaan vakuuttavampia, ovathan
ne sisäistäneet jälkimodernin halun paradigman huomattavasti helluntailaisia
paremmin. Diskurssi on kuitenkin periaatteessa sama, ja tähtää vaikutuksessaan vakuuttumiseen,
jonka logiikka on ”psykoottinen” sikäli kuin panoksena on subjektin täydellinen
läpinäkyvyys ja siten loppuun saakka määritelty identiteetti absoluuttisen
herran ”läsnäolossa”. Ikääntyneen helluntailiikkeen korkeimmin oppinutta, jo
epäilyksen dialektiikkansa sisäistänyttä nuorta polvea ei tietenkään tämän lajin
fundamentalismilla vakuuteta, eikä helluntailiike näin kykene omaksumaan
kilpailijansa instrumentteja riviensä hajaannusta lisäämättä.
Entisenä
helluntailaisena tunnen melko hyvin liikkeen ambivalentin suhteen niin
massaviihteen muotoihin kuin älylliseen ja kriittiseen keskusteluun. Liikkeen
piirissä vielä toimiessani otin aktiivisesti kantaa molempiin teemoihin ja
kiistatta onnistuin ärsyttämään niin joukkosuggestion ja ”Hengen toiminnan” samastavia
ekstaatikkoja kuin teologisesta kompetenssistaan salaa huolestuneita vanhemman
polven saarnamiehiä. Niin sanottujen helluntaiauktoriteettien keskuudessa voi myös
havaita ”Pyhän Hengen kasteen” kaltaisten traditionaalisten merkitsijöiden
painolastin rampauttavan vaikutuksen. Tämä johtaa helposti väärin suunnattuihin
voimanponnistuksiin, kuten ”helluntai-identiteetin” uusintamisyrityksiin
henkikasteesta (ja sen tarpeesta) jankuttamalla.
Suomen
helluntailiikkeen tilanteen traagisuus piilee siinä, että vaikka muutoksen
tarve tiedostetaan sikariporrasta myöten, siihen kyetään reagoimaan vain
tavalla, joka on väistämättä jakautunut ja ambivalentti. Edellä viitatussa
kolumnissa tämä ilmenee selvästi, kun Helsingin Saalemin Mika Yrjölä parhaalla
konsulttijargonilla julistaa uuden kasvun avainkäsitteiden olevan ”selkeä
helluntai-identiteetti, rohkea johtajuus, raikas karismaattisuus sekä
uudistetut toimintamallit”, jos kohta ”[k]aikki alkaa kuitenkin rukouksesta”.
Samassa yhteydessä Yrjölä kehottaa ottamaan oppia Ruotsin helluntailiikkeeltä,
jota moni suomalainen helluntaitraditionalisti juuri sen liberaalien
tendenssien vuoksi vierastaa. Yrjölä on tietenkin oikeassa vaatiessaan
suomalaista helluntailaisuutta salaa liberalisoitumaan ja siten mukautumaan
aikansa menoon; tosin pelkkä mukautuminen ei riitä – traditiota olisi
tulkittava radikaalisti uudelleen joidenkin vanhojen oppien (kuten henkikasteen
ja eräiden moralististen hyveiden) hylkäämistä pelkäämättä.
Tämä
ei tietenkään ole varsinaisesti minun päänvaivani. Koska helluntailiikkeen
kohtalo on minulle yksilönä tavallaan melko samantekevä, antaa se toisaalta
mahdollisuuden näkökulmiin, jollaisilla liikkeen sisäpiiri ei ainakaan julkisesti
kykene spekuloimaan. Toisaalta suhteeni helluntailaisuuteen tuskin koskaan
muuttuu täysin ulkokohtaiseksi – olenhan kasvanut liikkeen piirissä ja
paikallinen seurakunta on muodostanut sosiaalisen todellisuuteni corpuksen aina 30-vuotiaaksi saakka.
Siksi en väsy aiheesta kirjoittamiseen, vaikka ehkä pitäisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Arvostan kommentteja. Toivon niiltä asiallisuutta ja mahdollisuuksien mukaan aiheessa pysymistä. Nimetön kommentointi on toistaiseksi mahdollista.