Liberaaleissa länsimaissa feminismin (ja yleensäkin vasemmistolaisen
ajattelun) voi monelta osin todeta tulleen establishmentin kaappaamaksi; se on
kyvytön ja haluton pureutumaan todellisiin ongelmiin, joiden hahmottamiseen
tarvittaisiin muun muassa kapitalismin, luokan ja tuotantosuhteiden
kaltaisia ”vanhanaikaisia” käsitteitä ja jotka paikantuvat viime kädessä
laajoihin taloudellisiin ja geopoliittisiin valtasuhteisiin markkinoiden ja
identiteettipolitiikan havaittavan empirian tuolla puolen. Näkyvimpiä oireita
tästä on, paradoksaalisesti, vasemmistoliberaalien pakkomielteinen
”sortorakenteiden kritiikki”, jonka logiikka kuitenkin on läpeensä
fetisististä. Kuten Žižek on toistuvasti huomauttanut, nykyisen
vasemmistoliberaalin ”kriittisyyden” kätketty funktio onkin ennen muuta
taloudellisen status quon vaatimien luokkasuhteiden säilyttäminen ja
ylläpitäminen. Keskittyessään kiistelemään julkisten vessojen implikoimista
sukupuoliproblematiikoista ja valvomaan, ettei kukaan ”omien” joukossa
artikuloi ohi yliopistodiskurssin vaatiman teknisen käsitapparaatin – ja näin
ajaudu kaikkialla symbolisiin väkivallan muotoihin – se tosiasiallisesti
eristää itsensä aidon kriittisen diskurssin mahdollisuudesta.
Kuten tunnettu vasemmistolaisaktivisti Veikka Lahtinen toteaa,
”uusi feminismi (…) [on] kyvytön näkemään, että ihmisten koulutustaustoista
johtuen heillä [on] erilaiset valmiudet osallistua hienovaraisuutta ja
monimutkaisia käsitteitä vaativaan keskusteluun”. Tämä kyvyttömyys ei ole
sattumanvaraista, sillä yliopistodiskurssi, johon liberaalin vasemmiston
”kriittinen establishment” vaatii jokaista keskustelijaa sensuurin uhalla
mukautumaan, on moderni herran diskurssi ja nykyaikainen teknokraattisen vallan
kieli. Vähäisimpänä osoituksena tästä ei ole vaivattomuus, jolla eri kieltä
puhuvat välittömästi ja hysteerisesti samastetaan rasisteihin.
Ei vaadi epätavallista älykkyyttä päätellä tästä tosiasiaan, että
oikeistoradikalismi nauttii kasvun vuosista juuri liberaalissa Euroopassamme.
Alt-Rightin pariin etsiytyy pettyneitä intellektuelleja, jotka vasemmisto kääntää
itseään vastaan toimintansa avoimella performatiivisella ristiriidalla. Nämä
valtaan ja yhteiskuntaan usein aidon kriittisesti suhtautuvat ihmiset ovat
toisinaan luokkatietoisempia ja systeemikriittisempiä kuin internetin
äänekkäimmät ja kiihkeimmät intersektionalistit; eikä näin ole vähiten siksi,
että he omakohtaisesti tajuavat sopeutumisen systeemin vaatimaan kielenkäyttöön
ja isojen kulttuuriapurahojen virtaussuunnan välisen yhteyden.
Aidon keskusteluyhteyden saavuttaminen niihin, joille vasemmistoliberaalin
”yhteiskuntakriittisyyden” tekopyhyys on tosiasia, ei siten ole kovinkaan
helppoa. Niin sanotun uuden oikeiston traditionalistien piirissä suhtaudutaan
kriittisesti kapitalismiin samalla kun vieroksutaan ”kommunismia”, jota luetaan
etupäässä ”kulttuurimarxismin” tai ”punavihervasemmistolaisuuden” läpi; näin
traditionalismi tulee samalla hylänneeksi marxilaisuuden kriittisen ja
teoreettisen viitekehyksen ja sen tarjoamat kritiikin mahdollisuudet.
Esimerkiksi Sarastus-lehden marxismikritiikki on aivan
keskenkasvuista, mikäli sitä vertaa vasemmistointellektuellien (joilla viittaan
Žižekin ja Badioun kaltaisiin liberaalin establishmentin hylkimiin
ajattelijoihin) piirissä harjoitettuun Marx-kritiikkiin. Syy ei ole yksinomaan
oikeistolaisen ajattelun kyvyttömyydessä ja haluttomuudessa käsitellä
yhteiskunnallisia antagonismeja dialektisesti, vaan myös vasemmiston omissa
riveissä: vasemmiston, joka luulee voivansa hylätä ”kommunistisen hypoteesin”
samalla kun uskoo säilyttävänsä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kriittisen
moduksen.
Vasemmistoliberaali käsitys yhteiskuntakriittisyydestä jättää
kapitalismin lähes täysin koskemattomaksi. Sitä eivät lopultakaan kiinnosta
ihonväristä piittaamaton globaali prekarisaatio, velkavetoisen
finanssikapitalismin synnyttämä jatkuva kasautuminen, köyhtyminen ja siihen
liittyvät moninaiset subjektiviteetin hallinnan strategiat tai liberaalin
demokratian ilmeinen kyvyttömyys tuottaa omista puitteistaan käsin muita kuin
vaatimattomia sosiaalisia reformeja, joilla kapitalismin vaikutuksia
taloudellisiin voimasuhteisiin ei hallita edes kansallisella tasolla;
puhumattakaan taidemaailman kapitalismia seuraavasta vallanjaon taloudesta,
jossa – ei mitenkään sattumalta – menestyvät juuri ne, joiden
yhteiskuntakriittisyys on kaikista salonkikelpoisinta.
Ugh, todistat viisaasti tässä kohtaa. Tätä juuri kaivattaisiin enemmänkin, siis vasemmalta tulevaa kritiikkiä tätä identiteettipolitiikallaan ym. jeesusteluillaan ratsastavaa postmodernia vihervasemmistoa kohtaan. Sillä aika pitkälti tässäkin on kyse ihan samankaltaisesta globalistijengistä kuin ns. uusliberaaleissakin. Keinot ja painotukset saattavat toki erota viimeksi mainituista, mutta lopputulemissa on kuitenkin kaikitenkin havaittavissa varsin usein melkoisen pitkälle menevää samankaltaisuutta.
VastaaPoista-J.Edgar-
Niin, tämä "postmoderni" identiteettipolitiikka kun tosiaan sattuu palvelemaan aivan erinomaisesti kapitalistisia teknokraattioligarkkeja. Sehän luo myös kiitettävästi uusia kuluttajasegmenttejä.
Poista